Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webmaster/markedsførings forum fremtid

Hvordan tror du fremtiden til forum vil bli fremmover?

  • Som nå

    Stemmer: 2 33,3%
  • Det vil ta seg opp

    Stemmer: 3 50,0%
  • Forumer vil dø helt ut fremmover

    Stemmer: 1 16,7%

  • Totalt antall stemmer
    6

Black Cap Seo

New Member
Vil forum noengang bli som før? Lurer litt på om det er folk som etterhvert begynner å bli lei sosiale medier og kommer tilbake til forumer igjen. Jeg husker tiden da vi hadde to webmaster forum i Norge med god aktivitet hver dag. Aktiviteten dalte noen år etter FB kom. Er glad dette forumet iallefall har klart å holde det gående Hvordan tror du fremtiden til norske forum vil bli?
 

atLind

Member
Tipper det blir litt som det er nå, FB satser på grupper og sånt men spørs om de klarer å gjøre det særlig bra. Er i alle fall ikke veldig imponert over hvordan grupper generelt fungerer i dag.

Men, uansett hva som skjer tenker jeg de som liker forum kan gjøre mye ved å holde aktiviteten oppe. Så oppfordringen er vel å selv være aktiv, om alle tenker sånn blir det fort mer aktivitet :)
 

xdex

Medlem
Jeg tror nok forum har "livets rett". Utfordringen med webforumet er målgruppen og markedet. Flere og flere nordmenn kaller seg selv "spesialister og SoMe eksperter" på alt mulig, og deler nesten ingenting. Det er håpløst å få "gratis" hjelp, og alle skal ha betalt for hver minste ting. Jeg opplever at flere og flere forum (også Facebook grupper) har mindre og mindre aktivitet. Jeg gidder ikke engang å prøve og stille spørsmål på norske forum. Jeg går direkte til reddit og får svar på 1-2 timer. Jeg har også startet en discord-gruppe med flinke fagfolk hvor vi kan sperre med hverandre. Der har vi en regel om at alle må jobbe med ulike fagområder, og det er kun plass til 20stk. Dette har fungert over all forventning, og vi gir hverandre svært god støtte/hjelp i ulike situasjoner.

Vi som skriver her inne har jo vært her en god stund, og det er kun derfor vi kommer tilbake. Vi kommer jo ikke tilbake på grunn av nytt fantastisk innhold. Det er stort sett det samme, "domener" ditt og datt til salgs.
 
Fordelen med et forum er at man finner alt (som regel) på et sted, og det kan brukes som et slags "oppslagsverk" i ettertid. Mens Facebookgrupper er mer dynamiske, et helvete å finne rundt i, og det er alt for mange av dem.

Selv var jeg medlem i et radioforum som ble nedlagt og "flyttet" over på Facebook, med den følgen at folk legger inn spørsmål som de så sletter igjen når de har fått svar (eller ikke får det svaret de ønsker), samt at hvis noen ryker uklar med hverandre så starter de enda en gruppe. Hvilket medfører at alt det som var samlet på et forum tidligere nå blir spredt utover en haug med grupper på Facebook, og folk har en tendens til å poste de samme tingene i flere grupper samtidig, så det er tilnærmet umulig å følge med på hva som besvares hvor. Dessuten er terskelen for å trolle betraktelig mindre på Facebook, så enkelte av gruppene har jeg rett og slett gitt opp og meldt meg ut av ...
 

Marius_J

Social Engineer
De spådde vel at LP platen var død. Nå har jo disse blitt utrolig populære igjen ;)

Mitt største problem med Facebook grupper er om jeg leser noe jeg kunne tenke meg å lese mer på senere eller svare senere så er jo den diskusjonen borte. Jeg finner den jo aldri igjen.

Jeg tror at forum vil ta seg opp i fremtiden.

Uansett så er jo kvinneguiden rimelig populært.
 

Bjørnar

Gründer
De spådde vel at LP platen var død. Nå har jo disse blitt utrolig populære igjen ;)
Nåja. Jeg elsker vinyl, men det er fortsatt bare spesielt interesserte som handler vinyl, stort sett - det er jo ikke noe for massene.

Forum blir bare så gode som folkene som bruker tid på dem. Har ingen tid, eller prioriterer noe annet - så blir det også shit.
 
Mitt største problem med Facebook grupper er om jeg leser noe jeg kunne tenke meg å lese mer på senere eller svare senere så er jo den diskusjonen borte. Jeg finner den jo aldri igjen.

Velkjent fenomen, og det er vel Facebook sine algoritmer som tror du har lest tråden så da behøver du ikke se den mer. Ofte jeg ser noe på mobiltelefonen jeg vil følge opp på datamaskinen, men det kan jeg bare glemme. Da må jeg i så fall enten følge tråden, eller legge inn et kort svar som jeg kan finne igjen i loggen ...
 

Black Cap Seo

New Member
Story House Egmont AS har nå kjøpt diskusjon.no så de har ihvertfall tro på at forum har en fremtid.
Ja, dikusjon.no er et veldig aktivt forum, men det er også et "alt mellom himmel og jord forum". I tillegg har det vert eid og promotert av store mediehus. Det finnes Kvinneguiden og diverse baby forum som også er forum med god aktivitet. Jeg synes også det med historikk er en fordel med form. Det jeg også liker godt er at man kan være så anonym som man ønsker. På facebook må man ofte være med i grupper med personlig profil. For min del er jeg ikke så interessert i at hele slekten og bekjente skal få alle min nerdete diskusjoner opp i feeden. Men nå spørs det om det kommer enda en utfordring for forumer, jeg tipper en del heller kommer til å spørre ChatGTP og tilsvarende tjenester om det de før kanskje ville spurt om på et forum? I tillegg har man faren for at brukere bare skal kopiere svar fra ChatGPT når folk spør om noe også...
 
Topp