Dette bør man øve på før båtførerprøven
Om man har planer om å kjøre båter med mer enn 25 hestekrefter må man ta båtførerprøven, men heldigvis er det mye billigere enn billappen. Alle som er født etter 1980 må ta prøva for å få lov til å kjøre båter som er mer enn 8 meter lang og/eller har motor på mer enn 25 hestekrefter. Det finnes både bøker, kurs og nettkurs for å ta båtførerprøven, men selve prøven kan alle over 14 år ta uten å måtte ta kurs eller noe først.
Om man tar prøven når man er 14 år vil man likevel ikke få båtlappen før man fyller 16, da dette er minstealderen for å kjøre store båter alene.
Selve båtførerprøven fungerer veldig likt en eksamen, og man har én time på å svare på 50 spørsmål. Alle spørsmålene gir deg flere alternativer, akkurat som på teoriprøva til bil. Du kan ta testen i godkjente lokaler, og disse finnes stort sett i de aller fleste tettsteder i hele landet. Prisen pleier å ligge på rundt 600kr, men denne varierer selvfølgelig fra sted til sted og fra år til år.
Det er ingen praktisk prøve, og dersom man består den teoretiske delen har man kvalifisert seg til å få båtførerlappen. Det betyr at man egentlig ikke trenger å sette en fot i en båt før man tar prøva, men det kan likevel lønne seg å prøvekjøre båter på forhånd for å få bedre forståelse av hva man faktisk lærer.
Selve prøva er delt inn i tre hovedemner: sjømannskap, lover og regler, og navigasjon og kartlesing. Alle tre emnene har også en hel haug underemner, og alle emnene kan dukke opp på selve båtførerprøva.
Temaet sjøkunnskap skal man lære om sikkerhet i båten, noe som vil si redningsvester, nødbluss, brannslukningsapparat og alt annet sikkerhetsutstyr. Temaet omhandler også andre sikkerhetsrelaterte ting som hvordan man skal behandle båt og motor for å få en trygg og sikker båt, og hvordan man skal handle om det blir problemer på sjøen. I tillegg inneholder dette pensumet førstehjelp, og dette kommer nesten garantert opp i en eller annen form på prøven.
Temaet lover og regler handler stort sett om hva man har lov til eller ikke når man fører en båt, noe som betyr at man må lære seg om ting som signaler, vikeplikt ovenfor andre båter, regler for hvilket utstyr man må ha, og lignende. Dette temaet er ganske tung lesning, men veldig mye av dette vet man fra før av om man har fartet mye i båt tidligere.
Det siste temaet, navigasjon og kartlesing, handler om hvordan man skal lese et kart og forholde seg til kartet. Man må også lære seg alle symbolene man støter på når man bruker et sjøkart, og vite hvordan man skal forholde seg til disse.
Alle tre temaene omhandler også flere undertemaer som man bør lese seg opp på, og en oppdatert pensumliste finner man på Sjøfartsdirektoratet sine nettsider.
Selv om båtførerprøven kun er en teoretisk test kan det virkelig lønne seg å tilbringe en del timer i en båt først. Blant annet sikkerhetsrutiner og lignende lærer man mye fortere om bord på en ekte båt enn om man leser en bok, og navigasjon og kartlesing er også mye lettere å lære seg om man fysisk prøver seg frem med en lærer til stede.