Renault Zoe – den ærlige elbilen
Renault Zoe er Renaults første elbil som fra begynnelsen er utviklet til å være elektrisk, resultatet har blitt vellykket. Renault Zoe kan ikke gjemme bort den beskjedne rekkevidden og lange ladetiden i forhold til bensinbiler, men det er en ualminnelig vellykket elbil.
210 km rekkevidde på en lading, ifølge EU-normen. Men 150 km i virkeligheten ved «mildt» vær og 100 km når det er «vinter». Renault stikker ikke fakta under stolen når det gjelder rekkevidden av sin nye elbil Zoe. Muligens på bakgrunn av erfaringer med elbilkunders badwill.
210 km er den lengste, offisielle rekkevidde for en elbil bortsett fra Teslas og de 150 km ser ut til å være rimelig realistisk å oppnå. Under våre første turer i Zoe – ved ideelle værforhold omkring 15 grader – endte rekkevidden rundt 150 km. Men hvis gasspedalen presses i bunn til toppfarten 135 km/t. kan man nesten høre elektronene fosse ut av batteriet!
Med på å gi den pene rekkevidden er det faktum at Zoe bruker varmepumpe i stedet for en «hårfønerr». I praksis er det airconditionanlegget som kjører baklengs. Dermed kan 3 kWh varme oppnås med 1 kWh fra batteriet. Dessuten har bilen en mer effektiv oppsamling av bremseenergi og er som den første utstyrt med en ny generasjon Michelin-dekk med ekstra lav rullemotstand.
Smart lading av Renault Zoe
Oppladningen kan gå fort selv om bilen ikke har batteriskifte og sannsynligvis aldri får det. Renault Zoe har et unikt og avansert ladingssystem kalt Chameleon (kameleon) og det tilpasser seg automatisk den energimengden som leveres – fra 3 kilowattimer til 43 kilowattimer pr. time.
Det siste, som er temmelig sjeldent, gir mulighet for åtti prosent opplading på en halv time. Vanlige lynladere med 21 kilowattimer greier åtti prosent på en time. Vanlig, full oppladning varer i seks-ni timer.
God plass i Renault Zoe
Nok om det. Bilen Zoe er også interessant. Basert på Clio-teknikk byr den på fornuftig plass til fire og mulighet for fem. Baksetet er ikke særlig komfortabelt for gulvet er høyt. Bagasjerommet er derimot særdeles romslig. Med 338 liter er det større enn i Clio – og i den større Fluence Z.E.
Foran har man utsikt til et temmelig flott designet instrumentbord med den prominente syvtommers berøringsskjermen i iPadstil. Fra den styres blant annet navigasjonsanlegget som kan beregne om det er strøm nok til å nå målet, og hvis ikke så viser den vei til ladestasjoner. Skjermen styrer i det hele tatt at hav av funksjoner og kan hente et femti spesielle Renault-apps.
Renault Zoe kjører glimrende og særlig by- og køkjøring er en fornøyelse med «automatgear» og stort dreiemoment. Dempingen er generelt god, men som mange andre elbiler klarer den ikke små, skarpe kanter særlig bra. De slår hardt igjennom.
Støynivået oppleves enda lavere enn i de fleste andre elbilene og Continental-motoren er deilig fri for hylende «el-toglyd». Derimot kan man i kupèen høre den elektroniske advarselslyde, som bilen lager for å advare myke trafikanter.
Bremsene er derimot ikke helt lytefrie. I fart lavere enn 10 km/t er de vanskelige å dosere slik at passasjerene må finne seg i ublide oppbremsinger.
Femstjernes sikkerhet
Zoe har det normale sikkerhetsutstyret, men uten mulighet for spesielt avanserte funksjoner. Euro NCAP har nettopp gitt Zoe fem stjerner i sikkerhetstester, det er maksimalt hva man kan få.