Opel Corsa fornyer seg med velopplagt turbomotor
Opel Corsa begynner å komme opp i årene og ekstra kraft i motoren skal holde på interessen.
Den nåværende Opel Corsa er sannsynligvis inne i sitt siste leveår før den blir erstattet av en ny utgave. Og hva gjør man så for å holde interessen oppe helt det siste?
Opel har foretatt en oppgradering i form av en turbobensinmotor som aldri tidligere har vært brukt i Corsa. Den er på 1,4 liter, yter 120 hk og gjør det aldeles fremragende.
Det fulle navnet er Corsa 1,4 Turbo Sport Utgave, men Opel kunne vel kalle den for en ‘nesten-GTI’. Det er nemlig godt drag i bilen..
Prisen er imidlertid nokså høy for en minibil, men i det minste følger det ganske mye utstyr med. En Suzuki Swift 1,6 Sport er imidlertid billigere og har mer utstyr.
Kraftig oppdatert siden 2006
Opel Corsa er fra 2006, men den bærer alderen fint. Den har også fått et par kraftige oppdateringer underveis og det er ingenting gammeldags over bilens måte å oppføre seg på. Styring og fjæring er helt perfekt. Bilen reagerer raskt og presist på alle rattbevegelser og fjæringen er fin i stand til å fange opp de verste hullene i asfalten.
Motoren gir en rask akselerasjon ved trafikklysene og de 120 hestekreftene holder naturligvis fint til motorveikjøring. Men her savner man et 6.-gir, som burde være standard i en bil av denne karakteren. Motoren får litt for mange omdreininger ved 130 km/t. selv om den i seg selv ikke er spesielt støyende. I bytrafikken har man glede av stop-startsystemet som fungerer helt fint.
De senere årenes tendens til å erstatte diverse betjeningsknapper med trykkfølsomme skjermer har ikke kommet på Opel Corsa. Heldigvis, fristes vi til å si. Derfor regulerer man luft og varme på store skruknotter som er lette å få tak på uten at man trenger å se ned på dem. Instrumentene er på kanten til å være for små. Her ligger en oppgave til forbedring i neste versjon av Corsa.
Kupeen med hemmet utsyn
Cd-radio er standard, men bare med aux-stikk, ikke med usb-forbindelse. Enda et tegn på Opel Corsas alder. Testbilen hadde et innebygget navigasjonsanlegg som også – og så følger det med Bluetooth og usb til en ekstrakostnad.
Komfort
Forsetene lever opp til bilens sportslige karakter. Til denne semisportslige utgaven av Corsa passer det godt med tredørs karosseri. Det følger imidlertid også noen ulemper med det: Fra forsetene er det litt vanskelig å få tak i sikkerhetsselene da man må strekke seg langt bak.
Utsynet skrått bakover hemmes også drastisk av de bakerste siderutenes tilspissede fasong. Og som alltid i en tredørs bil er det vanskelig å komme inn i baksetet. Men denne 1,4literens turbomotor fås også i femdørs versjonen.