Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Annonsering/promotering av nettbutikk.

Krelei

Medlem
Jeg har drevet nettbutikk i to år. Jeg har et jevnt antall betalende kunder men ikke noe jeg kan leve av. Og nå er det på tide å sette alle kluter til slik at jeg kan ha det som min eneste jobb.

Jeg har merkedsført meg i liten grad og det jeg har gjort har ikke vært veldig effektivt. Betalte Google i et halvt år for å få meg mer synlig, men det genererte ikke et eneste salg. Hva er oddsen for det? Jeg har ikke en så dårlig butikk og salgene kom i samme periode, men fra andre steder.

Jeg har betalt temasider som har innehold som matcher butikken for annonser og dette har gitt noe avkastning. Bloggere har vært det som har fungert best, men jeg kan ikke benytte meg av de samme hver gang. En seriøs blogger er ikke så lett å finne, for de flinke har jo flust av forespørsler.

Facebook har jeg liksom ikke fått dreisen på og jeg er så redd for å gjøre feil eller love bort produkter også er det ingen som deltar?

Jeg har blogg som jeg selv syns er fin, men den gir meg nok ikke noe salg og det er grenser for hvor mye jeg kan skrive om sengetøy ;)

Hva er din erfaring og hva har du hatt mest nytte av?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Det finnes jo ingen standardløsning på dette, her gjelder det å forsøke all verdens helt til man lykkes.

F.eks. opplever jeg mange som smekker ut en idiotisk "lik og del"-konkurranse på FB, men slike kunder er nok heller lite verdt. Konkurranser er likevel bra når premien står i stil med innholdet i nettbutikken (hodetelefoner - Komplett, mariusgenser - strikkesjappe, solbriller fra brillebutikk osv.), det finnes jo plenty med sider der man kan registrere seg og kanskje ligge ute (gratis) (ok, litt egenreklame der). Gjerne i kombinasjon med signup for nyhetsbrev.
Hva med rabattkoder for å havne på sider som omhandler slikt? (greit, egenreklame der også).
Hva med flere bloggere som tester og skriver om produktene (ikke vær tilfredse med noen, få flere).

Det finnes utallige ting man kan gjøre, du bør sette av et budsjett til slikt. Et halvt år med Google (Adword?) uten salg virker dårlig planlagt og nytteløst. Men kanskje det var annonsene som var for dårlige?
 

Krelei

Medlem
Takk for tips.
Det var nok adword, ja. Vet ikke om jeg kunne gjort det annerledes - eller, det kunne jeg sikkert, men jeg stolte på de som "kunne" det.

Å legge sine spor over alt der det er gratis, og mulighet for det, er et supert tips. Det må jeg bli flinkere til.

Når det gjelder å samle eposter blir det jo mer for gjensalg, det får ikke Nattugla AS ut til nye kunder. Jeg har jo epostene til kundene mine og på facebook har jeg de "likerne" jeg har. Og jeg er enig i at det å skaffe likes ikke helt er det jeg ser etter.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Det kan jo være diverse ting på sida di som gjør at folk ikke kjøper:

- Er dette lovlig f.eks.? "NB! Dersom du velger "brevforsendelse" blir det på eget ansvar. Det er ikke sporing på denne tjenesten, og dersom varen blir borte under transport vil den ikke bli erstattet."

- Dette er amatørmessig, inngir ikke tillit til butikken: "Vi ser at det er et behov for flere betalingsløsninger og vurderer Klarna eller PayPal.
Inntil videre er det helt uproblematisk å bruke forhåndsbetaling, du kan stole på at du vil få varene du har betalt. Jeg lover :) Vi¨ønsker å drive redelig og skikkelig."

- "Det er så mykt og deilig at vi tror det vil bli et favorittlaken." bytt ut til "Det er så mykt og er et favorittlaken blant voksne og barn."

- Fjern alle Lorem Ipsum postene nederst.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tenkte jeg skulle komme med noen tips, så får du ta i bruk det som du synes passer deg.

