Valgtest- bare tull

Problemet med slike tester er at de ikke virker. De fleste av dem baserer seg etter det jeg har skjønt på å se på hvilke saker du ønsker å stemme på, og finne ut hvilket parti som lover det du ønsker deg. Og da er det svært enkelt å lande hos de som lover aller mest -- gjerne ytterpunktene Rødt og FrP. Ligger meningene dine midt på treet lander du automatisk i Arbeiderpartiet.

Kan huske bare en slik test jeg har tatt som jeg ikke har fått Rødt/RV på, og det var fordi Rødt ikke var med i den testen. Der landet jeg på SV.

(Hva jeg velger å stemme, er selvsagt en privatsak som jeg ikke trenger å dele her ...)

Tonny Kluften

Administrator
Ja, jeg håper virkelig at de som tar slike tester også leser partiprogrammene til de forskjellige partiene. I noen av programmene står det faktisk ganske hårreisende ting som det ikke snakkes høyt om til daglig. Jeg snakker særlig om Rødt, Krf og FRP.

peterandrej

pensjonert moderator
TV2s valgtest er det iallfall noe feil med. jeg svarte omtrent som følger:

- Ja til innstramming på skjenketider
- Ja til høyere avgifter på bensin
- Ja til høyere skatter
- Nei til private alternativer i helsesektoren
- Ja til økt innvandring
- Vei er ikke viktig for meg
- Eldreomsorg er ikke viktig for meg

Og da ble jeg *trommevirvel* FrP-velger.. Jeg sier ikke mer.

Jeg likte Aftenpostens test. Svært fascinerende å se linjene utvikle seg nederst til høyre og sitte og lure på hva som er hva. Jeg klarte å lande på det partiet jeg ønsket, og som en ekstra bonus klarte jeg å få 0 % på det partiet jeg liker minst.

Alternativene i VG-testen er svært ufrivillig komiske til tider og frustrerende andre tider. Jeg humret av at på spørsmålet «Bør skattenivået økes, senkes eller holdes på samme nivå som i dag?» er det helt umulig å svare «det bør økes». Alt for mange alternativer har bare ja/nei og ingen gråsoner imellom. Andre har alternativer som overlapper hverandre. Og så videre...

Det verste er at jeg tror at det finnes folk der ute som innbiller seg at å ta slike valgtester er et greit alternativ til å sette seg inn i politikk.

Topp