time() med rart format?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er ikke helt sikker på hvordan denne time() php-funksjonen fungerer. Saken er at jeg sammen med litt annet dill også slenger opp tiden dette skjer på til databasen. Slik som dette viser det seg og være etter det er slengt opp i databasen,: 1251406700 .. Et eksempel altså. Et annet eksempel er 1251406985.

Hvordan kan jeg tolke disse tallene? Jeg finner ikke noen dato eller tid med dem... Gjør du?

time() er antall sekunder som har passert siden første januar 1970.

Du bruker date()-kommandoen for å gjøre om dette til en leselig dato.

Les mer om hvordan bruke date() her

Eksempel:

Kode:
<?php
$tid_akkurat_naa = time();
echo date('H:i:s', $tid_akkurat_naa); // returnerer "14:15:00" e.l.
echo date('d.m.Y', $tid_akkurat_naa); // returnerer "28.08.2009" e.l.
?>

Som sagt, sjekk linken over for mer om hvordan du bruker date().

Du kan også bruke mktime() for å gjøre om et tidspunkt til time()-sekunder, for eksempel dersom du ønsker å hente ut fra databasen alle rader som er nyere enn 1. april 2009 kan du bruke

Kode:
$query = 'SELECT * FROM tabell WHERE tid > '.mktime(0, 0, 0, 4, 1, 2009);

Så lenge du kjenner til date() og mktime() går all bruk av time() som en lek. Bare venn deg til at dersom det skulle dukke opp problemer kommer du til å få tonnevis av tilbakemeldinger fra brukerne av typen «Hvorfor står det her at dette innlegget er skrevet 1. januar 1970, er forumet SÅ gammelt?». Venn deg også til at alle som sier slikt tror at de er de første i verden som drar akkurat den vitsen.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe, morsomme greier. Skal lese litt om disse funksjonene i kveld. Takk til dere begge to for svar. :) Du må nok (som alltid) vente på ryktepoeng olafmoriarty.

Topp