Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdisetting av .no domene godkjent av revisor?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hvordan aksjene er fordelt på de forskjellige aksjonærene er en sak mellom aksjonærene.

Dette er så vidt jeg vet feil. Skal du ha 30%, må du inn med 30% av aksjekapitalen. Om en av aksjonærene betaler 100% og du får 30%, så er du egentlig pliktig å skatte av dette.

Det er heller ikke mulig å konvertere et ENK til AS skattefritt så lenge ikke eier av ENK har 100% av aksjene i ASet.
 

looper

Medlem
Ja, nettopp derfor vil jeg ha en verdifastsettelse fra noen som har greie på ikke matrielle verdier i et selskap.

Samme som et hus og dets verdi i samtale med banken: Har ikke boligen vært omsatt, krever banken en verdivurdering av boligen før rentespørsmålet i det hele tatt blir snakket om. Ikke heeelt det samme, men samme prinsipp.

Jeg kan ihvertfall si deg at det å sammenligne med ett hus blir ikke samme prinsipp. På ett hus så har man teknisk verdi, en teknisk verdi av ett domene er vel noe rundt 125,- kr.

Dette med en verdi av domene og at noen skal vurdere hva det er verdt tror jeg ikke du kommer langt med.Hvem skal gjøre det og på hvilket grunnlag?Jeg har en god del erfaring med domenesalg og dette med en verdsetting er opptil umulig bortsett i fra enduser kontra probuy. Derfor ville jeg lagt fra meg tanken med en gang og heller prøvd å finne andre løsninger.

Nei nå har jeg brukt alt for mye tid på dette, om du skulle få til dette så oppdater gjerne tråden. Om du MOT ALL formodning skulle klare dette så er dette sensasjonelt, og hvem vet kanskje du kommer på Topp 10 domenesalg i Norge.
 
Sist redigert av en moderator:

Polar

Medlem
Ja, veldig lurt!

Og så må ENK legges ned, og varelageret må kjøpes av AS'et til kostpris - hvorpå ENK må skatte av det solgte varelageret.

Nei! Selges varelageret til kostpris blir det ingen skatt. Man utgiftsfører ikke varekjøp før man faktisk selger varene, siden varene blir bokført i balansen. Derfor fører man noe som heter beholdningsendring. Hvis jeg har et overskudd på 100.000 kr. og varelageret øker med 100.000 (altså alle pengene går til varer) så må jeg fortsatt betale 28.000 kr. i skatt i et AS og vanlig personinntekt i et ENK. Kjøper man derimot et domene til 3.000 kr. så kan dette utgiftsføres i sin helhet og skrives til 0 kr. Hvis man så selger det for 3.000 kr. igjen så må man skatte av 3.000 kr. Skatten går altså i 0 kr. Og det er helt riktig siden det ikke har vært noen verdiskapning.
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjest112

Guest
Ok, Polar - jeg er enig med deg. Jeg tar feil.

Kenneth: Du har bra innspill, takk. Jeg skal undersøke om noe av det du nevnte er mulig.
Jeg ønsker å gjøre det ryddig, for å slippe eventuelle overraskelser senere.

Ettersom spørsmålet mitt var om noen kjente til noen som driver med verdisettelse av domener i bedrifter, og jeg ikke har fått svar på dette i tråden, avslutter jeg diskusjonen for min del nå, med å si:

Det er helt klart at domenet er verdt mer enn 125kr.
For den eller de som ønsker å drive i samme bransje, evt. våre konkurrenter som kunne økt sin omsetning til betraktelig mer enn 125,- ved å eie domenet mitt, ville domenet vært verdt en god del.

Ergo ville den tekniske verdien vært mye mer enn hva f.eks. domenshop ville solgt domenet for. Derfor er jeg 100% sikker på at det finnes firmaer som jobber med verdisettelse av nettopp andre selskaper, og også deres domener.

Jeg skal oppdatere tråden med den verdien jeg får, straks jeg finner noen som kan gjøre jobben, og er en ekstern part, som skattemyndighetene ikke har forutsetninger for å si imot.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ja, jeg setter stor pris på hvis du etterhvert kunne oppdatere tråden med det som du blir anbefalt - jeg har ikke så mye erfaring med aksjer og ENK og overgang av ENK -> AS, men det ser ut at det kommer til å skje en gang i framtiden.
Da ville det komme godt med med noen erfaringer.

Får jeg spørre hva som er hovedgrunnen til å danne AS?
 
Topp