Fremtiden for online casino i Norge
Det virker utad veldig usikkert for fremtiden for nettcasinoer i Norge, da Lotteri- og stiftelsestilsynet gjør det de kan for å stoppe at utenlandske spillselskap tilbyr sine tjenester til spillere bosatt i landet. Mens noen kjemper for et totalforbud vil andre tilrettelegge for en lisensordning, slik som flere av våre naboland har innført. Danmark har hatt sin lisens i flere år, mens det var først i år at Sverige fulgte etter. Så langt har det ikke sett ut til at dette er noe som Norge vil henge seg på, men med tanke på de gode resultatene de andre skandinaviske landene har å vise til hadde det kanskje ikke vært så dumt?
En av de største aktørene i Norge, casinoer.com, mener lisensene i våre naboland er solide bevis på at lisens er bedre enn et uregulert marked. Spesielt for problemspillerne, som jo er helt sentrale i debatten – både i form av selvregulering (hvor man kan utestenge seg selv fra alle casinosider) og eksponering for reklame.
Sverige – en av de aller strengeste innen markedsføring
Helt til den 1. januar 2019 var også Sverige det som kalles et uregulert spillmarked, og nettcasinoer opererte i landet på samme måte som de i dag gjør i Norge. Når har de derimot ikke bare innført en spillisens; de har også innført en av de aller strengeste i verden. Svenskene har virkelig dratt nytte av det å kunne sette reglene for hva et casino på nett kan og ikke kan gjøre, ikke minst innen markedsføring.
Det som skiller den svenske lisensen fra mange av de andre i Europa er at de har innført nesten et totalforbud mot å tilby bonuser. Casinoer kan fortsatt tilby dette til nye spillere, innen rimelighetens grenser, men til eksisterende spillere er det ikke mye de nå får tilby. Kampanjer, turneringer og andre tiltak casinoer setter i gang for å få spillere til å spille mer og oftere er nå nesten forbudt. Det er også laget veldig strenge regler for markedsføringen av casinoer og deres tjenester, da alt av viktige regler og vilkår må være synlig sammen med selve tilbudet, litt sånn som reglene vi i Norge har for kredittkort og forbrukslån.
For den svenske lisensen er det å beskytte sårbare spillere det aller viktigste, og det å regulere markedsføringen er en viktig del av det. Blant annet er det til og med strenge krav og regler til hvordan casinoer får og ikke får ordlegge seg når de driver reklame i Sverige.
Her finnes det blant annet et register for ekskludering. Benytter man seg av denne, vil man ekskludere seg fra alle aktører med svensk spillisens. Kanskje det eneste tiltaket som faktisk funker for de som har problemer med spill?
Danmark – rettferdige spill og skatteinndrivelse
I Danmark har spillemyndighetene ikke lagt seg like strengt når det kommer til selve markedsføringen av casinoene, men man skal nok ikke se bort ifra at de snart gjør som Sverige og Storbritannia, da også dette landet har særdeles strenge markedsføringsregler. Det de i Danmark har valgt å legge mest fokus på er hvordan selve spillene fremlegges, da det å ha uriktig eller misvisende opplysninger om vinnersjanser er det de fokuserer mest på.
Innen pengespill snakkes det mye om den teoretiske returen til spiller, altså hvor mye et spill i teorien betaler ut i gevinster per innsats. At dette er korrekt er noe som kreves av Spillemyndigheden, som er de som utsteder lisensen i Danmark. Ikke bare skal det opplyses om skikkelig, men det skal også sjekkes av uavhengige tredjeparter, samtidig som at alle sjansespill også skal opereres av en tilfeldig nummergenerator.
Selv om rettferdige spill står i fokus så var faktisk ikke dette hovedgrunnen til at Danmark valgte å innføre en spillisens til å begynne med, da dette handlet like mye om statskassen. Å kunne innkreve skatt var nemlig en av hovedgrunnene, for å slippe å se millioner på millioner renne ut av landet hvert år, til blant annet skatteparadiset Malta.
Hva kan Norge lære av naboene sine?
Hvis Norge skal innføre en spillisens for utenlandske online casino så har vi mye data å ta av for å finne ut hva som fungerer og ikke. De aller fleste andre land i Europa har tross alt valgt å regulere spillmarkedet sitt, og dermed kan vi se til disse landene for å finne løsningene som fungerer best. Markedsføringsreglene fra Sverige, kan hindre eller i det minste regulere tv-reklamene som vi nå allikevel har via utenlandske tv-stasjoner. Danmarks skatteinndrivelse kan ha noe for seg også i Norge, sånn at vi også kan legge til noe til grasroten som Norsk Tipping gjør. I tillegg kan reglene om ansvarlig spilling hentes fra Storbritannia, da det er de som regnes som best på denne biten.
Ved å plukke og mikse litt fra andre spillisenser som kan vise til gode resultater for landets innbyggere og sårbare spillere, kan nok også Norge få til en løsning som fungerer bedre enn den dragkampen vi har gående i dag mellom spillselskaper og norske myndigheter.
Med en juridisk forankring vil man endelig kunne blokkere de aktørene som ikke forholder seg til reglene i Norge, og man skulle jo tro dette vil være til det beste for såkalte problemspillere.