Ordliste for webmastere |
---|
Generelt
Ankertekst - Teksten som vises for en link, eller det som står mellom <a> og </a> i en nettsides markup. Er typsik "Les mer..." hvis man er lite brukervennlig.
API - Application Programming Interface. Programmeringsgrensesnitt mot en tjeneste eller bibliotek. F.eks. kan Google tilby et API mot "Google Maps" slik at du kan integrere kart på din side og med dine data eller mot analytics slik at du kan bruke statistikken de samler.
CMS - Content Management System. Samlebegrep for større systemer for innholdspresentasjon, også kjent som publiseringsløsninger. F.eks. kan man finnes det nettbutikk-CMSer og vevlogg-CMSer.
CSS - Cascading Style Sheets. Brillefin måte å definere hvordan ting skal se ut på vev. (skille innhold fra utseende). Man kan f.eks. ha ett stilsett for skjerm, ett for mobile enheter, ett for utskrift osv, mens innholdet er identisk. Utviklet av blant annet Håkon Wium Lie som nå er CTO i Opera.
DNS - Domain Name System. Telefonkatalog for IP-adresser mot host names. Virker slik at man kan skrive vg.no istedet for 195.88.55.16.
Dyplenke - Typisk brukt om en lenke til en underside på et domene, ikke til roten av domenet. Eks. http://qts.no/blogg/
Pagerank - Også kjent som Google PageRank eller PR. Ordspill på hvordan Googles Larry Page opprinnelig rangerte sider mtp. viktighet. Baserer seg på antallet linker inn til en gitt side og hvor disse linkene kommer fra.
PHP - PHP Hypertext Preprosessor. (Hippt og kult rekurstivt akronym ala GNU som står for GNU is Not Unix). Programmeriksspråk hovedsaklig for vev.
- Pingback - Automatisk system, ofte inkludert i blogging-CMS, for å gi beskjed til andre sider om at det finnes en lenke til de, og at de derfor kan sette opp en trackback.
RSS - Really Simple Syndication. Aggregeringsprotokoll basert på XML for å enkelt kunne abonnere på vev-innhold som blogger, netcasts, nyheter osv.
Serp - Search engine result pages, søkemotorresultater
SEO - Search Engine Optimization. Dustete begrep for å kunne selge ekstratjenester som i utganspunktet er redundante hvis man lager gode og innholdsrike vevsider. Kan f.eks. bestå i å fikse en vevside til å være logisk og godt strukturert eller å mase på folk til å linke til sine nettsider.
Script - Lite program som er tolket og ikke kompilert. Eksempler er Bash-scripting, JavaScript, PHP, Perl, Python.
SQL - Structured Query Language. Programmeringsspråk for relasjonsdatabaser.
TLD = Top level domain, dvs. .no. com .info osv.
Trackback - En type link som legges til side A for å referere til andre sider som lenker til den side A. (potensielt teknisk upresis)
Transittstoppfrekvens - Andel besøkende som forlater en nettside etter kun en sidevisning.
UV - Unique Visitor eller unike besøk på norsk. Dette er det umulig å spore, så man bruker mer eller mindre upresise tilnærminger f.eks ved bruk av antallet unike IP-adresser. Brukes mot annonsører for å skryte. Dette blir mål forskjellig fra side til side og er derfor vanskelig å sammenligne.
VPS = VPS = Virtual Private Server, en delt server hvor hver del fungerer som en komplett server.
SSID= Navn på trådløst nettverk
Økonomi/salg
Affiliate
- Samarbeidspartner. De facto standarden har blitt provisjonsselger. Jeg er affiliate med X og selger deres produkter for prosenter av salget.
CPT/CPM
Cost Per Tusen eller Cost Per Mille (mille betyr tusen):
Begge deler brukes. CPM er mer normalt ”nettspråk” mens de som jobber med tv-reklame ofte snakker om CPT.
CPM/CPT viser rett og slett hvor mye det koster for 1000 visninger, og er normalt å bruke når man presenterer priser.
Eksempel: Hvis det koster 150 kr for 1000 annonsevisninger sier man at CPM/CPT er 150 (kr). Skal man skalere det ned til enkeltvisning igjen betyr det at visningsprisen pr banner er 15 øre.
CTR
Click-Through Rate:
Hvor stor andel av annonsevisningene som blir klikket på. Hvis man har 1000 annonsevisninger og 10 av annonsene blir klikket på har man et CTR på 1 %. CTR kalles ofte klikkrate på folkemunn.
