Monter ryggekameraet på siden
Siden de første ryggekameraene offisielt så dagens lys i USA i 1956, har de blitt svært populære, og bruken av disse har spredt seg over hele verden. Det finnes nesten ikke en lastebil eller buss lenger som ikke har dette installert, og sjåførene kunne ikke tenke seg en dag uten å ha dette tilgjengelig.
I dag er det heller ikke bare tyngre kjøretøyer som har denne teknologien installert, stadig flere førere av mindre kjøretøyer har også valgt å kaste seg på trenden. Ikke bare sparer ryggekameraene i ytterste konsekvens liv, de bidrar også til å spare samfunnet for store verdier, i og med man øker oversikten bakover og på den måten unngår å rygge inn i ting, med påfølgende skader på både egen bil og eiendom som resultat.
Videre er ryggekameraer et svært nyttig hjelpemiddel for blant annet funksjonshemmede som kanskje ikke kan forlate førersetet for å gå bak kjøretøyet for å kikke om det er noe eller noen der bak, og da mange ryggekameraer også er av den mobile typen, har også campingfolket fått øynene opp for dette hjelpemiddelet. Ved hjelp av trådløs kommunikasjon kan man lett flytte ryggekameraene fra den ene bilen til den andre, de kan monteres på campingvogner og bobiler, og man kan ta det frem kun de få gangene man har bruk for det. På den måten behøver man heller ikke gjøre inngrep eller endringer på kjøretøyet det skal monteres på.
Det finnes imidlertid enkelte ryggekameraer som er tilnærmet skjult på bilen, og disse kan være installert i skiltholderen eller andre diskré pyntegjenstander. Noen kan også monteres i bilens bakrute, men disse gir ikke det samme utsynet bak bilen som et som er montert helt bak.
Som tidligere nevnt er det svært vanlig at store kjøretøyer som lastebiler og busser har dette installert, men likevel kan man undre seg over hvorfor de bare har dette installert bak og ikke hele veien rundt. Det er et kjent problem av disse kjøretøyene har store blindsoner, spesielt rundt førerhytte foran og på høyre side, og det skjer mange tragiske ulykker som en direkte følge av dette. Spesielt syklister er utsatt, og flere syklister mister livet årlig i situasjoner hvor de sykler opp på siden av en lastebil eller en buss, som simpelthen ikke ser dem da de befinner seg i kjøretøyets blindsone. Et øyeblikks uoppmerksomhet og en høyresving er alt som skal til, og tragedien er et faktum.
Med tanke på de lave kostnadene som det tross alt er å installere disse ryggekameraene, burde flere velge å ikke bare installere dem bak på kjøretøyet, men også på sidene, slik at disse blindsonene på en rimelig og effektiv måte også dekkes. Rent teknologisk er det ingenting i veien for at dette skulle kunne la seg gjøre, og man kan enda bruke den samme skjermen å vise bildet på, da man kun behøver den i de tilfeller det faktisk er snakk om å rygge.
Et slikt oppsett ville utvilsomt spare mange liv og store verdier hvert eneste år, på lik linje med hva man har oppnådd ved å kun ha dem montert bak.