Terje E.

Viktig: Holder båtbatteriet ditt en sesong til?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Etter en hard og kald vinter gleder mange seg til å få båten i vannet. Vil du unngå at et flatt batteri ødelegger vårgleden er det på tide med en kjærlig omgang batteripleie. Normal levetid for et batteri er ca. fem år, men det varierer av hvor mye det blir brukt – og hvordan det pleies. Vi gir deg noen gode råd til hvordan du sjekker batteriet:

Kontroller om batteriet kan klare seg en sesong til – før det monteres.

Les også: Slik unngår du enkelt at båten ødelegges om vinteren

Sjekk at batteriet er rent og uskadet

Kontroller at batteriet er helt og rent etter vinteroppbevaringen. Hvis polene er oksiderte bør man børste bort belegget slik at metallet er rent. For å beskytte polene mot ytterligere oksidering er det en god idé å smøre kabelsko og poler med fett eller vaselin etter at batteriet er montert. Er det elektrolytt (syre) på beholder eller lokk så skal det tørkes bort og overflaten renses og nøytraliseres med sodaoppløsning. Men pass på: syre er etsende så bruk beskyttelsesbriller og hansker. Pass på syren ikke kommer i kontakt med øyne, hud eller tøy. Har batteriet sprukket skal det skiftes ut.

Når batteriene er på plass må du sørge for å holde dem rene og tørre. Poler og kabelsko skal være rene og smurte slik at de beskyttes mot oksidering og belegg.

Sjekk batteriets helsetilstand

Vil du være sikker på at batteriet holder hele sesongen bør du kontrollere om det er i en god stand. Til forskjell fra ladingstillstanden er forandringer i batteriets helsetilstand en langsom og varig prosess når det går fra nytt til utslitt.

Historisk sett kommer batteriproblemer som en uventet og ubehagelig overraskelse, men ved hjelp av spesielle batteritestere kan man måle batteriets helse. De finnes etter hvert på mange verksteder. Med disse testerne kan man se om batteriet snart er utslitt og man kan vurdere om batteriet skal skiftes før sesongstart. Så slipper man  overraskelsen med et batteri som ikke fungerer.

Sjekk syrenivå og at batteriet er fullt oppladet

Hvis båtbatteriet er av standardtype med flytende elektrolytter i cellene og propper som kan åpnes bør man kontrollere syrenivået og etterfylle med batterivann. I visse batterier finnes en markering som angir det nivået man skal fylle opp til. Finnes det ikke en slik markering skal du fylle på inntil væskenivået er 10 til 15 mm over platene. Fyll aldri mer enn det ellers risikerer du at syren flyter over når batteriet lades opp.

For å avgjøre om batteriet er fullt oppladet kan du bruke en såkalt syremåler. Med den suger man opp en prøve og måler densiteten i hver av batteriets celler. Skalaen på syremåleren er som oftest splittet i forskjellige farger. Synker densiteten til under det grønne feltet er det på tide å lade opp batteriet.

Les også: Oljeskift på båtmotoren

De fleste batteriene er lukkede slik at man ikke kan åpne proppene. I stedet kan du måle hvilespenningen, det vil si spenningen mellom polene når batteriet et ubelastet. Hvilespenningen er et mål på batteriets oppladingstillstand. Et fullt oppladet batteri har omkring 12,7 V, og det skal lades opp når hvilespenningen har falt til 12,4 V for ikke å ta permanent skade.

Det lønner seg alltid å bruke litt ekstra tid på å vedlikeholde batteriet slik at det ikke blir utslitt før tiden. Man vil jo gjerne nyte våren og sommeren med båten sin. Og det er ikke morsomt å bruke tid på et batteri som ikke fungerer.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *