Tilgift og lokkegaver ved salg

Tonny Kluften

Administrator
Lokkegaver blir nå tillatt. VG Nett| Dine Penger : «Lokke-gaver» blir tillatt
Tilgift blir lov.
En av de største endringene i den nye loven er at dagens forbud mot såkalt tilgift oppheves. Det vil si at det nå er fritt frem for å gi andre varer eller tjenester med på kjøpet dersom du kjøper en vare.

Har det noe å si for din virksomhet?

Sist redigert:

picxx

WF 09
Det blir trasig å være telefonselger ser jeg :D

Santo

Active Member
Denne delen av den nye loven kan kanskje påvirke aktivititeten til noen her på forumet?

Konkurranser og utlodninger
Det blir forbudt å holde konkurranser og utlodninger for forbrukere dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse.

Kassimaja

Geocacher
Denne delen av den nye loven kan kanskje påvirke aktivititeten til noen her på forumet?

Konkurranser og utlodninger
Det blir forbudt å holde konkurranser og utlodninger for forbrukere dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse.

Eller slenge på med liten tekst og vanskelig forklaring hvordan du kan delta uten å kjøpe noe eller lignende.

Bjørnar

Gründer
dersom jeg leser dette rett, så vil det ha en god del å si for mi sjappe, da jeg bruker epost til bedrifter som markedsføringskanal. vel - det var kanskje på tide, vil noen si.

picxx

WF 09
@Jebbis : Den delen du refererer til gjelder vel markedsføring rettet mot privatpersoner?

Ang. det med å kreve motytelse.. Vil det si det samme som at man ikke lenger kan kjøre en konkurranse hvor deltaker mottar en sms til 5.- (eller annet beløp). Dette vil jo begrense ekstremt mange større aktører som kjører en god del slike konkurranser.

Bjørnar

Gründer
ser nå at du har rett picxx, og at det ikke skjer endringer for min del. nå har jeg forsåvidt mer enn nok å gjøre, så det er jo ikke noe problem. takk for oppklaringen :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
LOV 2009-01-09 nr 02: Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven)
§18: Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke å fremme omsetningen av ytelser ved å iverksette utlodninger, konkurranser eller lignende for forbrukerne dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse. Forbudet gjelder ikke fordeling av premier for oppgaveløsninger eller iverksetting av konkurranser i mediene.

Man kan ikke skille disse to linjer!
Merkelig at den gamle versjonen ikke er tilgjengelig online hos lovdata.

Jeg tolker "eller iverksetting av konkurranser i mediene" slik at hvis man formidler ulovlige konkurranser, så er man ikke straffeskyldig uten videre. Videreformidler du markedsføringsmateriale som affiliate faller du under "mediene". Her gjelder sikkert "god tro" - vi er ingen eksperter men mistenker man at det blir ulovlig bør man ikke medvirke såklart.

Da jeg lagde spørsmålene til kaffekonkurranse.no leste jeg markedsføringsloven - og jeg mener å huske at det ikke var lov i den forrige versjonen å ha utlodninger uten at forbrukeren måtte gjøre noe for det ("motytelse" ?) - altså, gi sin mening, løse en oppgave, sende inn et bilde..
Derfor kan deltakere gi sin mening på Santé: Kaffekonkurranse slik at det har blitt en undersøkelse (jeg kaller det også en undersøkelse i avtalevilkårene).

Det samme gjelder §12 - Rett til å reservere seg mot markedsføring.. de fleste kommer nok til å kjøre undersøkelser: "Hva synes du om at den nye Turtlevoks har blitt enda mer miljøvennlig?"-type markedsføring jeg mener undersøkelse.

Men noen som stusser over §17 - footnote til "gratisavis"? Den var festlig :p

Sist redigert:
Topp