Tilbakemelding, kritikk og hjelp til prissetting

Jazz

Medlem
Hei alle sammen, jeg er ny på dette forumet, og så langt syns jeg forumet virkelig fungerer...

Jeg har drevet med en nettside for en forening og ønsker tilbakemelding, kritikk og hjelp til prissetting - altså jeg tar ikke penger for arbeidet fordi det er familie og venner og sånt, men vil bare vite hvor mye et slikt nettside har vært for fremtidlige arbeid..

Først, litt om meg selv: Jeg er 17 år gammel og er selvlært webdesigner og utvikler, PS: jeg er ikke en av de ungdommene som lager nettsider på dreamweaver og selger det, jeg skriver all koden fra bunn av ;)...

Nå litt om sidens funksjon: (for prissetting)
- En nettside der jeg fyller inn all innhold
- Brukersystem, brukere kan registrere seg, logge på, skrive på gjesteboka, sende melding mellom seg, endre instillinger (og eventuelt andre basisk funksjoner)..
- Kontakt-oss skjema
- Gjestebok
- Bildegalleri, videogalleri (mangler innhold - jeg venter på innhold fra foreningen)
- Kategorier - subkategorier

Her er CMS-funksjonene:
- Forskjellige nivåer, altså admin og moderator
- Endre, legge til eller slette nyheter
- Endre, legge til eller slette innhold på kategoriene og subkategoriene (gjennom mysql entiteter)
- Organisere brukere, sende mail til alle brukere (subscribtion)
- Endre, legge til eller slette bildealbum og galleri...
- Og andre basis funksjoner...

MERK: Siden er i beta, og jeg mangler innhold forsatt, spesielt innenfor bilder og vidoer...brukersystemet mangler også litt....

Jeg håper jeg får noen tilbakemelding....tusen takk!

Her er siden:

Oslo Kultur- og Utdanningsforening

:D

OldHP

Medlem
Hmm..

Hva mener du "ungdommer som lager sider med dreamweaver.."? Jeg er en av de og vil nok si at kvaliteten på mine nettsider er gj. bra - bare se på denne animasjonen jeg lagde for noen dager siden:

truestoryanimation.gif

*ironisk*

Jazz

Medlem
Hva mener du "ungdommer som lager sider med dreamweaver.."? Jeg er en av de og vil nok si at kvaliteten på mine nettsider er gj. bra - bare se på denne animasjonen jeg lagde for noen dager siden:

*ironisk*

Jeg mener ungdommer som selger det de har lært ved IT-klassen på skolen....kvalitet er en annen sak, men det er alltid en klar forskjell mellom kvaliteten til en side laget med et verktøy som dreamweaver eller frontpage, og noe som man har programmert selv. Fordelen med å ikke bruke WYSIWUG programmer som dreamweaver er at man forstår mer, og hvis det oppstår et problem, kan man løse dette enklere.....

Forresten, jeg er ikke en profesjonell webdesigner selv....

men likevel, hva vil du si om nettsiden?

TorsteinO

Art Director & grunder
Du vet at det er code view også i DW? Vet om mange som i høyeste grad er profesjonelle som bruker DW, da selvsagt ikke i WYSIWYG-modus, men som liker det fordi DW har en del praktiske ting som oppkobling til database, innebygget ftp osv.

Sidene blir ikke noe "bedre" av å kode i notepad, selv om mange kids ser ut til å tro det. At det finnes andre verktøy som etter manges mening (f.ex. min) er bedre enn DW er en annen sak, grunnen til at jeg ikke bruker DW er at jeg syns det er for tungt.

Jazz

Medlem
Du vet at det er code view også i DW? Vet om mange som i høyeste grad er profesjonelle som bruker DW, da selvsagt ikke i WYSIWYG-modus, men som liker det fordi DW har en del praktiske ting som oppkobling til database, innebygget ftp osv.

Sidene blir ikke noe "bedre" av å kode i notepad, selv om mange kids ser ut til å tro det. At det finnes andre verktøy som etter manges mening (f.ex. min) er bedre enn DW er en annen sak, grunnen til at jeg ikke bruker DW er at jeg syns det er for tungt.

Jeg forstår poenget ditt, og jeg er enig med deg. Selvsagt mente jeg design-modus, ellers har jeg brukt DW's code-view i helt fram til i fjor, da jeg byttet til Notepad++...

Det jeg mener med at sidene blir "bedre" er at man har mer frihet til å utforme nettsiden akkurat som man vil hvis man kan programmere, enn å bryke WYSIWUG programmer til å gjøre jobben, da har man satt en "limit" for seg selv...

men, er det noe meninger om okuf.no ? :p :p

takk

Anders

Medlem
Jeg synes siden ser bra ut og god i bruk for formålet sitt. Det viktigste med en slik side er hvordan foreningen kan legge til + endre innhold på siden. Det er dette som gir verdi til siden. I tillegg til det må den også være sikker, og ikke sårbar for hackere.

allegretto

Medlem
Siden er helt OK. Men ved første øyekast ville jeg har bytte til en annen font-type og økt line-height. Og bruk samme font-type for linker som annen tekst.

Men helt OK design! Hva den er verdt..? Tja ikke lett å si... kommer ann på hvor brukervennlig den er.. hvor bra CMS er

Et stort pluss: siden laster veldig raskt! hvilken server ligger den på?

Jazz

Medlem
Et stort pluss: siden laster veldig raskt! hvilken server ligger den på?

ja serveren, den hadde jeg stor problemer med. Opprinnelig var den kjøpt hos et selskap, som deretter var solgt til en ny selskap, så skjedde det noe med det nye selskapet og de ble partnere med et eller annet selskap til...... nå ligger den på Crystone eller Enterweb.....

Når det kommer til CMS, funksjonene har jeg skrevet over, jeg leter ikke en eksakt pris, bare et forslag, for eksempel mellom XXXX og YYYY

takker alle for tilbakemeldingene, ønsker gjerne fler :D

hansson

Langveisfarende
Synes siden er forseggjort, ren og pen. Ser ganske "statlig" ut, men sånn må det vel være i denne sjangeren. Menyene er fine, men brødteksten liker jeg ikke (skrifttypen). Vær obs på at lange submenyer legger seg under den gjennomsiktige png-en over bildene i tabberen.

hansson

Langveisfarende
PS - når du tar jobber som dette må du alltid avtale pris på forhånd. Det er forøvrig en skam at ikke de som satte deg til å gjøre dette har sørget for at dere avtalte noe skikkelig før du begynte å jobbe. Det du beskriver her er verdt mange titalls tusen hvis du har utviklet alt fra bunn.

Jazz

Medlem
PS - når du tar jobber som dette må du alltid avtale pris på forhånd. Det er forøvrig en skam at ikke de som satte deg til å gjøre dette har sørget for at dere avtalte noe skikkelig før du begynte å jobbe. Det du beskriver her er verdt mange titalls tusen hvis du har utviklet alt fra bunn.

Jeg forstår hva du mener, men som jeg har skrevet har jeg ikke tatt penger for jobben..dessuten har jeg jobbet med dette i lenge og lært masse nytt mens jeg jobbet, så jeg var liksom litt "lærling" da....

men, ja jeg gjorde alt fra bunn av... det jeg bruker er html, css, jquery, javascript, php og mysql.....ellers bruker jeg ingen andre "ferdig" cms eller noe (jeg bruker jo phpmyadmin da... ;) )...

men er "mange titals tusen" 10-20 eller 50-60?

Jazz

Medlem
Synes siden er forseggjort, ren og pen. Ser ganske "statlig" ut, men sånn må det vel være i denne sjangeren. Menyene er fine, men brødteksten liker jeg ikke (skrifttypen). Vær obs på at lange submenyer legger seg under den gjennomsiktige png-en over bildene i tabberen.

ja det merket jeg også nå...takk...

men er det noen spesielle skrifttyper du kan anbefale?

forresten tusen takk for tilbakemelding :D

hansson

Langveisfarende
Beklager, jeg overså den setningen der du sier at du ikke tok betalt. Bra prosjekt å lære på. Prisen avhenger veldig av hvilke rettigheter du gir fra deg, og om det er noe du kan bruke og selge flere ganger til andre kunder f.eks. Hvis du spesialbygger noe som et firma skal bruke, men som enten er for spesielt til å kunne selges til andre, eller der firmaet ikke vil la deg beholde retten til systemet for videresalg til andre, så vil du måtte øke prisen med f.eks 3-10 x.

Hvis det dreier seg om et vanlig oppdrag med helt standard småting, kan du ta timelønn. Regner med du har brukt minst 200 timer på hele prosjektet. Hadde du vært en litt mer erfaren kar med enkeltpersonforetak (eget firma) ville du f.eks. tatt en timepris på f.eks 250-500 kroner. Da blir det raskt penger av det. Jeg ville si at bare nettstedet bygget for hånd er verdt opp mot 15 000, og at cms-et kommer i tillegg til den prisen. Om man får disse prisene avhenger helt av kunde og oppdrag. Noen ganger jobber du for mindre, noen ganger for langt mer. Generelt er nok php-utvikling bedre betalt enn en ren css-jobb. Mange ganger får du bare 5000 kroner for å smokke opp en side, og da sier det seg selv at du heller velger Wordpress og et enkelt theme enn å bygge hele greia fra scratch. Ellers ser jeg ikke vitsen (bortsett fra læringen, da) med å ha sitt eget cms når man har Wordpress.

Keanu

Geek
Bare en liten småpirk jeg så da jeg var innom siden.

Menyen kommer under bildeteksten på forsiden (dvs vanskelig å velge f.eks. Helgekurs under Akademi UTD). Kan ordnes ved å definere en høyere z-index for dropdown-menyen enn newsText-klassen.

Topp