Terje E.

Bilimport – enkelt og lønnsomt?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Norske bilavgifter er svært høye sammenliknet med andre europeiske land. I tillegg til generelt bedre kjøpekraft bidrar dette til at bilprisene i Norge er langt høyere enn alle andre land i Europa, og man trenger ikke dra lengre enn til Sverige før man ser signifikante forskjeller på både ny- og bruktbilpriser. Mange leker med tanken om å kjøpe bil i utlandet for så å ta den inn til Norge. Dessverre er det ikke såpass enkelt at man bare kan kjøre over riksgrensen og sette på norske skilter.

Biler kjøpt i utlandet må fortolles inn til landet og derfor er det fort gjort at ”vinninga går opp i spinninga” og at totalprisen blir tilnærmet det bilen hadde kostet i Norge. Det eneste man oppnår da er å ha gjort masse arbeid for lite eller ingen økonomisk gevinst. Hvis man allikevel går frem på riktig måte er det ingen tvil om at potensialet for å spare mange penger er til stede.

Mange forhandlere spesialiserer seg på import av bil fra land som Tyskland og Sverige. Ved å gå gjennom en ekspert vet man at ting blir gjort i henhold til gjeldende regelverk, men den økonomiske gevinsten blir selvsagt også mindre. Samtidig er man bedre sikret hvis noe skulle skje med bilen i ettertid. Egenimport av bruktbil er ikke noe alle burde prøve på; i tillegg til god kunnskap om bil bør man ha god kjennskap til særegne norske regler.

For de aller fleste vil det derfor være mest fornuftig å gå gjennom en importør. I de fleste tilfeller vil man allikevel spare en god del, fra noen titusener og oppover. Hvor mye man sparer avhenger selvsagt av bilens verdi og merke, og jo høyere avgifter det er på bilen i Norge, desto mer vil man som oftest spare på å ta inn bilen fra utlandet i stedet.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *