Terje E.

Hvorfor blogger vi?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Fakta om bloggundersøkelsen

  • Gjennomført i mars 2014 av Respons Analyse for kommunikasjonsbyrået Trigger. (Bloggertips)
  • Undersøkelsen består av to deler:
  1. Leserne. 1000 mennesker mellom 17 til 85 år fra hele landet har blitt spurt om sitt forhold til blogger og bloggere.
  2. Bloggerne. En undersøkelse blant 100 aktive bloggere mellom 26 og 35 år fra 14 kategorier blogg, med lesertall fra noen hundre til flere tusen i uken.

Hovedfunn fra delen om bloggerne

  • En av ti respondenter kaller bloggen «fulltidsarbeid».
  • Hverdagen er den viktigste inspirasjonskilden.
  • Topp fem ting som inspirerer bloggerne:
  1. Hverdagen min. 74,4 prosent.
  2. Andre bloggere. 61,1 prosent.
  3. Instagram. 51,1 prosent.
  4. Nettsider. 50 prosent.
  5. Livsstilsmagasiner. 40 prosent.
  • 83 prosent blogger for å uttrykke seg.
  • Topp fem grunner til hvorfor bloggerne blogger:
  1. At jeg får uttrykt meg. 83 prosent.
  2. Antall lesere. 39,8 prosent.
  3. Anerkjennelse. 34,1 prosent.
  4. At jeg tjener penger. 19,3 prosent.
  5. Antall kommentarer. 13,6 prosent.
  • Facebook er det mest populære sosiale mediet blant bloggerne.
  • Topp fem sosiale medier bloggerne bruker:
  1. Facebook. 94,6 prosent.
  2. Instagram. 87,1 prosent.
  3. Twitter. 47,3 prosent.
  4. Snapchat. 44,1 prosent.
  5. Pinterest. 35,5 prosent.
  • Facebook er også mest brukt for å spre blogginnlegg, med 84,9 prosent av bloggerne.
  • Snapchat brukes knapt, bare 1,2 prosent svarer at de bruker det sosiale mediet for å spre blogginnlegg.
  • 96 prosent av bloggerne sier de har fått kommersielle henvendelser.
  • 86,7 prosent håndterer disse henvendelsene selv.
  • En av tre bloggere sier gode honorarer er drivkraft for å inngå et kommersielt samarbeid.
  • 72,5 prosent sier det er viktig at de liker produktene/tjenestene og vil bli assosiert med dem.
  • Ni av ti bloggere hevder de alltid merker sponsede innlegg.
  • Ni av ti bloggere er positive til kommersielle samarbeid.

Hovedfunn fra delen om leserne

  • To av tre nordmenn (67 prosent) sier de leser blogger.
  • Fire av ti leser regelmessig daglig, ukentlig eller månedlig).
  • I aldersgruppen 16 til 24 år leser en av fem blogger daglig.
  • Kun seks prosent av nordmenn sier de blir inspirert av blogger.
  • Matblogger er den mest populære bloggen. En av tre i undersøkelsen nevner denne typen blogg som en favoritt.
  • Topp fem bloggpopularitet:
  1. Matblogger. 33 prosent.
  2. «Dagbokblogg». 22 prosent.
  3. Tech-blogger. 17 prosent.
  4. Treningsblogger. 15 prosent.
  5. Interiørblogger. 11 prosent.
  • En av tre mellom 16 og 24 år foretrekker dagbokbloggen.
  • Matblogger topper de andre aldersgruppene.
  • Underholdning er hovedgrunnen til hvorfor folk leser blogger.
  • Topp fem grunner til å lese blogg:
  1. Underholdning. 40 prosent.
  2. Inspirasjon. 36 prosent.
  3. Nysgjerrighet. 36 prosent.
  4. Finne informasjon. 34 prosent.
  5. For å lære noe. 30 prosent.
  • De med lav utdanning vil bli underholdt av blogger, mens de med høy utdanning til finne informasjon.
  • En av to lesere har ikke lagt merke til sponsede blogginnlegg.
  • En av tre lesere mener sponsede innlegg svekker troverdigheten til bloggen.
  • Ni av ti lesere mellom 16 og 24 år synes sponsede innlegg er helt greit.
  • 13 prosent sier de har kjøpt noe på bakgrunn av en blogg.

Kilde: Undersøkelsen «Bloggere – en fortjent eller betalt kanal?»





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *