Tilbakemelding på min nettside

Hei alle sammen,

jeg har nå laget et nettside til vår renholdsbedrift. Jeg har tidligere hatt webdesign som tilvalgsfag på vgs, ellers har jeg ingen erfaring med nettdesign. Jeg har forsøkt mitt beste, og gjort alt selv etter mye leting på nett. Jeg har også kjøpt Royalty Free bilder fra dreamstime.com , slik at jeg ikke trenger å frykte krav fra noen senere.

Funda Renhold

Kan dere gi meg tilbakemeldinger:

- Renhet / design på siden
- Lenkestruktur innad i siden
- Bildebruk
- Kildekode/sideoptimalisering

Det er et problem jeg ikke har klart å løse, og det er prissidens visning på iPhone (tabellen glir ut). Hvis noen har en løsning så vil jeg veldig gjerne høre :)

Tusen takk for at dere alle er så hjelpsomme og konstruktive.

xdex

Medlem
For det første syntes jeg siden ser veldig kjedelig ut. Runde kanter, og en skygge på bunnen? Syntes det ser skikkelig gammelt ut, spesielt når det blir kombinert med den bakgrunnsfargen.

Selve innholdet, så føler jeg alt går i ett. For store bilder, med en for stor overskrift. Ting kunne vært gjort litt mindre, lagd litt mer mellomrom for å skape mer ryddighet. Virker som om du har prøvd å midtstille "Flyttevask" i forhold til bildet... noe du ikke har lykkes med, og da ser ting veldig skjevt ut.

"Les mer" havner på 2 forskjellige linjer, disse burde stått på lik linje bortover.

Du burde også påkosta deg ett kart fra google maps under kontakt oss, det ser fort mye bedre ut.

Du kan begynne med å endre litt font-størrelser og få ting på linje, så skal du se det blir bedre etterhvert. Kanksje gjøre blidene litt mindre i høyden også? Syntes det var voldsomt.

Takk xdex, skal forsøke å ordne noen av tingene du nevner nå, og resten når jeg får tid :)

Du mener det er bedre uten runde kanter og skyggen? Altså firkantet? Var redd det skulle se litt "hardt" ut :)

xdex

Medlem
Du kan f.eks prøve med mindre runde hjørner, og kanskje fjerne skyggen? du må nesten bare prøve deg litt fram :)

Okey, tusen takk for ærlig kritikk! Får jeg spørre om du ser noe potensiale i siden? Ta et kjapt søk på "renholdstjenester oslo", det er mange skrekkelige eksempler der. Selv om min side ikke er "komplett.no pen" så håper jeg ikke den er så mye dårligere enn konkurrentene. Men jeg skal gjøre alle forbedringer dere ser for å få min side til å bli best =)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville byttet grønn-fargen ut med noe med vann eller en fixed bakgrunn med et natur-bilde. Funda Renhold gir ikke et så fint kontrast på hvit, og du bør vudere å bytte de ut med en google webfont eller lignende slik at du slipper å gjøre det om til et bilde.
Bilde-oppløsningen er LANGT fra godt nok: du må velge høyeste oppløsning for navnet (banner.jpg).
Mouse-overs på headingene er ikke så vellykket, det mangler padding. Ikke bruke css border-radius fordi du *KAN*.

Det beste er å gå tilbake til bordet, først designe ferdig og så implementere. Det bærer preg av at det skjedde samtidig og at du er mer tekniker enn grafiker.

Da har jeg gjort følgende endringer (takk xdex!):

- Fjernet/minsket runde kanter
- Fjernet skygge
- Fjernet svart border
- Minsket bildene
- Minsket overskriftene
- Skapt litt mer rom
- Fjernet midtstillingen av meny nede
- "Les mer" på egen linje
- Lagt til Google Maps på kontakt

Jeg ser frem til flere tilbakemeldinger! Jeg lurer litt på bakgrunnsfargen, har noen et forslag som passer bedre til? Lurer også på hvilken font som kunne fungert bedre. Under "kontakt oss", skal jeg bruke en Contact Form slik jeg ser mange andre gjør? Det hadde vært til stor hjelp om jeg hadde fått flere tips fra forumet :)

Følgende endringer er gjort (takk Pong!):

- Endret bakgrunnsfargen til en dus blå
- Fixet feil i padding on hoover
- Endret banner til høykvalitets-bilde

Pong; jeg er hverken tekniker eller grafiker, hehe. Jeg bare synes det er veldig morsomt å få lagd nettsiden til firmaet og samtidig lært mye av dere andre. Etter disse få endringene dere har foreslått så er resultatet mye finere, mener jeg. Og du har HELT rett angående designet; jeg hadde opprinnelig helt andre bilder til nettsiden. Disse bildene hadde jeg "knabbet" på nett, og alle hadde grønne flotte farger i seg. Etter at jeg leste tråden om "bruk av andres bilder" så skjønte jeg at det jeg hadde gjort ikke var OK. Jeg kjøpte bilder med blått preg i seg på Dreamstime, uten å tenke på at designet var basert på grønne bilder. Nå skal det være litt bedre :)

Jeg lurer på om dere har noen forslag til hvordan få "google maps" og pris-tabellen til å ikke gå utover containeren i mobile view? Har ingen anelse for hvordan kode dét.

xdex

Medlem
Om jeg ser noe potensiale i siden? Det spørs hvordan du markedsfører den. Skal du f.eks ha bil-dekor på biler i Oslo? Reklame på andre nettsteder? Dette skal vel være ett sted man skal kunne gå til, for å finne ut mere samt forstå hvorfor man skal velge dere fremfor andre.

Det site bildet på siden, har en hvit bakgrunn. Dette ødelegger litt, prøv å finn noe, slik at den får faste rammer.

Syntes også det er litt rar plassering på menyen. Du burde lage ett stort bilde i toppen, som en slags banner. Nå føler jeg ordet "Funda Renhold" blir for mye, da du nevner det med stor skrift 2 ganger rett etter hverandre.

Hva med å ha menyen på egen linje, sette "Velkommen til Funda Renhold!" med litt mindre skrift over teksten og ha en lang banner over som sier "Funda Renhold!" eller noe i den duren... Bare ett forslag, tror det vil bli langt mere ryddig.

edit: Google maps kartet bør være satt til "KART" som standard, det ser mye finere ut.

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg syntes:

- at du burde hatt en mer tydlig innramming av menyen. Hva med å hatt en stripe som gikk over her med en farge på, slik at den kom bedre frem?

- at du ikke har vært heldig med første og siste bilde. Det første er strukket og det siste har ingen tydelig skille mellom bilde og bakgrunn på siden.

- at du har en jobb å gjøre med SEO

- at du burde hatt en skikkelig logo istedet for bildet oppe til venstre og teksten på høyresiden

- at du med fordel kunne lagt inn link til epostadressen din under "ta kontakt" i prisoversikten

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har absolutt sett verre sider, uten at det betyr at din side fremstår som så fryktelig bra. Det ser ikke spesielt bra ut, etter min oppfatning. Siden ser ut som den er satt sammen av amatører.

Av positive elementer kan jeg nevne at tekstene ligger ganske høyt over det nivået man vanligvis ser på slike sider. Få skrivefeil, forholdsvis god flyt. "Fornøydgarantien" vekker imidlertid ganske negative assosiasjoner hos meg, men det kan jo hende at jeg bare er sær.

Mitt råd: bruk heller litt cash på noen som kan lage nettsider. Det tror jeg dere vil tjene på i lengden. Nivået på sidene i renholds-bransjen er så lavt at dere enkelt kan få typ norges beste side for et renholdsbyrå.

Tonny Kluften

Administrator
Siden ser ikke ut i månskinn, men vet du hva, det gjør ikke noe fordi den fungerer akkurat slik som slike nettsider skal fungere. Jeg finner den infoen jeg vil ha bortsett fra tlf.nr som du må sette inn ved siden av eposten på kontaktsiden.

Mitt råd: bruk heller litt cash på noen som kan lage nettsider. Det tror jeg dere vil tjene på i lengden. Nivået på sidene i renholds-bransjen er så lavt at dere enkelt kan få typ norges beste side for et renholdsbyrå.

Og hvem bryr seg om hvilke renholdsbyrå som har beste hjemmesider? :D

Sist redigert:
Topp