Trenger råd fra erfarne Webmastere!

eirikkn

New Member
For å gjøre en lang historie kort. Vi har brukt et selskap i Ukraina til å programmere en kompleks webside som vi har designet. Det skulle ta 3 mnd., men etter over 1 år er de enda ikke ferdige. Siden er 90% klargjort, men hver gang de skal fikse en ”bug” så gjør de 10 nye feil – og jeg vet ikke om vi tør å fortsette å bruke dem.
Jeg har fått laget en del websider før med både norske og utenlandske webselskaper, men dette er det mest uutholdelige jeg noensinne har vært med på. I tilegg så vil selskapet nå at vi skal betale dem det siste beløpet(det skulle betales når siden var ferdig) + timepris på det resterende – selv om vi ikke har gjort noen endringer i design eller innhold. I tilegg så skriver de antall timer med gaffel, og da nytter det ikke med en lav timepris.

Det jeg lurer på er:
-Er det smart å finne et nytt selskap til å gjøre websiden ferdig, eller skal jeg pine meg enda mer for å få dem til å gjøre jobben 100% ferdig?

-Vil et nytt selskap være skeptisk til å gjøre ferdig et prosjekt som andre har jobbet med?

-Regner med at det er brukt en åpen kode til å programmere websiden. Kan et nytt selskap få problemer med å kode websiden ferdig?

-De har installert websiden på våre dedikerte server i USA. Vil vi trenge kodene til web selskapet i Ukraina før et nytt selskap kan programmere websiden ferdig? Jeg ønsker ikke å betale dem det siste beløpet for ferdiggjøring av websiden hvis de ikke gjør den ferdig.

-Har hørt en del positivt om programmerere i Filippinene. Har noen av dere erfaring med freelancere eller et selskap som dere kan anbefale for litt avanserte prosjekter?

Hilsen en som er i ferd med å utvikle et stor magesår.

TorsteinO

Art Director & grunder
Utrolig irriterende, men ikke så veldig overraskende egentlig...

Tror du helt trygt kan bryte kontrakten med disse folka uten at det skal være noe juridisk problem for deres del, de har jo brutt kontrakten ettertrykkelig allerede. Jeg ville ha bytta dem ut, og helst til noen mer lokale. Syns ihvertfall absolutt ikke du bør betale dem noe mer før de evt har gjort ting ferdig.

Hvis det er brukt et eller annet åpent system som ligger i bunnen, og ting ikke er modifisert til det ugjenkjennelige, så bør det være en fordel for den som skal overta.

Hvis alt som er laget til nå er installert på deres egen server, så trenger dere ikke noe mer fra selskapet i ukraina, så da kan dere i bunn og grunn bare ta en kopi av alt som ligger på serveren deres og stenge tilgangen for ukraina-selskapet.

Et nytt selskap vil sikkert være litt skeptisk (jeg ville ihvertfall ha vært det), og det vil helt sikkert ta litt tid å sette seg inn i hvordan de har gjort det, men i bunn og grunn bør det ikke være noen store problemer.

sta

Medlem
Fryktelig kjedelig situasjon du har havnet i. En mager trøst er det at du langt fra er den eneste som opplever dette. Mye skyldes nok dårlig kommunikasjon, for lite detaljerte spesifikasjoner, kulturforskjeller, etc.

Uansett hva problemet er hjelper det deg lite her og nå og du bør så fort som mulig finne en vei ut av problemene. Om det blir med din nåværende leverandør eller en ny samarbeidspartner blir nok i stor grad avgjort av magefølelsen din.

jeg skal prøve å gi mine synspunkter på dine spørsmål. Vi har etterhvert hjulpet en del kunder som har brent seg på outsourcing og mine erfaringer er baseret på dette og bør ikke taes som noen fasit.

Vil et nytt selskap være skeptisk til å gjøre ferdig et prosjekt som andre har jobbet med?
Ja det vil de fleste nok være. Mye avhenger av hvor godt dokumentert og utført kildekoden er. Er kildekoden kaotisk og uten dokumentasjon kan det være en meget vanskelig oppgave for et nytt firma å sette seg inn i produktet, og da løper timene fort. Er koden derimot veldokumentert og rydig bør det ikke by på så store problemer å gi stafettpinnen videre til en ny leverandør.

Regner med at det er brukt en åpen kode til å programmere websiden. Kan et nytt selskap få problemer med å kode websiden ferdig?
Nå vet jeg ikke hvilket språk løsningen er programmert i, men har du bare ferdigkompilerte biblioteker og krypterte kildekode-filer på din server og du samtidig ikke kan få din nåværende leverandør til å utlevere kildekoden, så kan det by på problemer. Snakker vi ukryptert PHP og JavaScript er det uproblematisk.

-De har installert websiden på våre dedikerte server i USA. Vil vi trenge kodene til web selskapet i Ukraina før et nytt selskap kan programmere websiden ferdig? Jeg ønsker ikke å betale dem det siste beløpet for ferdiggjøring av websiden hvis de ikke gjør den ferdig.
Igjen så avhenger dette av i hvilken form kildekoden finnes på serveren deres.

-Har hørt en del positivt om programmerere i Filippinene. Har noen av dere erfaring med freelancere eller et selskap som dere kan anbefale for litt avanserte prosjekter?
Siden du allerede har brent deg på dette prosjektet bør du nok tenke deg godt om før du velger ny leverandør. Å gå direkte til en leverandør i et lavkost-land kan fungere bra men du risikerer også å bare dra problemene ennå lengre ut. Hvis du ikke føler at du selv har den tekniske kompetansen til å vurdere den nåværende kildekoden og hva som må gjøres for å fullføre prosjektet, kan løsningen være å benytte et norsk selskap for resten av jobben, eller en norsk konsulent som kan fungere som mellommann mellom deg og utviklerne i utlandet.

Lykke til med prosjektet.

Tonny Kluften

Administrator
Det jeg lurer på er:
-Er det smart å finne et nytt selskap til å gjøre websiden ferdig, eller skal jeg pine meg enda mer for å få dem til å gjøre jobben 100% ferdig?
Ja, finn noen nye, men det kommer litt an på kostnadsrammen. Kan du finne et firma som klarer å gjøre det ferdig uten at totalrammen overskrides? Neppe, nye må bruke tid på å sette seg inn i koden.
Men ideelt sett trenger du nye koster.

-Vil et nytt selskap være skeptisk til å gjøre ferdig et prosjekt som andre har jobbet med?
Ikke noe problem, så lenge du kan betale for deg finner du noen.

-Regner med at det er brukt en åpen kode til å programmere websiden. Kan et nytt selskap få problemer med å kode websiden ferdig?
Neida, det går nok greit. Det finnes bare så og så mange metoder å kode på.
Alle kodene finnes da på USA-serveren? Last det ned.

Topp