Terje E.

Kingsize mat og drikke, fint salgstriks

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

En lang rekke matvarer finnes i dag i nye og større utgaver, såkalt Kingsize. For matvarer som brus, godteri, sjokolade, is og chips er porsjonsstørrelsene blitt større. I dag er ispinnen magnum og sjokoladebaren kingsize. Men selv hverdagsprodukter som melk, juice og cornflakes finnes nå i megastørrelser.

De fleste forbrukerne er glade for utviklingen da de føler at de får mer for pengene. Produsentene er også fornøyde da de på den måten får solgt mer. Så umiddelbart lyder det som en fordel for begge parter. Problemet er bare at vi uten selv å oppdage det blir lokket til å spise og drikke mer enn det godt er. For jo større porsjoner vi spiser dess mer mat og energi får vi innabords. Salgstall viser at den store utgaven ofte er det foretrukne valget noe som kan ha store helsemessige  konsekvenser.

Brusflaskens utvikling
Som eksempel på megaporsjonenes inntrenging i hverdagen vår kan brusflaskens utvikling brukes. For ca. 20 år siden var en standard brusflaske på 250 ml – nå er det normalt for både barn og voksne å kjøpe en dobbeltstørrelse i form av en 500 ml plastikkflaske som dessuten er lettere å transportere.I samme periode er familieflasken også blitt 50 % større.

Når vi først har åpnet en brus, så blir vi lettere fristet til å drikke alt. Det samme er tilfelle hvis vi åpner en pose godteri eller chips. De voksende salgstallene for produkter som brus, godteri, sjokolade og is vitner om at det spiller en rolle for hvor mye vi spiser at flasker og poser i de senere årene har blitt større.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *