Opplev mangfoldige Kuala Lumpur på en helg
Spis indisk karri ved gatebodene mens tørklekledde skolejenter deler en stinkende durianfrugt ved siden av. Kuala Lumpur er et sammensurium av religioner, folkeslag og tradisjoner.
Kuala Lumpur i Malaysia er en av de grønneste hovedstedene i Sørøst-Asia. Ikke i den energivennlige betydningen, men helt bokstavelig: Kuala Lumpur er fylt med parker og grønne flekker, noe som, mer enn å gjøre byen vakker, og det betyr at det er stor sannsynlighet for å møte en apekatt når man er på vei hjem fra byen fredag kveld.
Samtidig er det også en av regionens viktigste handelsbyer takket være en massiv investering i enkel og ukomplisert lufttrafikk, tette bånd med finansverdenen både i Asia og Midtøsten og en høytutdannet befolkning.
Det er 28 millioner innbyggere som kan kalle seg malaysiere, men befolkningen er delt opp i tre forskjellige grupper: Den største gruppen er malayene, malaysias opprinnelige befolkning som utgjør omkring 65 prosent av malaysierne. 26 prosent er kinesere – Kuala Lumpur ble grunnlagt av en gruppe kinesiske gruvearbeidere på 1850-tallet.
Arbeiderne var leid inn for å åpne tinngruver i området som raskt utviklet seg til et handelsområde med tinn som hovedvare. Og endelig er det syv prosent indere som i mange tilfeller er etterkommere av innvandrere som ankom i håp om å finne arbeid på første halvdel av 1900-tallet, da Malaysia var en engelsk koloni.
Resultatet er i dag en by med ansikter i alle farger, en arkitektur som både byr på kolonialhus, moskéer og templer, et enormt varierte kjøkken og en vekst som får tigerøkonomiene i nabolaget til å blekne av misunnelse. Og et helsesystem som ombefatter tradisjonell behandling og alternativt, som healing osv.
Et besøk i den malaysiske hovedstaden er et besøk i en by hvor ting virker. Det er omkring halvannen million innbyggere i Kuala Lumpur, og byen er logisk oppbygd. For eksempel er det offentlige transportsystemet ett av asias beste. Det er uproblematisk – og billig – allerede fra flyplassen å sette seg i en av de nedkjølte bussene inn til byen.
Og når bussen stanser ved Kuala Lumpurs svar på Oslo S, er det enkelt å sette seg inn i byens oversiktelige t-banesystem. Da kan den fryktet asiatiske storbytrafikk unngås, for t-banen kjører til døren nesten uansett hvor man skal i sentrum.
Les også: Reise, helse og vaksiner
Vi guider deg til en helg i Kuala Lumpur.
Fredag i Kuala Lumpur
Kl. 18: Middag på gateplan
Mat er meget viktig i Malaysia, og malaysierne kan snakke like lenge om mat, som nordmenn kan snakke om været. Det er forståelig nok – det er et endeløst tilbud av alt fra gatemat til stilfull gourmet, og det er aldri langt til godsakene. Et sted å gå på kulinarisk oppdagelse er Jalan Alor som opprinnelig var byens red light district.
I dag ligger det en stripe lokale restauranter og gatekjøkken, komplett med høylytte gatemusikanter, røyk, damp og liflige dufter. I den ene enden ligger Restaurant Cu Cha – det beste stedet å spise en tallerken grillede krabber og nyte synet av alle de travle kokkene i aksjon ved deres små boder som er plassert tett nedover gaten.
Kl. 19: Fruktenes konge
Durian er en frukt som enten lukter av promp eller oppkast, alt etter hvem som beskriver den. Og den smaker også slik vil noen mene – men absolutt ikke alle. For i Sørøst-Asia, og særlig i Malaysia, kalles den melonstore, grønngule frukt for fruktenes konge, og anses å være en delikatesse. Ved siden av Restoran Cu Cha står atskillige boder med tilhørende plastikkstoler, der de lokale gjerne nyter en durian til dessert.
Den nysgjerrige turisten trenger ikke stå og se på i mange sekunder, før den særpregede delikatessen blir tilbudt med et lumskt smil: «Do you wanna try?», sier malaysierne helt uskyldig, vel vitende at de fleste som ikke kjenner til durianfrugten blir overraskede over den sterke smaken. Men selv om smaken kanskje ikke er en hit så er det en enkel måte å komme i prat med de lokale på.
Kl. 21: Kål og kastanjer
Som enhver asiatisk by med respekt for seg selv har Kuala Lumpur selvfølgelig også en Chinatown. Her finnes vakre buddhistiske templer, de beste kinesiske restaurantene og kinesiske spesialforretninger. Kuala Lumpurs Chinatown er den eldste bydelen i byen, og hovedstrøket, Jalan Petaling, har eksistert, siden Kuala Lumpur ble grunnlagt som en gruveby med en overveiende mannlig kinesisk befolkning.
På 1870-tallet var det voldsomme kamper her mellom to rivaliserende kinesiske bander som begge ville erobre makten i den lukrative, voksende tinnindustrien – byen var administrert av kinesiske bakmenn fra forskjellige grupper og opptøyene førte til borgerkrig i Kuala Lumpur.
Britene ble kalt inn for å megle, men de fleste bosetningene ble brent ned eller plyndret. Da borgerkrigen endte var de gruvene som arbeiderne vendte tilbake til oversvømte og mange slo seg i stedet ned som bønder i området. I dag er Kuala Lumpurs Chinatown et fint sted å shoppe og nyte kveldsluften, for når malaysias ubarmhjertige sol har gått ned, så våkner chinatown.
Lørdag i Kuala Lumpur – Tid for å bli bortskjemt
Besøk asias største Volière, Kuala Lumpurs historiske marked, eller nyt en god middag etterfulgt av en drink med utsikt til Petrona Towers.
Kl. 10: I park med en påfugl
Lake Gardens ligger midt i Kuala Lumpur og er det største grønne området i byen. De 91 hektarene store parkene ble grunnlagt allerede i 1888 og er inndelt i forskjellige seksjoner. Det er blant annet en orkidepark, en sommerfuglpark og en tradisjonell park hvor man kan spise lunsj ved de store sjøene som har gitt området navnet sitt.
I Lake Gardens ligger også Asias største voliere, KL Bird Park, hvor eksotiske fugler flyr fritt rundt de besøkendene. Det er over 200 fuglearter i volieren som er innredet som en regnskog med et stisystem der påfugler, kakaduer, storker og mennesker kan spankulere rundt og se på hverandre mens de mer fargerike fuglene holder seg til tretoppene. Det koster 45 ringgit (ca. 80 kroner) å komme inn.
Kl. 14: Perspektiv på islam
I Lake Gardens ligger det, i tillegg til parkene, atskillige museer og interessante bygningsverker – blant annet den nasjonale moskeen, et planetarium, et politimuseum og The National Monument. Den fineste bygningen rommer også et spesielt museum: Islamic Arts Museum. Det ble bygget i 1998 og er et lyst og moderne bygg i to etasjer med skiftende særutstillinger om islamrelaterte emner.
Museet gir et interessant innblikk i islams historie fra et asiatisk perspektiv og har gjenstander både fra Midtøsten, Kina, India og Sørøst-Asia. Utstillingen er delt opp i kategorier slik at de besøkendene kan velge mellom myntsamling, arkitektur, smykker, tøy og hellige skrifter. Museet er godt besøkt av de delene av lokalbefolkningen hvor majoriteten er muslimer. Billettpris: ca. 20 kroner for voksne, ca. 10 kroner for barn.
Kl. 17: Historisk marked
Central Market ligger i en karakteristisk blå bygning midt i byen og er svært oversiktelig – kjøleanlegg sørger for en rimelig temperatur, og bodene er velorganiserte med massevis av plass til kundene. Etter å ha trasket rundt utendørs i Lake Gardens er Sentral Market det perfekte stedet å se litt på suvenirer i en rolige atmosfære. Selve markedet ble grunnlagt i 1888, når lokale fiskere og bønder kom og solgte varene sine.
Da markedet vokste ble den lyseblå bygning bygget og siden da har skiftende grupper med hell kjempet for å få de historiske rammene restaurert og vedlikeholdt, senest i 1986. I dag er markedet kjent for å selge kunst og tradisjonelt håndverk, noe som man lett kan se på de forskjellige bodene – her kan man være heldig å finne en uoppdaget lokal kunstner med talent.
Markedet har åpent hver dag kl. 10 til 21.30.
Kl. 20: Tid for å skjemmes bort
Kuala Lumpur er en moderne by – som konstant har nye byggetiltak i gang, og byen er et yndet forum for internasjonale konferanser, utstillinger og forretningsmøter i regionen. Dessuten er det ikke mye offentlig transport som kan måle seg med Kuala Lumpurs t-banesystem, den frakter deg helt til døren nesten uansett hva reisemålet er.
Moderniteten gjør seg også gjeldende på landets kjøkken, og gaten Changkat Bukit Bintang er proppfull av stilrene småbarer og internasjonale restauranter. Twenty-one ligger i den ene enden av Changkat.
Stedet har en restaurant i første etasje og et trendy bar som er populær hos byens utenlandske arbeidskraft i andre etasje. Maten beskriver de selv som moderne europeisk-asiatisk, og det serveres på enorme hvite tallerkener av en kelner i uniform. En røkt andefilet med appelsinsaus til ca. 70 kroner smaker himmelsk.
Kl. 22: Panorama med drinker
Døgnrytmen i Kuala Lumpur er vesentlig annerledes enn i Oslo. Her er det trafikkork til langt over midnatt og det er helt naturlig å spise middag ved 22-tiden. Det er derfor et godt triks å innfinne seg på Luna Bar ved den tiden – det har ikke kommet noen mennesker enda og det er ro til å fordøye dagens inntrykk over en velmikset drink.
Luna Bar ligger på toppen av det moteriktige Pacific Region Hotel på 34. etasje, og selv om det er massevis av skyskrapere som kan slå den i høyden er det ikke mange steder som har den samme heldige kombinasjon som Luna av luksusdekor, utsikt og priser som man kan betale.
Stedet er dominert av et stort svømmebasseng som er omgitt av myke sengestoler med små bord imellom, og bak baren, som strekker seg fra ende til ende, er bartenderne ikke redde for å kaste rundt på flaskene mens gjestene slanger seg. Det varer imidlertid bare en kort stund for Luna Bar er et populært sted og blir alltid proppfullt i helgene. De gjestene som har fått seg ett av bordene på den siden av svømmebassenget mot inngangen blir imidlertid ikke forstyrret fordi baren befinner seg på den andre siden av vannet.
Det er også det beste stedet å se Kuala Lumpurs kjennetegn, Petronas Towers, som lyser opp nattehimmelen og gjør horisonten umiskjennelig. En drink koster ca. 30 kroner.
Søndag i Kuala Lumpur- Blant haier i storbyen
Besøk ett av Sørøst-Asias flotteste akvarier og Petronas Towers som en gang var verdens høyeste bygning.
Kl. 10: Haier midt i storbyen
Under jorden i Kuala Lumpurs travle forretningsdistrikt svømmer det haier. Og der vandrer kjempekrabbene også rundt. KLCC Aquaria er en helt blå, gjennomført undervannsverden, hvor det både er massevis av fargerike fisker og havdyr å se på samt massevis av aktiviteter for barn. I Sørøst-Asia, regionen som er kjent for sine fantastisk gode dykkesteder, er et akvarium nesten et must i alle storbyene.
Men Kuala Lumpurs er det flotteste. Både fordi det er nytt, velholdt og innbydende å gå rundt i, og fordi det er satset mye på å involvere de besøkendene – en del av et besøk hos KLCC Aquaria er for eksempel ikke komplett uten å prøve en fishspa, hvor føttene senkes i et akvarium fylt med små fisker som napper den døde huden av føttene dine.
Hovedattraksjonen i akvariet er imidlertid den 70 meterne lange undervannstunnelen hvor tigerhaier, rokker og kjempeskilpadder svømmer rundt gjestene. Det koster ca. 80 kroner for voksne og ca. 60 kroner for barn å besøke akvariet.
Kl. 15: 452 meter til toppen
Hver morgen er det lang kø for å få billetter til Petronas Towers – akvariet ligger like ved siden av tårnene, så søndag morgen er det lurt å sikre seg et par billetter før man går i gang med dagens andre gjøremål. Billettene er ikke dyre, men det er alltid utsolgt ved 11-tiden.
Og med god grunn. Petronas Towers som eies av den malaysiske statseide oljegiganten Petronas, har 88 etasjer og var fra 1998 til 2004 verdens høyeste bygning. I dag har den med sine 452 meter opp til spissen fremdeles verdens høyeste tvillingetårn. De kan sees fra ett hvilket som helst punkt i byen og er karakteristisk for Kuala Lumpurs horisont.
Den gangbroen som besøkende har adgang til, er imidlertid bare på 44. etasje, men det er høyt nok til å se ut over byen. Der oppe blåser det alltid og utsiktsbroen svinger litt slik at det er lett å merke høyden.
Har man tid så tilbyr Petronas Towers en middag i skyene – det er ikke billig, men til gjengjeld er utsikten verdt pengene. Et besøk i Petronas Tower koster cirka 70 kroner. Inklusive middag blir det 500 kroner
God tur til Kuala Lumpur.