Valgtest- bare tull

Problemet med slike tester er at de ikke virker. De fleste av dem baserer seg etter det jeg har skjønt på å se på hvilke saker du ønsker å stemme på, og finne ut hvilket parti som lover det du ønsker deg. Og da er det svært enkelt å lande hos de som lover aller mest -- gjerne ytterpunktene Rødt og FrP. Ligger meningene dine midt på treet lander du automatisk i Arbeiderpartiet.

Kan huske bare en slik test jeg har tatt som jeg ikke har fått Rødt/RV på, og det var fordi Rødt ikke var med i den testen. Der landet jeg på SV.

(Hva jeg velger å stemme, er selvsagt en privatsak som jeg ikke trenger å dele her ...)

peterandrej

pensjonert moderator
TV2s valgtest er det iallfall noe feil med. jeg svarte omtrent som følger:

- Ja til innstramming på skjenketider
- Ja til høyere avgifter på bensin
- Ja til høyere skatter
- Nei til private alternativer i helsesektoren
- Ja til økt innvandring
- Vei er ikke viktig for meg
- Eldreomsorg er ikke viktig for meg

Og da ble jeg *trommevirvel* FrP-velger.. Jeg sier ikke mer.

Jeg likte Aftenpostens test. Svært fascinerende å se linjene utvikle seg nederst til høyre og sitte og lure på hva som er hva. Jeg klarte å lande på det partiet jeg ønsket, og som en ekstra bonus klarte jeg å få 0 % på det partiet jeg liker minst.

Alternativene i VG-testen er svært ufrivillig komiske til tider og frustrerende andre tider. Jeg humret av at på spørsmålet «Bør skattenivået økes, senkes eller holdes på samme nivå som i dag?» er det helt umulig å svare «det bør økes». Alt for mange alternativer har bare ja/nei og ingen gråsoner imellom. Andre har alternativer som overlapper hverandre. Og så videre...

Det verste er at jeg tror at det finnes folk der ute som innbiller seg at å ta slike valgtester er et greit alternativ til å sette seg inn i politikk.

Topp