Subaru WR Sti – Oversett og undervurdert
WR Sti.
Verdens mest pålitelige bilmerke, Subaru, lever langt utenfor rampelyset. Oversett blir man imidlertid ikke med en Subarublå WR STI med sin gigantiske hekkspoiler.
Kjørehansken er kastet. Sportsmaten i den blå Subaru WR Sti griper om skinnet mitt. Den 2,5 liters boksermotoren er vekket til live, dreieknappen mellom setene satt til Sport Sharp og differensialsperren på Auto Minus, så firehjulstrekker leverer mest mulig og raskest mulig grep. 1. gir, gass og slipp koblingen.
Den beinharde WR STI er en av de sjeldne, men sterkt fascinerende og nær vanedannende skapninger som insisterer på å få en omgang juling. Gjerne mange og gjerne lenge. Stedet er Trosta Park, et kjøreteknisk anlegg utenfor Stockholm med massevis av god asfalt, og på den korte banen er det rik mulighet til å forvisse seg om at den nye Subaru WR STI, akkurat som den gamle, er lagd av det stoffet man vinner langdistanse-billøp med.
Som våre svenske verter sier, så er Trosta Park ikke en racerbane, men nettopp et kjøreteknisk anlegg. Noe som imidlertid ikke stopper kompisen min og meg fra å kjøre slalåm på den artige siden av 120 kilometer i timen gjennom de oppstilte kjeglene på langsiden. For det å kjøre slalåm uten å miste veigrepet, det kan den.
Boksermotoren snerrer som bare en boksermotor kan. Tyngdepunktet er lavt, og om det er sant som sjefingeniøren forteller, at hans Subaru WR STI kjører raskere gjennom en dobbel unnvikelsesmanøver enn en firehjulstrukket Porsche 911 Carrera med boksermotor og lavt tyngdepunkt kan ikke verifiseres her. Men vi er tilbøyelige til å tro ham.
Krengning er det stort sett ingenting av, Brembo-bremsene biter, og når vi med ganske rask tilvenning lærer bilens grenser å kjenne, er det usømmelig lett, etter en perfekt innstyring i svinger å dosere gasspedalen slik at man kommer lynende raskt ut av den igjen.
Les også: Subaru Sti – historie og fakta
Nytelse er mantraet
Den nye Subaru WR Sti, blå eller ikke blå, har hekkspoiler dimensjonert som haleroret på en Airbus eller bare et hverdags-bagasjeromslokk uten spoiler, er til de grader eksponert for kjøreglede i høyeste potens. Førnevnte sjefingeniør gjentar som et mantra ordet «enjoyment» – nytelse. Og det er det man oppnår i en WR STI. Særlig hvis man hører til den typen som elsker å kjøre bil og gjerne kjører en omvei. Fordi livet med et ratt i hendene er for kort til å kjøre rett hjem.
De nye spesifikasjonene er stort sett identiske med de gamle, men noe er fornyet og oppgradert. Utover et forandret design, måler kjøreegenskapenes respons seg med de beste sportsbilenes. understell, chassis og bremser har fått en forbedring med mer presisjon, og girkassas skiftebevegelser er lagd kortere. Kommer man fra MPV til WRX, vil girskiftet oppleves gjenstridig, men for pokker: Dette er jo en bil som vil ha og kan tåle det, slik at det er bare et spørsmål om å føre pinnen med kontante og besluttsomme bevegelser.
WR Sti er en 5-person sedan med fornuftig plass til ungene i baksetet og ektefellen i passasjersetet. For å kjøre vil du gjøre selv. Konkurrenter? Tja, det er vanskelig spørsmål. Med Mitsubishi Lancer Evo ute av bildet er Subaru WR STI en ener, men den kan ses som alternativ til en brukt BMW M3, en ny Audi S3 eller – med sin ganske fordelaktige pris – til en brukt WR STI.