Vanlige webdesign feil – og hvordan man unngår dem
Ting man skal unngå når man lager et nettsted og ting som irriterer når man besøker andre nettsteder.
«Brukervennlighet» er et spørsmål om overlevelse for et nettsted:
- Hvis et nettsted er for vanskelig å bruke så forsvinner brukerne
- Hvis nettstedet ikke sier klart hva som tilbys der så forsvinner brukerne
- Hvis brukerne ikke kan navigere rundt og går seg bort på nettstedet så forsvinner brukerne
- Hvis informasjonen på nettstedet er vanskelig å lese eller ikke svarer på brukerens spørsmål så forsvinner brukerne
Annerledes lenker
Man kan enkelt forvirre brukerne ved å gjøre det umulig å se hva som er lenker, og hva som ikke er lenker. Hjelp brukeren ved å bruke en lett gjenkjennelig farge til lenker, og gjør den annerledes for besøkte lenker. Som lenketekst, bruk litt tekst som beskriver hvor lenken fører til, og ikke «klikk her». Ikke brue javaskript til å endre på måten lenker virker på. Du risikerer at nettstedet din blir ubrukelig på f.eks. en mobiltelefon.
Flash
Det er heldigvis få webdesignere som fremdeles lager en splash forside med en unyttig flash-animasjon man må tvinges til å se før man får se innholdet på nettstedet. Men altfor mange tror at de ved å inkludere noe som beveger seg, kan rette opp på innhold som ikke er bra i seg selv. Det er faktisk så vanlig at brukerne får mistanke om at innholdet ikke er verdt å lese, så snart de ser ting bevege seg. Hvis sider skal peppes opp så få noen til å skrive god tekst og få en god fotograf til å ta bilder.
Dårlige søkeresultater
Leting på nettstedet skal gi resultater selv om stavemåten er annerledes eller brukeren staver feil. Det er en stor oppgave å løse, men det er mulig. Det er også en god idé å la søkeresultatet ikke bare være prioritert etter hvor mange ganger søkeordene opptrer. Det er bedre hvis resultatlisten er sortert etter viktigheten av dokumenter eller artikler.
PDF-dokumenter til lesing på nettstedet
PDF dokumenter er ikke velegnede til å lese i en web-browser. Det er forstyrrende å plutselig gå ut av det grensesnittet man var i på nettstedet, og ut i noe som er laget til å bli printet ut på papir. Navigasjonen forsvinner, skriftstørrelsen blir ofte uleselig, størrelsen av det papiret PDF-en skal printes på passer sjelden på en brukers skjerm. PDF er fint til distribusjon av store dokumenter som kanskje skal printes. Det kan være brukermanualer eller lange avhandlinger. Men det er ikke velegnet til ting som burde inngå som tekst på nettstedet.
Skift farge på besøkte lenker
Det gjør det mye lettere for brukere å navigere rundt på nettstedet hvis de kan se hvor de har vært. Lenker er måten man navigerer på et nettsted og det gir en følelse av hvordan man har nådd fram til der man er hvis man kan se hvor man har vært før. Det sparer også brukere for å klikke flere ganger på det samme lenken.
Altfor mye tekst
For de fleste nettstedene gjelder det at tekstmengden må tilpasses web, og ikke trykk. Det er skremmende å møte en mur av tekst og det er vanskelig raskt å scanne den for å se om det er noe som er verdt å lese. Bruk et par triks for å gjøre det lettere å få brukerne til å lese det du skriver:
- Bruk underoverskrifter
- Bruk lister
- Bruk fete typer til ord som er viktige
- Bruk korte avsnitt
- Bruk en enkel lettforståelig skrivestil
Fastlåst skrift og størrelse
Det er dessverre mulig å hindre brukere i å endre på skriftstørrelser på nettsider. I 95 % av tilfellene er denne skriftstørrelsen liten og det går ut over lesevennligheten, særlig for den delen av befolkningen som er over 40 år. De fleste nettleserne kan forstørre tekst eller stilles til å vise tekst i en bestemt størrelse. Respekter brukeres valg og la dem endre skriftstørrelsen som de vil. Når man spesifiserer skriftstørrelser bør man gjøre det relativ, og ikke som et absolutt antall piksel.
