Slik unngår du enkelt at båten ødelegges om vinteren
Veldig mange båter blir ødelagt i løpet av vinteren, og det er stort sett båter som ligger ved kaia som bukker under for vær og vind. Om du skal være helt sikker på at båten din skal overleve, er den beste måten å sikre det på ved å ta den opp av vannet, vaske godt over den, og så sette den et sted hvor den er skjermet for snø og vind. For eksempel kan man leie et lagerlokale hvor den kan stå, eller så kan man dekke den godt med presenning og la den stå i hagen.
Det er faktisk mange som tror at det er greit å la båten stå ubevoktet ved kaia i løpet av vinteren, men det er altså ikke så bra for båten. For selv om man har en selvlensende båt betyr det ikke at man kan la båten ligge der hele vinteren, da den fort blir fylt opp med snø og is. I prinsippet skal jo en selvlensende båt tømme skroget for vann og snø, men det er ikke alltid dette fungerer like bra når den ligger hele høsten og vinteren alene.
Om først avløpsåpningene blir tettet er det umulig for vannet og snøen å komme ut av båten, og etter hvert blir det skikkelig tung. Og når vått løv samles i båten tettes disse avløpsåpningene veldig fort. Og når snøen kommer og det legger seg is der fryser de igjen, og all fremtidig snø som havner i båten blir ikke fjernet. I verste fall fører dette til at båten synker, og da begynner det å bli en dyr tabbe.
Les også: Slik kan du minske sjansen for å bli frastjålet båt og motor
En sunken båt er som regel grei å fikse opp igjen, men motoren og interiøret blir som regel ødelagt om den ligger under vann over en lengre periode. Motorer skal tåle å komme under vann, men å ligge under vann i et halvt år i iskaldt vann blir for mye for de aller fleste. Derfor er det viktig at man dekker båten godt, eller tar den opp på land.
Om man dekker båten med presenning eller lignende vil verken løv, snø eller is ende opp i selve båten, og den slipper den ekstra tyngden. Om man tar den opp på land kan man selv velge om man vil dekke den eller ikke, da den ikke kan synke mens den er der. Det er likevel lurt å dekke den, da løv, is og snø fort kan ødelegge interiør, maling og ting som befinner seg på båten.
Selv om man har en selvlensende båt betyr det ikke at man får penger fra forsikringsselskapet om båten skulle synke om vinteren. Det er nemlig oftest et krav at man sjekker til båten regelmessig, og holder den fri for snø og løv. Så om du ikke tar den opp bør du sjekke båten flere ganger i uka, eller så kan du risikere en sunken båt og ingen forsikringspenger. Dersom du kjenner andre som skal la båten stå på båtplassen hele vinteren kan dere gå sammen for å bytte på å sjekke båter og tømme løv, så slipper du å gå ned dit hele tiden.
Les også: Bo i husbåt?
Dette bør du gjøre med skroget før du setter båten vekk for vinteren
Når høsten kommer er det på tide å ta båten opp av vannet. Om du er flink og gjør en grundig jobb på skroget før du setter båten vekk for vinteren, så kan du spare deg for mye tid og hardt arbeid når våren kommer igjen. Det er jo ikke vits å bruke mer tid enn man trenger, og så slipper du jo alt styret når du endelig kan ta den ut på vannet igjen!
Det er nemlig slik at smuss, skitt og skjell setter seg bedre fast jo lenger det er der, noe som betyr at noen vintermåneder får alle urenhetene til å sitte skikkelig hardt fast. Du kan fort beregne tre ganger så lang tid på å fjerne det på våren enn du trenger på høsten. I tillegg får du den fordelen av at vokset kan stå og virke hele vinteren, samt at det ikke fester seg med skitt og smuss i skjellene.
Når du tar båten opp av vannet bør du fjerne skjell og groe umiddelbart. De bruker bare noen få timer på å få mye bedre feste etter at de er kommet i kontakt med luft, og derfor bør disse stå øverst på listen over ting du skal gjøre når du tar opp båten. Det er ikke så mye jobb å fjerne dem, og stort sett får man vekk alt etter en omgang med høytrykksspyleren.
Dersom du er litt for sent ute, eller høytrykksspyleren rett og slett ikke får vekk alt så kan man bruke saltsyre for å fjerne dem. Noen butikker selger ren saltsyre, mens andre selger skjellfjernere og lignende som stort sett kun inneholder denne syra. Gamle kjerringråd sier også at man kan bruke eddik, sitronsyre eller askorbinsyre, så disse tingene kan være verdt et forsøk om man ikke får tak i saltsyre. Alle disse tingene skal virke ved at du pensler de på skjellene og lar de stå og virke i noen minutter. Deretter er det nok en gang tid for en runde med høytrykksspyleren, men denne gangen vil trolig alt forsvinne ganske enkelt.
Når du har blitt kvitt alle skjellene er neste steg å vaske hele skroget. For dette får du kjøpt et eget vaskemiddel, og stort sett trenger du bare å blande vaskemiddelet med vann og vaske båten akkurat som du ville vasket andre ting.
Sørg for at den er så ren som du vil ha den neste sesong, for nå skal du fortsette med å polere den. Her bør man kjøpe eget poleringsmiddel som er beregnet på båt, og Hempel Custom Marine Polish er et godt alternativ som passer de fleste skrog. Det kan lønne seg å leie eller låne en skikkelig poleringsmaskin, da billige maskiner ofte er for dårlige til å få gjort en grundig jobb på båten.
Når du har vasket hele båten kan du begynne med voksingen. Man bør tilføre minst to til tre lag, slik at glansen kommer til å vare hele neste sesong. Når våren endelig kommer tilbake trenger du bare å vaske over båten med en spesialsåpe beregnet på å vaske over voks. Det er nemlig viktig ikke å bruke vanlige såpe som Jif, da denne fort kan være sterk nok til å fjerne voksen.
Dette må du gjøre med båten med innenbords bensinmotor og drev før du setter den vekk for vinteren
Om du har en båt med innenbords bensinmotor og drev er det ekstra viktig å sjekke over motoren før du setter båten vekk for vinteren, da det er mer styr å fikse motoren om den må repareres. Om du vil ta ut hele motoren eller ikke kan du velge selv, men om du fjerner den slipper du å bekymre deg for tyveri i vinter, samt at det blir lettere å sjekke om alt er som det skal i den.
Når båten er oppe av vannet må du først og fremst begynne med å vaske skroget med en høytrykksspyler, for så å vaske den med såpe og vokse den. Husk å bruke ferskvann! Når det er gjort bør man ta en titt på propellene for å sjekke etter skader. Om det er noen skader der bør man få ordnet opp i dette før man setter den vekk fra vinteren, da disse stort sett blir verre om man lar dem få skikkelig fotfeste.
Å fikse propellen kan man gjøre enten ved å bytte den eller sende den inn til reparasjon. En annen grunn til at det er lurt å gjøre dette om høsten er at reparasjon ofte tar en stund, og da er det kjedelig å måtte vente på reparasjonen den første sommerdagen når du egentlig bare vil ut og kjøre båten.
Deretter er det bare å begynne på motoren, og start med å drenere den for alt vann. Sørg for at alt vannet kommer ut av motoren, da dette kan fryse fast om det blir værende der over vinteren. De fleste motorer er forskjellige, så dersom du ikke vet hvordan du skal drenere den må du nesten bare finne frem serviceheftet.
Deretter er det på tide å rengjøre kjølesystemet med ferskvann. Dette gjør du ved å koble ut sugeslangen fra sjøvannspumpa og legge den i en stor bøtte med ferskvann. Deretter starter du motoren og lar den kjøre i et kvarters tid, slik at den blir ordentlig gjennomkjørt med ferskvann. Pass på at det alltid kommer vann i slangen, og trolig må du etterfylle bøtta med ferskvann flere ganger.
Les også: Frostsikring av båten
Når du har fått vasket kjølesystemet er det på tide å fylle det med en blanding av glykol og vann. Det blandes 50-50 i en bøtte og hjelper med å motvirke rust og frostsprengning. Kjør gjennom hele bøtta med denne blandingen, og mens den holder på bør du spraye konserveringsolje i forgasserhalsen.
Nå gjenstår det å smøre inn deler av motoren med vannbestandig fett. Fjern alltid det gamle fettet før du smører på et nytt lag. Start med girkablene, gasskablene, og propellaksen, og avslutt med styringen.
Les også: Oljeskift på båtmotoren
Når alle disse tingene er gjort kan du bytte både drevolje og motorolje. Dette må gjøres minst én gang hvert år, og det er like greit å gjøre det om høsten når man gjør alt annet vedlikehold på båten.
Les også: Holder båtbatteriet ditt en sesong til?
Til slutt bør man koble fra batteriet, da det kommer til å bli flatt om det står hele vinteren. Om du ikke gidder å koble det fra bør du lade det minst hver tredje måned frem til du tar båten ut på vannet igjen, noe som er mye mer jobb enn bare å koble det ut først som sist.