Hvor skjer den store veksten innenfor netthandel?
I dag er det utenkelig å starte et nytt selskap, uten å ha en digital strategi for salg og distribusjon. Samtidig finnes det begrensninger for hvor mange fysiske produkter som kan selges på nett, og det er mulig å se for seg at en stor del av den fremtidige veksten innenfor netthandel vil være drevet av tjenester.
Et område på nett med rask vekst, er selvfølgelig casinoer med raske utbetalinger, men det er også alt fra legetjenester til booking av vaskehjelp via mobilen som driver veksten.
Tjenester på nett – heldigitale og delvis fysiske tjenester
Det er viktig å skille mellom tjenester som er helt digitale, og de som fortsatt har et fysisk aspekt men leveres digitalt. Noen vil også være i grenseland, som for eksempel legetjenester som kan leveres både ved fysisk oppmøte og som videokonsultasjon.
Innenfor noen områder er i grunn hele distribusjonen flyttet til nett. Det er nesten ingen som booker flybilletter eller charterreiser på telefon eller i en reisebyrå lenger. Et godt eksempel på hvor dyptgående denne utviklingen er, ble godt synlig i konkursen til Thomas Cook. I Skandinavia var virksomheten lønnsom, og blir videreført, men i Storbritannia hadde tiden løpt fra selskapet. Hundrevis av lokale kontorer med salg av reiser over disk var helt enkelt ikke holdbart lenger.
Et annet område, der også distribusjonen av selve tjenesten skjer nesten utelukkende digitalt, er konsumpsjon av media som musikk og video. Det finnes ikke lenger noen butikker med videoutleie og strømming har helt overtatt plassen til salg av fysiske medier.
Et område som allerede har utviklet seg langt i digital retning, er markedet for spill. Likevel er det et felt der vi sannsynligvis vil se en rivende utvikling i årene som kommer. Distribusjon av nye spill skjer fortsatt til en viss grad på fysiske medium, men ofte med store nedlastinger i tillegg. Neste steg vil være at strømming av spill er hovedregelen, og med eventuelt digitalt kjøp av spill som komplement.
Denne utviklingen innenfor både musikk, video og spill er samtidig en del av en større trend der alt flere tjenester, produkter og ytelser leveres som en tjeneste. Du kjøper ikke lenger noe, men abonnerer på en opplevelse.
Hva blir resultatet for de tradisjonelle kanalene?
Det er spesielt retail, det vil si de tradisjonelle fysiske butikkene som selger produkter, som sliter i møtet med netthandel. Det er også den største årsaken til nedgangen for de tradisjonelle kjøpesentrene. Spørsmålet er likevel om ikke dreiningen mot distribusjon av tjenester på nett, også kan bidra til den samme nedgangen. Der kjøpesenter har prøvd å dekke opp noe av nedgangen med satsing på for eksempel frisører, velvære, kino og tilsvarende, kan det være at digital distribusjon av disse tjenestene vil bidra til videre nedgang.
De aller fleste forbrukere opplever netthandel som noe positivt, men det finnes også skjær i sjøen. En alt større grad av digital distribusjon gjør at forbrukere eier alt mindre, og distributøren får større makt. Dessuten forsvinner i stor grad andrehåndsmarkedet for musikk, spill etc.
Det blir spennende å følge utviklingen i årene fremover, for det som er sikkert er at fremtiden er digital.