Myter om elbiler: Elbiler kan ikke kjøre langt på en oppladning
En av de store utbredde mytene om elbiler er at de ikke kan kjøre langt på en oppladning. Myten har, som de fleste andre mytene, rot i faktiske problemer som så har blitt overdrevet, mistolket og misforstått.
Faktum er imidlertid at de beste elbilene i dag kan kjøre langt på en enkelt oppladning og i de kommende årene vil vi se enda bedre elbiler – elbiler som kan kjøre mye lengre på en oppladning enn tradisjonelle biler kan kjøre på en fulltanket bensin eller dieselbil.
Les også: Elbiler bruker strøm til mer enn fremdrift
Hvor langt kan man kjøre i en elbil?
Tesla Roadster er den serieproduserte elbilen man for tiden kan kjøre lengst i på en oppladning. Man kan kjøre opp til 400 km på en oppladning hvis man kjører normalt! Så å påstå at man ikke kan kjøre langt på en oppladning i en elbil er noe tull. 400 km er ganske langt.
Hvis man legger seg i selene og kjører forsiktig kan man faktisk presse Tesla Roadsteren til å kjøre en del lenger enn de 400 km. Rekorden akkurat nå er på 547 km. Det er like lang som mange bensinbiler kjører på full tank. Men det er da også kjørt på en måte som de færreste naturligvis gidder kjøre i det daglige.
Det er imidlertid riktig at de aller fleste elbilene i dag er konstruert på en måte at de langt fra kan leve opp til teslaen sine flotte prestasjoner. De fleste elbilene kan bare kjøre i 150-200 km på en oppladning – og noen til og med enda mindre. Det er nok det som er årsaken til myten om at elbiler ikke kan kjøre langt på en oppladning.
Men det er altså ikke fordi man ikke kan kjøre lengre i en elbil – det er bare fordi de fleste elbilprodusentene er hamrende uambisiøse. De har valgt å bygge bilene slik. Det er trist.
En elbil som bare kan kjøre 150 km på en oppladning er simpelthen ikke god nok. Den er altfor underlegen en vanlig bil. Og da gidder folk altså ikke å bytte til elbil.
Les også: 10 gode grunner til å kjøre elbil
Hvor langt vil man kunne kjøre i en elbil?
Til neste år lanserer Tesla en ny bilmodell. Det er en mer familievennlig bil – en stor amerikansk sedan som bærer navnet Modell S. Det er en bil som i størrelse og stil minner litt om en Audi 6 eller BMS 5 serie – bare raskere og en del mer miljøvennlig.
Tesla Model S kan kjøre opp til 500 km på en oppladning når man kjører helt normalt. Da skulle de fleste behovene være dekket. Teknisk sett skulle det ikke være noen forhindringer for at det kan utvikles elbiler som kan kjøre enda lengre. Det krever naturligvis noe bedre batterier enn de vi har nå. Men det er også noe som det investeres milliarder i å utvikle i kommende år. Det vil komme.
Se bare på mobiltelefonene. På 1980-tallet fylte mobiltelefonbatterier opp en halv ryggsekk, veide mange kilo og kunne bare klare 3-4 minutters samtale før de ble tomme for strøm. Mange kritikere av mobiltelefonen brukte den gang de samme argumentene mot mobiltelefonens utbredelse som noen folk i dag bruker i forhold til elbilen. Men se hvor mobilene er i dag… I dag er mobiltelefonen ikke bare like bra som en fastnettelefon. De fleste er nok enige i at den er mye bedre. Flere og flere dropper helt den gammeldagse telefonen.
Om noen år vil vi kunne kjøre elbiler som kan kjøre mye lengre på en oppladning enn bensinbiler kan på en tanking. Hvorfor ikke produsere en elbil som kan kjøre i 1000 eller 2000 km på en oppladning? Akkurat nå ville det naturligvis ikke være praktisk mulig. Det ville kreve et batteri på flere tonn som så ville bruke en masse energi bare å kjøre rundt med. Men hvorfor skulle man ikke skulle kunne utvikle mye mer effektive batterityper? De er på vei.
En Tesla Roadster kan lades opp og kjøres i 4 forskjellige «modes»
- Normal mode
- Range mode
- Performance mode
- Storage mode
Dessuten kan den settes til å kjøre i «vallet mode» som brukes når f.eks. bilen skal overlates til parkering av andre.
Tesla Roadster: Normal mode
Normal mode er den innstillingen man bør bruke til daglig. I denne moden lades batteriet bare opp til ca. 90 % kapasitet og når man kjører i normal mode brukes ikke de siste 10 % av batteriet. Så i praksis brukes dermed bare 80 % av batteriets kapasitet.
Normal mode er den innstillingen som er best for batteriet. Det er i denne modn batteriet vil holde lenge.
I normal mode oppnår man 288 «ideelle» kilometer. Med «ideell» menes den lengden du kan kjøre hvis du kjører på den måten som Tesla regner at en gjennomsnittlig sjåfør kjører. Man imidlertid erfart at man ved fornuftig kjøring kan kjøre mer økonomisk enn det regnes med i «ideell»-beregningen.
På displayet vises enten «ideell range» eller «estimatet range», som er den avstanden du kan kjøre hvis du fortsetter med å kjøre på den måten du i gjennomsnitt har kjørt i de foregående 10 km. Hvis du kjører aggressivt er ditt «estimatet range» lavere enn den beregnede «ideell rangen» – hvis du kjører økonomisk er ditt «estimatet range» høyere enn «ideell range».
Les også: Fakta om elbiler
Tesla Roadster: Range mode
I range mode utnyttes så godt som hele batteriets kapasitet. Når det lades i opp «range mote» lades batteriet fullt ut og når du kjører i range mode kan du kjøre batteriet flatt.
Det anbefales imidlertid absolutt ikke å kjøre batteriet helt tomt for da er det ikke noe batteri tilbake til datamaskinen som sørger for å overvåke batteriets tilstand og kjølingen av det. Batteriet kan ta skade ved å være helt tomt for strøm.
I «range mode» reduseres bilens kraft til ca. det halve. Men det er fremdeles en rask bil, selv med den halve kraften. Så det er slett ikke noe problem når man skal på en lengre tur.
I range mote kan man kjøre i nesten 400 km.
Tesla Roadster: Performance mode
I «performance mode» får man den maksimale ytelsen ut av bilen. Det er i denne moden den ville akselerasjonen kan oppnås. Denne moden skal man bare bruke når man virkelig har bruk for det for den sliter i likhet med range mode også litt ekstra på batteriet – blant annet fordi batteriet i denne moden tillates å bli litt varmere. Men morsomt er det!
Tesla Roadster: Storage mode
Storage mote er beregnet til bruk hvis man ikke skal bruke bilen i to uker eller mer. I denne moden lades batteriet bare litt opp slik at det er nok til at datamaskinen kan holde styr på batteriet. Det er ikke en mode man skal kjøre i.
Les også: Elbilens batteri – lithium-ion
Tesla Roadster: Valet mode
«Valet mode» er utelukkende beregnet til å bruke når bilen skal parkeres av andre. Det kalles på engelsk «valet» parkering. I «valet mode» er farten begrenset til 80 km/t. Samtidig holdes det øye med hvor langt det er kjørt og om bagasjerommet har vært forsøkt åpnet.