LOV 2009-01-09 nr 02: Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven)
§18: Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke å fremme omsetningen av ytelser ved å iverksette utlodninger, konkurranser eller lignende for forbrukerne dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse. Forbudet gjelder ikke fordeling av premier for oppgaveløsninger eller iverksetting av konkurranser i mediene.
Man kan ikke skille disse to linjer!
Merkelig at den gamle versjonen ikke er tilgjengelig online hos lovdata.
Jeg tolker "eller iverksetting av konkurranser i mediene" slik at hvis man formidler ulovlige konkurranser, så er man ikke straffeskyldig uten videre. Videreformidler du markedsføringsmateriale som affiliate faller du under "mediene". Her gjelder sikkert "god tro" - vi er ingen eksperter men mistenker man at det blir ulovlig bør man ikke medvirke såklart.
Da jeg lagde spørsmålene til kaffekonkurranse.no leste jeg markedsføringsloven - og jeg mener å huske at det ikke var lov i den forrige versjonen å ha utlodninger uten at forbrukeren måtte gjøre noe for det ("motytelse" ?) - altså, gi sin mening, løse en oppgave, sende inn et bilde..
Derfor kan deltakere gi sin mening på
Santé: Kaffekonkurranse slik at det har blitt en undersøkelse (jeg kaller det også en undersøkelse i avtalevilkårene).
Det samme gjelder §12 - Rett til å reservere seg mot markedsføring.. de fleste kommer nok til å kjøre undersøkelser: "Hva synes du om at den nye Turtlevoks har blitt enda mer miljøvennlig?"-type markedsføring jeg mener undersøkelse.
Men noen som stusser over §17 - footnote til "gratisavis"? Den var festlig