Hvorfor blogger vi?
Fakta om bloggundersøkelsen
- Gjennomført i mars 2014 av Respons Analyse for kommunikasjonsbyrået Trigger. (Bloggertips)
- Undersøkelsen består av to deler:
- Leserne. 1000 mennesker mellom 17 til 85 år fra hele landet har blitt spurt om sitt forhold til blogger og bloggere.
- Bloggerne. En undersøkelse blant 100 aktive bloggere mellom 26 og 35 år fra 14 kategorier blogg, med lesertall fra noen hundre til flere tusen i uken.
Hovedfunn fra delen om bloggerne
- En av ti respondenter kaller bloggen «fulltidsarbeid».
- Hverdagen er den viktigste inspirasjonskilden.
- Topp fem ting som inspirerer bloggerne:
- Hverdagen min. 74,4 prosent.
- Andre bloggere. 61,1 prosent.
- Instagram. 51,1 prosent.
- Nettsider. 50 prosent.
- Livsstilsmagasiner. 40 prosent.
- 83 prosent blogger for å uttrykke seg.
- Topp fem grunner til hvorfor bloggerne blogger:
- At jeg får uttrykt meg. 83 prosent.
- Antall lesere. 39,8 prosent.
- Anerkjennelse. 34,1 prosent.
- At jeg tjener penger. 19,3 prosent.
- Antall kommentarer. 13,6 prosent.
- Facebook er det mest populære sosiale mediet blant bloggerne.
- Topp fem sosiale medier bloggerne bruker:
- Facebook. 94,6 prosent.
- Instagram. 87,1 prosent.
- Twitter. 47,3 prosent.
- Snapchat. 44,1 prosent.
- Pinterest. 35,5 prosent.
- Facebook er også mest brukt for å spre blogginnlegg, med 84,9 prosent av bloggerne.
- Snapchat brukes knapt, bare 1,2 prosent svarer at de bruker det sosiale mediet for å spre blogginnlegg.
- 96 prosent av bloggerne sier de har fått kommersielle henvendelser.
- 86,7 prosent håndterer disse henvendelsene selv.
- En av tre bloggere sier gode honorarer er drivkraft for å inngå et kommersielt samarbeid.
- 72,5 prosent sier det er viktig at de liker produktene/tjenestene og vil bli assosiert med dem.
- Ni av ti bloggere hevder de alltid merker sponsede innlegg.
- Ni av ti bloggere er positive til kommersielle samarbeid.
Hovedfunn fra delen om leserne
- To av tre nordmenn (67 prosent) sier de leser blogger.
- Fire av ti leser regelmessig daglig, ukentlig eller månedlig).
- I aldersgruppen 16 til 24 år leser en av fem blogger daglig.
- Kun seks prosent av nordmenn sier de blir inspirert av blogger.
- Matblogger er den mest populære bloggen. En av tre i undersøkelsen nevner denne typen blogg som en favoritt.
- Topp fem bloggpopularitet:
- Matblogger. 33 prosent.
- «Dagbokblogg». 22 prosent.
- Tech-blogger. 17 prosent.
- Treningsblogger. 15 prosent.
- Interiørblogger. 11 prosent.
- En av tre mellom 16 og 24 år foretrekker dagbokbloggen.
- Matblogger topper de andre aldersgruppene.
- Underholdning er hovedgrunnen til hvorfor folk leser blogger.
- Topp fem grunner til å lese blogg:
- Underholdning. 40 prosent.
- Inspirasjon. 36 prosent.
- Nysgjerrighet. 36 prosent.
- Finne informasjon. 34 prosent.
- For å lære noe. 30 prosent.
- De med lav utdanning vil bli underholdt av blogger, mens de med høy utdanning til finne informasjon.
- En av to lesere har ikke lagt merke til sponsede blogginnlegg.
- En av tre lesere mener sponsede innlegg svekker troverdigheten til bloggen.
- Ni av ti lesere mellom 16 og 24 år synes sponsede innlegg er helt greit.
- 13 prosent sier de har kjøpt noe på bakgrunn av en blogg.
Kilde: Undersøkelsen «Bloggere – en fortjent eller betalt kanal?»