Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Whois query limit for Norid

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Er det noen som vet hva Norid har for Querylimit på whois for vanlige brukere?

Jeg har søkt på norid .no, og jeg finner massor av informasjon for registrarer, men ikke noe for privatpersoner..

Flott om noen har lyst å fortelle meg mer om dette, hvis ikke noen vet så blir det til å ringe Norid imorgen når de har åpnet igjen.

På forhånd takk!

Vänligen,
Fredrik Näs
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Norid henvender seg kun til bedriftsmarkedet.


Hm nei det stemmer ikke, Norid lar kun bedrifter/organisasjoner registrere .NO ja, men Norid er .NO registry, og er derfor den eneste som har lov at holde på den offentlige databasen over alle registrerte .NO domener (databasen går under copyright skydd og er ikke lov at kopiere). Norid er skyldige at holde denne informasjon tilgjengelig for alle, ikke kun bedrifter. (vem som helst skal kunna slå opp en domene for å finne ut om den er ledig, og hvis ikke ledig hvem som eier den, og hvem som har registrert den).

Whois uppslag kan Ole Norman gjøre enkelt i terminal gjennom å skrive "whois domene.no" og få svar tilbake. Eller på norid.no/whous/ for den sakens skyld.
Norid har dog mest sannsynligvis en limit på hvor mange ganger per minutt/time eller døgn jeg får gjøre dette fra en IP som ikke er registrert som registrar. Det mest vanlige at gjøre om noen går over denne grense er at man markerer IP adressen i en temp ban ( tid varierer fra noen timer opp til døgn) for at ha spurt for mange ganger. Derfor lurer jeg på om noen kjenner denne grense?

Med vennlig hilsen,
Fredrik Näs
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Ut fra retningslinjene til Norid (se link: Norid: Bruk av informasjon lagret i Norids kundedatabase) så framkommer det følgende om begrensning for bruk:
"For å hindre misbruk av WHOIS-tjenesten ligger det tekniske sperringer i bunn for å begrense søkingen. Hvert søk logges med informasjon om hvor søket foretas fra. Dersom en adresse som det søkes fra har en oppslagsaktivitet som overstiger definerte grenser, blokkeres eller begrenses videre søk fra adressen inntil aktiviteten avtar et nivå som kan aksepteres."

Det er ikke definert i dette dokumentet med hvor mange søk/ oppsalg som er tillatt for hver IP/ host. Dog framkommer det i dokumentasjon for EPP løsningen (Norid: Acceptable Use Policy for Norid's registry system) følgende ang begrensinger på oppslag:
"WHOIS
Limit: 3000 per day per registrar.
Action: Automatic lockout till midnight if daily limit is exceeded.
Limit: 60 per minute per registrar (insofar as is consistent with limit 2a).
Action: Automatic lockout for a period of 30 seconds if minute limit is exceeded."

Jeg vil da anta at begrensningene for generelt bruk også er noe tilsvarende pr IP/ host. Du kan kontakte Norid Kundesenter på 07355 for mer informasjon om akkurat den biten =)

Dog vil jeg personlig anbefale deg å benytte kommandoen "finger" for å sjekke om domener er ledig. Se eksemple:

For opptatt domene før du følgende:
finger nordkappnett.no@finger.norid.no
[sosio.oslo.norid.no]
nordkappnett.no is delegated (0)

For ledig domene vil det bli slik:
finger nordkappnettledig.no@finger.norid.no
[sosio.oslo.norid.no]
nordkappnettledig.no is available (0)

Ha en flott dag =)
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Hei,

Ut fra retningslinjene til Norid (se link: Norid: Bruk av informasjon lagret i Norids kundedatabase) så framkommer det følgende om begrensning for bruk:
"For å hindre misbruk av WHOIS-tjenesten ligger det tekniske sperringer i bunn for å begrense søkingen. Hvert søk logges med informasjon om hvor søket foretas fra. Dersom en adresse som det søkes fra har en oppslagsaktivitet som overstiger definerte grenser, blokkeres eller begrenses videre søk fra adressen inntil aktiviteten avtar et nivå som kan aksepteres."

Det er ikke definert i dette dokumentet med hvor mange søk/ oppsalg som er tillatt for hver IP/ host. Dog framkommer det i dokumentasjon for EPP løsningen (Norid: Acceptable Use Policy for Norid's registry system) følgende ang begrensinger på oppslag:
"WHOIS
Limit: 3000 per day per registrar.
Action: Automatic lockout till midnight if daily limit is exceeded.
Limit: 60 per minute per registrar (insofar as is consistent with limit 2a).
Action: Automatic lockout for a period of 30 seconds if minute limit is exceeded."

Jeg vil da anta at begrensningene for generelt bruk også er noe tilsvarende pr IP/ host. Du kan kontakte Norid Kundesenter på 07355 for mer informasjon om akkurat den biten =)

Dog vil jeg personlig anbefale deg å benytte kommandoen "finger" for å sjekke om domener er ledig. Se eksemple:

For opptatt domene før du følgende:
finger nordkappnett.no@finger.norid.no
[sosio.oslo.norid.no]
nordkappnett.no is delegated (0)

For ledig domene vil det bli slik:
finger nordkappnettledig.no@finger.norid.no
[sosio.oslo.norid.no]
nordkappnettledig.no is available (0)

Ha en flott dag =)

@kspoosh

Ja, akkurat den teksten jeg fant og, men jeg blev lit i tvil om den gjelder meg som privat person og. Jeg skal prøve med Norid idag. Hvis dom ikke har noe gott svar så setter jeg bare opp en VM i citycloud og prøver meg frem :p

Vedr. finger så var det jo en veldig god idé, jeg trenger kun å vite om den er ledig, og det får jeg jo ut med finger!

Takk for at du tok deg tid å kommentere!

Med vennlig hilsen,
Fredrik Näs
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
@atomet: Ja det er grensen som er satt i EPP, men som jeg nevner over har dem sikkert en tilsvarende grense for eksterne IP/ host som gjøre forespørsler. Og grensen som er satt i EPP systemet tror jeg dem kan øke ved behov som f.eks. Domeneshop som er av de største på .no domener.
 
Topp