CPC
Cost Per Click:
Dette viser hva kostnaden pr klikk er. Mens noen bruker CPM/CPT som prismodell velger andre å la annonsøren kun betale pr klikk.
Eksempel: Hvis en annonsør har kjøpt en kampanje med en CPM på 100 og CTR er 1 % blir CPC 10 kr.
Konvertering/konverteringsrate
En konvertering på en nettside betyr rett og slett at en bruker på nettsiden gjør en bestem handling. Det kan være å melde seg på et nyhetsbrev, ta kontakt via e-post, gjøre et kjøp etc.
Som oftest i vår sammenheng er en konvertering et salg, og konverteringsraten blir da antall besøk delt på antall salg.
Ofte har nettbutikker verktøy for å måle konverteringer og de kan måle konverteringer fra kilder/kampanjer. For eksempel så er det naturlig å tro at besøkende fra *****.no eller ****.no konverterer bedre enn VG-trafikk fordi relevansen er høyere (bedre konverteringsrate).
Forskjell mellom CPM og CPC prismodeller
Vi vil vanligvis selge annonser visningsbasert (altså CPM-modell), mens en del kunder etterspør å betale pr klikk (CPC-modell).
For oss handler dette om risiko og forutsigbarhet, derfor skal visningsbasert modell alltid være lavere for kunde, enn klikkbasert modell.
Hvis vi for eksempel har 100 000 annonsevisninger i døgnet i snitt, er det svært mye mer forutsigbart for oss å selge visningsbasert. Da er det mye enklere for oss å se hvor mye av annonseplassene vi har solgt, og hvor mye vi plass vi har disponibelt til å selge ut.
For oss er annonsevisningene varelageret vårt, og med en visningsmodell vil vi alltid ha kontroll over varelageret. Siden CTR så ofte varierer fra kampanje til kampanje vil det alltid være mye vanskeligere for oss å vite hvor mye av varelageret vårt som blir brukt på hver kampanje (og også hvor mye varelageret er solgt for). Ofte vil CTR avhenge av mange faktorer: utforming av annonsen, om det er brukt en god nok tekst i annonsen, om det er gode nok produkter som blir eksponert, om eventuelle prisen i annonsen er gode nok etc. Hvis vi skal selge klikkbasert vil det være vi som tar risikoen for alt dette, og derfor må prisen ut til kunde bli høyere.
En annen positiv effekt ved å selge visningsbasert er at da vil kunder være mer interessert i å ha en optimal annonse, og vil i større grad høre på vår feedback for å få annonsen bedre.
Utregning av CPM
Kjøpe sum / (antall visninger / 1000) = CPM
Eksempel: Kunde kjøper 450 000 annonsevisninger til 20 000kr.
Regnestykke: 20 000 / 450 = CPM 44,44
(for å regne ut prisen pr annonsevisning blir det 20 000 / 450 000)
Utregning av CTR
(Antall klikk * 100) / Antall visninger = CTR
Eksempel: En kampanje har hatt 50 000 visninger og 180 klikk.
Regnestykke: 18000 / 50 000 = CTR 0,36
(CTR vises alltid i statistikksystemer, men kan være greit å vite hvordan man regner ut)
Utregning av CPC
Kjøpesum / antall klikk = CPC
Eksempel: En kunde har kjøpt 200 000 annonsevisninger for 15 000kr. Kampanjen genererte 500 klikk.
Regnestykke: 15 000 / 500 = CPC 30
Utregning av forventet antall klikk og CPC når man selger CPM-kampanje
Etter hvert som man får mer erfaring med hvor høy CTR kampanjer får i de forksjellige medier, og på de forskjellige annonseplasser kan man gi anslag på dette ut fra en forventet CTR (alltid forsiktig anslag!!)
Eksempel: Kunde kjøper 300 000 annonsevisninger til 20 000kr. Han vil vite forventet antall klikk og forventet CPC. Vi estimerer en CTR på 0,25 %.
Utregning antall klikk: Antall annonsevisninger * forventet CTR = Antall klikk
Regnestykke: 300 000 * 0,0025 = 750 klikk
Utregning av forventet CPC: Kjøpesum / antall estimerte klikk = forventet CPC.
Regnestykke: 20 000 / 750 = CPC 26,67