Vi tester 3 nye fine cabrioer 2014
Det gode ved å kjøre åpen bil? Etter en dag i den første vårsolen vet vi det!
Faktisk kan det sammenlignes med å nyte livet i en behagelig stol. Hvor er det deiligst og mest intenst å sitte? Inne i stuen eller ute på terrassen? Utenfor selvfølgelig – i hvert fall når solen skinner slik som den gjør i dag.
Men er jo ute og man kan nesten høre fuglene synge – eller man kan lytte til eksosens musikk. Man kan lukte gressengene – eller gummien fra dekkene hvis man gir litt gass. Og det siste er absolutt et avgjørende åpent-tak faktum.
Det trekker i nakken, sier mange. Og ja, det gjør det. Og slik er det bare. Det er bare sjarmerende. Det finnes imidlertid et effektivt middel mot stivhet i nakken når man kommer hjem fra aftenturen. Forteller om det senere.
Men nøkternt bedømt: Bil uten tak er kanskje ikke verdens beste oppfinnelse. Den åpne bilen er altfor varm når solen for alvor står på. I California og Sør-Europa slår man opp kalesjen og skruer på airconditionen når solen virkelig tar tak. Og mange er tullete nok til å slå opp kalesjen når man kjører hjem om kvelden etter at solen er gått ned. Men blåse i det. For det er noe spesielt å kjøre uten tak. Alle som har prøvd det ved det. Og alle andre fortjener å oppleve det en dag.
Men hvorfor i det hele tatt toppløs bil?
Hvorfor skal man vurdere en kabriolet? Det er ikke lett å finne et helt objektivt, praktisk eller økonomisk argument! Nei , det finnes faktisk ikke noen gode argumenter i det hele tatt…
Men bilfabrikkene gir kanskje svaret? De kaller typisk en kabriolet for en «livsstilsbil», en av de som utstråler hvem man er. Og hvis man først har prøvd det: Virkelig å lukte gressengene, høre fuglene og på en eller annen fascinerende måte nyte trekken i nakken – så vet man det: Hvor fett det er å kjøre kabriolet.
Apropose trekk i nakken. Kanskje ikke alle bilfabrikker vil innrømme at det altså raskt blir litt kaldt. Men de vet det god, og de har en løsning klar, nemlig et lite nett man kan slå opp bak forsetene. En windbreaker kaller man det. I porschen og BMW-en virker windbreakeren ganske godt – i Audien er effekten overraskende stor.
Teknikk
Audi A3 Cabriolet
- A3 Kabriolet er kabrioletutgaven av den nye Audi A3 Limousine som igjen bruker teknikk som 3-dørs A3 og 5-dørs A3 Sportback. Plass til fire, frontmotor, forhjuls- eller firehjulstrekk.
- Tre bensinmotorer og to diesel, 6-trinn manuelt gir eller 7-trinn dobbeltkoblingboks.
Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI – teknikk
Type: 4-persons kabriolet, frontmotor, forhjulstrekk.
Motor: 4-cyl., 1,4 liter, 140 hk ved 5000 o/min., 250 Nm ved 1.500-3000 o/min.
BMW 4-serie kabriolet
- 4-serie kabriolet er basert på 4-serien som igjen bruker teknikk som BMWs 3-serie. Altså en konstruksjon med frontmotor og bakhjulstrekk, firehjulstrekk fås også.
- To bensinmotorer med 245 og 306 hk samt diesel med 184 hk.
BMW 435i Cabriolet – teknikk
Type: 4-persons kabriolet, frontmotor, bakhjulstrekk.
Motor: 6-cyl., 3,0 liter, 306 hk ved 5.800-6000 o/min., 400 Nm ved 1.200-5000 o/min.
Prestasjoner: 0-100 km/ter: 5,6 sek. Toppfart: 250 km
Porsche 911 Cabriolet
- Nyeste 911, modellen med den interne nummereringen 991, finnes nå også som åpen kabriolet. Fortsatt hekkmotor og enten bakhjuls- eller firehjulstrekk.
- To innsugningsmotorer, to turbo – alle bensin. Effekt fra 350 hk og opp til 560 hk i raskeste turbo.
Porsche 911 Carrera S Cabriolet – teknikk
Type: 2-persons kabriolet, hekkmotor, bakhjulstrekk.
Motor: 6-cyl., 3,8 liter, 400 hk ved 7400 o/min., 440 Nm ved 5600 o/min.
Prestasjoner: 0-100 km: 4,5 sek. Toppfart: 301 km
Tre kabrioleter fra Audi, BMW og Porsche
Bil: Motor – effekt – moment – acc. – toppfart – CO2-utslipp – forbruk
Audi: 1,4 -140 hk – 250 Nm – 9,1 sek. – 218 km/t – 114 g/km – 20,0 km/l
BMW: 3,0 – 306 hk – 400 Nm – 5,6 sek. – 250 km/t – 190 g/km – 13,3 km/l
Porsche: 3,8 – 400 hk – 440 Nm – 4,5 sek. – 301 km/t – 210 g/km – 11,2 km/l