Hvordan fjerne negativ omtale i Google?
Mange norske bedrifter og personer blir omtalt negativt på nettsider. Omtalen kan være riktig eller den kan være uriktig. Dersom omtalen er uriktig så kan det være svært skadelig for personen eller bedriften dette gjelder. Privatpersoner kan slite med å få seg jobb og bedrifter kan slite med å få nye kunder til sine bedrifter.Hvis du opplever en negativ omtale som kommer opp når man googler ditt navn eller firmanavn så har du noen muligheter til å få denne fjernet.
1. Sletting av oppføring i Google
Det er ikke lett å få ting fjernet fra Google, litt av visjonen til Google er at man ikke skal slette ting. EU har likevel påtvunget dem til å ha et skjema du kan fylle, du finner det her. Det er ingen garantier for at de fjerner det du ønsker slettet, men det er mulig å prøve. Det er noe lang behandlingstid her.
2. Kontakte nettsidene du er omtalt på
Mange kommer til en enighet med administratorene av nettsidene at omtalen blir anonymisert eller fjernet i sin helhet. Norske nettsider er som regel ikke vanskelige på dette, med mindre det foreligger noe ekstraordinær informasjon.
3. Søkemotoroptimalisering
Ved hjelp av SEO så kan man få opp andre resultater som rangerer høyere enn den «negative» oppføringen. Det er ingen sikkerhet i at det vil fungere og jobben kan være formidabel. Man må produsere masse innhold og man må få dette publisert på forskjellige nettsteder.
Hvis du ikke får fjernet oppføringen fra Google eller hos nettsidene selv så kan det være en ide å droppe optimaliseringen å heller svare på omtalen hvis mulig. Det kan lønne seg å være bestemt, ydmyk og ærlig. Hvis omtalen ikke har snev av riktighet så skal det komme frem og dersom den faktisk kan være riktig, prøv å fiks det. Dersom omtalen er på et forum så er det som regel mulig å få slettet poster dersom trådstarter vil det. Så om du får kontakt med personen og du får dem fornøyd så er det mulig at man kan få tråden slettet.
Man bør også lære av dette for fremtiden. Dersom du har fått en klage fra kunde og du har behandlet denne feil så det har kommet en dårlig omtale. Da hadde det i etterkant vært bedre å hjulpet den misfornøyde kunden selv om du er uenig. En dårlig omtale kan koste deg dyrt.
Selv om det kan føles veldig urettferdig og ikke minst vondt når noen omtaler deg dårlig på nett og du ikke har mulighet til å endre dette med en gang så må vi på samme måte sette litt pris på det. En sensurert Google hadde nemlig ikke vært særlig bra for noen som helst.