Utenlandske oppdragsgivere

mha161

New Member
Hei!

Situasjon:
Jeg jobber som frilanser, da for utenlandske oppdragsgivere. Jeg har nå fått tilbudt en jobb som kanskje vil gi meg omtrent 10k norske kroner. Oppdragsgiveren vil sende meg en banksjekk i form av euro. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å tjene over 40 000 kroner dette året.

Spørsmål:
1.Om jeg oppretter et enkeltpersonforetak, hvordan kan jeg da sende en faktura til han, når han er utenlandsk? Hva er da viktig å få med i fakturaen? Kan noen laste opp en excel-fil som dere selv bruker?

2.Kan jeg bruke frikort, om jeg ikke tjener mer enn frikortgrensen, og da uten å registrere enkeltpersonforetak?

3.Hvordan kan jeg bruke frikort i forbindelse med utenlandske oppdragsgivere?

4.Hva skal man gjøre om man har opptjente penger på PayPal-konto, og vil ha disse inn på norsk bankkonto, med tanke på skatt, siden jeg da ikke har noen kvitteringer for disse lønningene?

Takker på forhånd
Marcel Hansen

mha161

New Member
Så da er det bare å oversette den utenlandske fakturaen, og da regnes disse to som kopier av hverandre? Ettersom at jeg må sitte med en kvittering(fakturaen) mens oppdragsgiveren må sitte med en kopi av kvitteringen(den oversatte fakturaen)?

zapotek

Medlem
Er ikke noe som heter frikort for enk.personforetak. Du betaler forskuddskatt 4 ganger i året alt etter hvor mye du oppgir at du kommer til å tjene.

Internasjonal fakturamal finner du om du f.eks. googler "Invoice template".

hansson

Langveisfarende
PSst... Banksjekk i Euro? Er kunden din fra Nigeria, da eller?

Vær på vakt mot svindel. De som betaler per sjekk i Euro har neppe gode hensikter. Du bør kreve forskudd via SWIFT (minimale kostnader sammenlignet med banksjekker som kun DnB, Fokus og Postbanken gidder å cashe inn for deg, du betaler hundrevis av kroner i gebyr, osv.) eller evt. PayPal FØR du gjør noe som helst for denne kunden. Sørg for å få pengene ut av Paypal-kontoen snarest og over i banken din før kunden din kaller tilbake betalingen via Visa-systemet.

Topp