Toll på sko?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Varer fra 200 kroner må fortolles
Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:
varens verdi
fraktkostnader for sending av varen
eventuelle forsikringskostnader for sendingen

Det du må betale ved fortolling er avhengig av hvilken vare du kjøper:

Toll
De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:
- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)
- DVD
- CD
- skriver
- skanner
- kikkert
- kamera
- sko og støvletter
- bildeler
- møbler
- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær
- briller og solbriller
- vesker, bagger, ryggsekker
- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)
- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)
- barnevogner
- sykler
- verktøy (elektronisk og mekanisk)
- pyntegjenstander
- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )
- service og porselen
- plakater

Merverdiavgift
Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

Bøker er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi.

Fin side å lese på: Netthandel: import av varer kjøpt pÃ¥ Internett - Tollvesenet

Kassimaja

Geocacher
Bøker er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi.

Eget bruk? Finnes det noen definisjon på dette? Er det eget bruk å gi den bort i gave? Hva med å selge den til en venn?

peterandrej

pensjonert moderator
Eget bruk? Finnes det noen definisjon på dette? Er det eget bruk å gi den bort i gave? Hva med å selge den til en venn?

Det menes eget bruk som i privat bruk uten å selge skoa videre. Næringsvirksomhet er noe annet. Så nei, du kan ikke importere sko tollfritt for å selge dem til en "venn".

Kassimaja

Geocacher
Det menes eget bruk som i privat bruk uten å selge skoa videre. Næringsvirksomhet er noe annet. Så nei, du kan ikke importere sko tollfritt for å selge dem til en "venn".

Og jeg kan heller ikke da hjelpe en venn å bestille dem hvis han/hun ikke klarer det selv.

peterandrej

pensjonert moderator
Og jeg kan heller ikke da hjelpe en venn å bestille dem hvis han/hun ikke klarer det selv.

Alt er innenfor fornuftens grenser. Hvis dama di ikke klarer å bestille sko på nettet fordi hun er et kjøtthue, så er det jo ingen som kutter hodet av deg hvis du bestiller et par sko i ditt navn og så "selger" dem til henne når de kommer.

Næringsvirksomhet er næringsvirksomhet. Å hjelpe en venn er ikke næringsvirksomhet. Men det er næringsvirksomhet hvis du hjelper en "venn"..

sta

Medlem

Det skilles ikke mellom privat bruk og næringsvirksomhet når det gjelder toll. Er det toll på en vare så er det toll på den, uansett hvem som bestiller den og hva den skal brukes til (ser her bort for 200kr. regelen).

Grunnen til at det nevnes at det bare er bøker til privat bruk som kan importeres momsfritt er at bøker bare er frittatt mva i siste ledd. Bokhandleren betaler altså mva. på bøkene når han kjøper dem fra distributøren, men selger dem ut til kundene uten mva. Det samme gjelder hvis du skal importere bøker for vidresalg, da skal du betale mva.

peterandrej

pensjonert moderator
Det skilles ikke mellom privat bruk og næringsvirksomhet når det gjelder toll. Er det toll på en vare så er det toll på den, uansett hvem som bestiller den og hva den skal brukes til (ser her bort for 200kr. regelen).

Grunnen til at det nevnes at det bare er bøker til privat bruk som kan importeres momsfritt er at bøker bare er frittatt mva i siste ledd. Bokhandleren betaler altså mva. på bøkene når han kjøper dem fra distributøren, men selger dem ut til kundene uten mva. Det samme gjelder hvis du skal importere bøker for vidresalg, da skal du betale mva.

Der ser du. Så mye kunne jeg altså.

Kassimaja

Geocacher
Helge: Det var det jeg trodde. Likevel måtte jeg betale rundt 250kr toll for et par sko jeg kjøpte på Ebay

Var det toll eller MVA du betalte. Selv om det ikke er toll på sko må du betale MVA hvis prisen er over 200 kroner.

Topp