#1 - Gjør nettstedet ditt enda mer fristende! Det er for mye tekst i forhold til bilder. Det er det visuelle som selger disse produktene.

#2 - Referanser. Ingen stoler på deg, men de stoler på de andre kundene....

#3 - Bruk bloggen din enda mer og bedre. Pass på at det ikke blir din personlige blogg (Hvis noen lurte // Nattugla - BØR FJERNES!) Få en feed av produkter i sidebaren, og lag blogginnlegg/artikler som kan bli autoritære.
Eksempelvis: Hvor ofte og hvordan bør man vaske/bytte sengetøy, hvordan velge riktig sengetøy til rommet eller andre ting som har med seng, soverom og sengetøy.

#4 - Som flere har sagt så er fremdeles 1:1 kommunikasjon gjennom e-post noe av det beste som finnes. Skaff deg eposter fra både dine kunder og dine potensielle kunder. Det finnes mange måter å skaffe seg dette på. Gi vekk noe gratis i bytte for deres epost. Kjør konkurranser eller andre events.

#5 - Delta i de rette forumene. Det er her viktig at du vet hvem du har og/eller ønsker som kunder. Vær en bidragsyter, ikke en selger når du deltar i diskusjonene. Nettbutikken linker du i signaturen din.

#6 - Annonser med riktig budskap på de rette stedene mot de rette kjøperne. Jeg vil tro du treffer en god målgruppe på blant annet disse mammanettstedene og forumene.

#7 - Ikke glem at det er en verden utenfor ditt nettsted. Pressemeldinger, gjesteartikler, gave-/rabattkort etc.

#8 - Sett deg små delmål og tro på deg selv!!! Har du nulldager skal du sette deg et mål om å selge ett sengetøy den dagen - uansett pris, fremgangsmåte etc. Nå målet og føl suksessen.

#9 - Skaff deg sparringspartner(e) som kan hjelpe deg med å finne løsninger og pushe deg på tunge dager.

Til sist et lite spørsmål......eller betraktning. Jeg ser at dine priser, for meg, er noe høye. Hva er grunnen til at disse ligger så høyt i pris? Og, kan de rabatteres kraftig hvor det fremdeles vil være igjen en fortjeneste til deg?

Ønsker deg lykke til med salget!
 

Krelei

Medlem
Takk for innspill.
Angående blogginnlegg er jeg enig. I utgangpunktet startet jeg bloggen mest som en dukumentasjon på prossessen - ikke som en blogg rettet mot kunder. Men jeg ser jo at det kan bli litt konfliktfylt. Jeg har en del slike blogginnlegg ang. vask og bytting, men det er en stund siden. Og sidebaren i wordpress får jeg ikke til, enda jeg legger inn widgets(/plug ins?). Det strever jeg en del med om dagen.

Angående hvorvidt det er lovlig å sende sporingsløst på kjøpers ansvar så er jeg nokså sikker. Fikk en advokat til å gå gjennom fraktalternativene og mener at det er innafor. Men jeg dobbeltsjekker gjerne.

Utover dette skal jeg ta punktene deres til etteretning. Det å linke i signaturen er selvsagt noe jeg ellers ville ha gjort, men i denne sammenhengen syns jeg det passet til temaet og innholdet.

Takk!
 

Krelei

Medlem
Vedrørende priser har vi lagt oss på veil. priser.

Lorum ipsumposten har jeg ikke lagt merke til en gang. SKal forsøke linke den til bloggen. Man blir jo blind på sitt eget.
 
Jag tror Facebook skulle ge mer än Google reklam, det är ju väldigt smidigt att testa på facebook, likaså på google men många sitter ju på facebook hela dagarna. Men det är nog som en kompis sade till mig, man är immun mot reklam, man märker det knappt så det gäller att sticka ut lite. Vi lever ju i ett samhälle där du matas med reklam konstant så man måste vara lite annorlunda.
 
Topp