Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger litt tips til valg av annonseringsadministrering

Christian

Medlem
Hei! Min første post her :)

Vi har drevet et norsk, bilrelatert diskusjonforum på "gutteromsbasis" i noen år. Trafikken har vokst jevnt med tiden og nå føler vi at det har blitt såpass stort (ukentlig UV opp mot 30 000 og ukentlig PI opp mot 800 000) at vi vil satse skikkelig på det.

Frem til nå har vi bare kjørt Google annonsering, noe som ikke akkurat har fungert veldig bra for oss. Selv om vi nok helt sikkert ikke har greid å optimalisere annonseringen.

Det vi lurer på er, hvordan burde vi gjøre det med annonseringen fremover. Det står mellom enten å overføre hele annonseringsvirksomheten til et norsk mediebyrå, eller vi kan velge å administrere annonseringen selv.

Når det gjelder det første alternativet så er nok det enklest. Vi trenger ikke bruke masse tid på å administrere dette, og siden mediebyråer har bedre kanaler å selge gjennom enn oss blir det nok bedre CPM med et mediebyrå? Dessuten er vi redd for at en del av de større annonsørene kanskje ikke vil bruke oss fordi vi ikke er tiltegnet et mediebyrå, og de ikke orker lete så alt for lenge før de plasserer pengene sine.

Når det kommer til det siste alternativet, så kan jo det bli billig! Vi har sett litt rundt på div. løsninger. Vi har funnet flere interessanet løsninger (KOM GJERNE MED FORLSAG HER :D ), bla AvdertPRO. Med opp mot 25 millioner annonsevisninger koster det 1300 dollar pluss 300 dollår i året. Vi har akkurat bestilt en del servere, så hostingen greier vi å ta oss av selv. Men spørsmålet er om vi får såpass mye lavere CPM (avhenger jo selvfølgelig hvor god vi er til å selge) at vi kanskje ikke endre bedre ut med dette alternativet, selv om vi må gjøre mye mer arbeid (kanskje til og med dårligere!).

Noen erfaringer med alt dette?

Dere trodde jeg skulle slutte å plage dere der, men jeg har litt for mye tanker i hodet til å stoppe akkurat her :D

Hvis vi går for det siste alternativet, da må vi jo vise frem statistikken på sidene våre gjennom kanaler som annonsørene og mediebyråene bruker. Noen her som vet hvilke kanaler som er mye brukt? Mange av de tyngste internettsidene i Norge ligger jo på listen til TNS Metrix. Men den siden er jo himla dyr å ligge på, samt at TNS Metrix ikke har noen tall å vise til, når de skal prøve å overbevise oss om at vi "må" ligge på den listen for å bli sett av annosører og mediebyrå. Noen som har noen meninger om TNS Metrix?


Da, var jeg ferdig! Og takk for at dere orket å lese gjennom et langt og skikkelig rotete innlegg :D
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg regner med dere generelt er ute etter tips til hvordan dere kan monetize forumet deres?

Vel, det er jo ikke noe hemmelighet at forum er dårlig business, i forhold til trafikken som er på det. Heldigvis for deg, så er bilfolkene en sterk kjøpegruppe, som gjerne handler ting og tang over nettet.

Har du prøvd å studere hva andre bilforumer og sider gjør? Mitt forslag for å tjene mer penger er å tilby flere tjenester. Hva med at det koster å selge ting gjennom forumet? og for enda noen kroner ekstra, så kan tingen dem selger havne på toppen av alle sidene. Med andre ord, en nettbutikk hvor folk betaler en liten sum for å få lagt ut tingene sine.

En annen ting er jo at dere kan inngå samarbeid med et butikk med bred utvalg av deler. Dere kan starte en nettbutikk gjennom dem, og få prosenter av salgene fra deres nettbutikk. Iom at dere har masse brukere, så har dere jo et flott potensial.

Mulighetene er mange ;]

Når det gjelder annonseringsløsningen så er det ikke noe fasitsvar. Noen tjener mer på å sette det bort (dem tar vel rundt 50% av salgene for det?), siden dem har tid til å fokusere på andre ting, mens andre tjener mer på å gjøre det selv - det kommer jo ann på hvor god selger du er. Openads er et veldig flott og gratis system for å holde kontroll over annonsene dine (Openads - Home.)
 

Christian

Medlem
Hei, og takk for svar!

For å gjøre det enkelere, det er snakk om Bilforumet.no

Hva vil det si å monetize et forum?

Vi har en kjøp og salg del nå. Den er ikke noe særlig å skryte av i hele tatt, og ikke særlig mye brukt enda. Når vi får ordnet den skikkelig og får brukerne til å besøke den kan det muligens være aktuelt å ta betalt for tjenesten. Nettbutikk er en av tingene vi har tenkt på, sammen med andre måter å tjene penger på samt måter å øke trafikken på.

Når det gjelder annonseringen vil vi nok i første omgang prøve oss selv og eventuelt gå til et mediebyrå i ettertid. Da vet vi hva vi kan greie å få for oss selv og kan ha en pris å gå etter når vi evt forhandler med et mediebyrå.

Så litt på Openads, og til å være gratis virket jo dette strålende. Jeg likte rapporteringsmuligheten og det visuelle med AdvertPRO bedre. Vi skal ha nettmøte med AdTech på fredag for en times lang demonstrasjon av systemet, men siden de hoster alt blir nok prisen alt for høy i forhold til hva vi hadde tenkt oss.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Angående adsense:

Den plasseringen dere har er ganske håpløs. Det blir for opplagt at det er snakk om en annonse liksom. Dere må heller prøve å inkludere annonsen mer inn i innholdet. Desto nærmere hovedinnholdet, og helst inni, desto mer penger tjener du.

På min blogg (som et eksempel) ligger annonsene fra google mellom poster og kommentarfelt. De ser ut som ressurs-linker som ofte ligger på slutten av artikler. Tenk deg dagbladets oppramsing av kilder på slutten av artikler. En plassering som denne gir iallefall meg en mye høyere CTR enn da jeg hadde annonser fra google i head-posisjon, som dere har.

Annonser må integreres hvis de skal fungere. Helst bør de være "usynlige". Dette er selvsagt ikke tilfelle når det kommer til annonser der det er viktig å få annonsen "fram", for eksempel hvis Toyota vil vise fram sin nye Auris. I slike tilfeller får dere da også sikkert betalt pr X antall visninger, for da handler det stort sett om "branding".

Men, på PPC-annonser som Adsense ville jeg integrert dem mer.

Forøvrig har jeg prøvd phpAdsNew, og det fungerte helt greit til mitt bruk. Ikke det mest avanserte i verden, menmen. OpenAds er sikkert bra det også.
 
Topp