Ubrukelige sidenavn
Bruk sidenavn (det som står i headeren) til å fortelle litt om hva som er på siden. Det blir vist i søkeresultater i søkemotorer og det blir indeksert og brukt av søkemotore, slik at en god tittel på en side gjør den lettere å finne. Tittelen blir også brukt som navnet på bokmerker så hvis man gjerne vil bli funnet i en liste på tusenvis av bokmerker, er det en god idé å kalle forsiden det samme som ens navn eller firmanavn, og et par ord som forteller hva man kan finne der.
Reklamelignende sideelementer
Brukere har lært å ignorere reklame på nettet. Det vil si at de ikke engang bruker tid på å finne ut om det virkelig er en reklame, eller bare noe som ligner. Bannerblindhet gjør at brukeres øyne styrer utenom alt som ligner et banner reklame. Gjelder uansett om det er ved plassering, fargevalg, eller form. Animasjonsangst gjør at brukeres øyne unngår alt som blunker, beveger seg, eller er aggresivt på andre måter. Pop-up avsky gjør at brukere lukker alle popup vinduer før innholdet blir vist. Så hvis man har noe viktig å si er det ikke der man skal gjøre det.
Brudd på designkonvensjoner
Konsekvent bruk av designelementer og navigasjonsprinsipper er en god måte å få brukere til å føle seg hjemme. Man blir glad for å vite hva som skjer når man klikker på noe, og føler at man har kontroll over situasjonen. En god regel å huske på er at de besøkende bruker mye tid på andre nettsteder, og det er der de har lært hvordan ting virker. Så det er en fordel hvis nettstedet ditt oppfører seg som de andre. Hvis ikke blir nettstedet din vanskelig å bruke, og brukere forsvinner. Ingen gidder å lese en manual eller bruke mye tid på å finne ut hvordan bruke et grensesnitt. Det er massevis av andre nettsteder der ute. Å forlate nettstedet er brukeres første forsvar når de har problemer.
Åpning av nye vinduer
Å åpne et nytt browservindu er å rote rundt på brukerens skjerm, uten tillatelse. Det ødelegger også funksjonaliteten på tilbakeknappen alle nettlesere har. På grunn av dårlige operativsystem som fyller hele skjermen med vinduet er det mange brukere som ikke engang oppdager at et nytt vindu har skjult det nettstedet de kom fra. Hvis brukere vil åpne et nytt vindu kan de bruke den snarveien som er innebygget i nettleseren deres til det.
Å svare på brukeres spørsmål
Brukere er svært resultatorienterte på nettet. De besøker et nettsted fordi de vil utrette noe eller kanskje kjøpe et produkt. Den største feilen et nettsted kan gjøre er å ikke gi brukeren den informasjonen de søker. Noen ganger er ikke informasjonen der og man mister et salg fordi man glemte å skrive viktige opplysninger om produktet. Andre ganger er informasjonen så vanskelig å finne at brukeren gir opp, og finner den et annet sted. En typisk feil er å ikke oppgi prisen på et produkt. Det er noe av det første en kunde vil vite og er et viktig sammenligningsgrunnlag for andre produkter. De fleste kundene vil foretrekke å vite hva prisen er.
«Klikk her» – lenker
Den teksten som er det aktive lenken bør si noe om hva man får ut av å klikke på det. Det betyr mye for hvor lett det er å bruke siden for handikappede, og for søkemotorer. Hvis man bruker en beskrivende stump tekst, vil den i søkemotorens database bli koblet sammen med den adressen som blir linket til. Les om feil i webdesign er mye bedre enn Klikk her!