UX er langt viktigere enn du kanskje tror
Mange legger enormt press på design og avansert funksjonalitet når de skal designe nye programmer eller nettsider. Det som ofte glemmes i denne prosessen er at nettsiden som designes, applikasjonen som programmeres eller programvaren som skapes ikke er skapt for designeren. Dette resulterer ofte i at produktet fremstilles som estetisk tilfredsstillende, men brukeropplevelsen (UX) tilbyr liten verdi ovenfor sluttbrukeren. Det hjelper lite at designet ser flott ut, dersom kunden som forsøker navigere seg frem til sluttproduktet ikke finner frem eller strever. Dette vil skape en dårlig kundeopplevelse og sannsynligvis koste deg langsiktige kundeforhold.
Unngå disse fellene
Når det kommer til UX er det mange som glemmer at sluttbrukeren er den viktigste kritikeren for prosjektet. Ofte er det design og prosjektgruppen som avgjør hvilke funksjonaliteter og design prosjektet skal omhandle, men de glemmer å kartlegge forskjellige interessenter som kan tilføye verdifull erfaring til prosjektet.
- Manglende kartlegging av interessenter – Sørg for å kartlegge hvem som skal være den endelige brukeren av nettsiden. Sett gjerne opp en betaversjon av siden og gi begrenset adgang til brukere som kan tilføye viktig tilbakemelding om ønskede funksjonaliteter og design.
- Unødvendig design – Lag et avansert design som gjør det uoversiktlig eller tungvint for kunden å bruke siden. Hurtighet og enkel navigasjon er noe moderne brukere forventer. Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsteder som har dårlig navigasjon.
- Feilmeldinger og inaktive linker – Det er lite som ødelegger opplevelsen av god UX som overflødige feilmeldinger og pekere som leder ingensteds. Dette er en av årsakene til at betatesting kan sørge for et langt mer feilfritt produkt ved at de tiltenkte sluttbrukerne bruker siden i henhold til formål og finner eventuelle feil før siden lanseres fult ut.
I en stadig mer digitalisert verden kan UX være avgjørende for en bedrifts suksess eller katastrofe. Sluttbrukerne stiller stadig høyere krav til funksjonalitet og enkelhet i produktene de ønsker å benytte seg av. Det er derfor viktig at UX står sidestilt med design og funksjonalitet for at sluttproduktet skal tilby verdi til brukerne.
UX som en konkurransefordel
I bransjer med mye konkurranse vil UX fort bli helt avgjørende i konkurransen om kundene. Et godt eksempel på dette er nettspill hvor konkurransen om spillerne stadig har blitt hardere. Det kommer stadig nye utfordrere på markedet, men i et marked verdt over $565 milliarder er det stor variasjon i kvaliteten aktørene tilbyr. Mange useriøse aktører tilbyr spill gjennom nettsider hvor det er investert lite i kvalitet og UX.
Dette resulterer oftest i at de i en liten periode vil klare tiltrekke seg kunder gjennom attraktive lokketilbud, men etter hvert som godene forsvinner vil spillerne raskt søke seg mot sider som tilbyr både kvalitet og god UX. Det er her nettsider som Rizk Casino kommer seirende ut. Med stort fokus på UX og et bredt utvalg av kvalitetsspill har Rizk fort blitt en favoritt for seriøse spillere på nett. Hvorfor er UX-opplevelsen på siden bedre enn mange andre steder? – De følger en enkel oppskrift hvor fokuset er enkel navigasjon og kvalitet til spillerne.
- Enkel meny med oversiktlige valgalternativer.
- Få eller ingen pop-ups og andre elementer som forstyrrer spillernes opplevelse.
- Store knapper med tydelige detaljer
- En sømløs hjemmeside som krever lite innlastning og venting
Kartlegging av UX
Det enkleste når det kommer til bedring av UX er ofte en aktiv kartlegging. Tegn opp et A til Å-flowchart med hele brukeropplevelsen slik den er hensiktsmessig lagt opp. Det vil da bli langt enklere å kartlegge hvilke unødvendige komplikasjoner som kan dukke opp underveis og eventuelt gjøre UX-opplevelsen tyngre for spillerne. Luk ut eventuelle unødvendigheter og skap en opplevelse som krever minst mulig navigasjon fra A til Å.
Spesielt i iGaming vil UX fort bli en avgjørende faktor når nye spillere skal velge sin foretrukne side. Det er derfor verdt å legge resurser i å skape en best mulig UX og bruke dette aktivt som et konkurransefortrinn. Det er dette punktet mange glemmer eller nedprioriterer når de prioriterer spillbibliotek og bonuser fremfor funksjonalitet.
Konklusjon
UX er ofte et felt som blir nedprioritert når man setter opp nye nettsider, men kan raskt bli en avgjørende faktor når det kommer til konkurransedyktighet og tiltrekningskraft ovenfor nye spillere. Det hjelper lite at man har et bredt spillutvalg dersom det er vanskelig å navigere på siden eller siden gir en dårlig opplevelse for spillerne. Det kan være vanskelig å finne frem på siden, uoversiktlige landingssider eller tunge navigasjonsmenyer. Dette vil gi en dårlig opplevelse for spillerne og raskt føre til at de søker bedre UX andre steder.