Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vekt på <em> taggen

zapotek

Medlem
Google ser på tekst som er markert med <strong> som viktigere en vanlig tekst. Hva med <em>? Mindre viktig eller like/mer viktig enn vanlig tekst?
 

Tonny Kluften

Administrator
Slike tagger har noe, men minimal virkning. Google ønsker at algoritmen sin skal være så lik et menneske som mulig. Derfor legger de bittelitt vekt på tagger som fremhever/uthever skrift. Logikken er den at når skriften er fremhevet så er den viktig for artikkelen/siden og dermed viktig for leseren, dermed legger de vekt på den. Men som sagt, lite.
 

zapotek

Medlem
Min personlige erfaring er at uthevet tekst i <strong> vektlegges mye. Italics/kursiv sånn som <em> vises jo egentlig dårligere enn vanlig tekst, jeg lurer derfor på om det vektlegges mindre enn vanlig skrift.
 

zapotek

Medlem
Hehe, for å gjøre spørsmålet enda mer konkret (ja jeg vet at title, h1, h2, domenavn osv vektlegges mer):

Hva er mest vektlagt:

1) Vanlig tekst (feks. i <p> taggen).
eller
2) Italics (<em> taggen).
 

tyr897

Medlem
em taggen vektlegges, em står tross alt for emphasis, men selvfølgelig vil den kun bli vektlagt som en del av en helhet.

Det er derimot ingen forskjell på <i> og <em>
 

picxx

Well-Known Member
Hvordan vet dere at slike tagger blir vektalgt, og vil f.eks. en css styling som gjør akkurat det samme bli like mye vektlagt som ren html kode?
 

tyr897

Medlem
Jeg regner ikke med at en css styling (f.eks. span) vil bli veklagt. Vil anta at det er semantikken Google ser på, ikke stylingen.

Jeg har ikke gjort noen forsøk selv, men har lest blant annet uttalelser fra Matt Cutts at det er et element som tas med i beregningen (hvor [lite] signifikant det er, sies naturlig nok ingenting om).
 

zapotek

Medlem
En css styling kan jeg garantere at ikke blir vektlagt. Det er forøvrig mange som stilsetter <b> og <strong> taggene slik at de ser ut som vanlig tekst, kun for å få litt mer "trøkk" på nøkkelordene i en artikkel uten at de blir uthevet for leseren.
 
Topp