Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Til deg som utvikler nettsider for kunder.

MortenV

Medlem
Heisann!

Jeg har noen spørsmål til deg som utvikler nettsider for kunder og har ditt eget firma. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker på å starte et eget firma nå og jeg vil ha alt klart før jeg kaster meg ut i det.

Først og fremst, har du noen form for kjøpskontrakt der kunden må signere før du begynner å jobbe for dem? Hvis ja, hvordan har du satt opp dette?

Det andre spørsmålet mitt er hvordan betalingsform som fungerer best for deg?

Takker for alle svar, kommer nok sikkert med flere spørsmål etterhvert.
 

spikre

peterhamre.no
- Bruker ingen kontrakt som skal signeres for hånd, men sørger for at alt knyttet til oppgaven/prosjektet bør spesifiseres fra kundens side i størst mulig grad. Ved telefonmøte/konferanse bør det skrives et referat (jeg skriver bare en kort epost) som kunden bekreftet og er enig i - dette fordi at det aldri skal bli "ord-mot-ord" splid.
- Jeg tar betalt på forskudd fra alle nye kunder, og ved et etablert kundeforhold, fakturer jeg med 14 dager forfall.

Så langt har jeg kun brent meg én gang på dette. Det var et stort prosjekt, som ikke var mulig å spesfisere i detalj på det tidspunktet jeg sa ja til jobben. Vi ble enige om en fast pris for hele prosjektet. Underveis kommer det opp en del funksjoner og muligheter som måtte finnes i systemet - men ikke spesifisert på forhånd. Hadde jeg presset, ville jeg nok kunne tilleggsfakturert for dette, men siden jeg var ekstra opptatt av et godt forhold til denne kunden, valgte jeg å gjøre dette på kveldstid.
 

Ole Avranden

utvandret
Back in the days, altså for ett par år siden, da jeg utviklet nettsteder for andre leverte jeg et tilbud som spesifiserte arbeidets omfang, milepæler og eventuell betaling ved oppnådd milepæl. Ekstra arbeid utover tilbud gikk på timepris eller ved nytt "deltilbud" til kunde.

Betalingsform:
Ved mindre jobber: fakturering etter arbeidets slutt.
Større prosjekter: Delfakturering ved milepæler.

Men nå jobbet jeg i hovedsak mot større organisasjoner/foreninger/selskaper og hadde nok mindre å frykte i forhold til kunder som ikke ville betale, kverulere på fakturaer osv. Hadde jeg hatt flere små kunder med ad hoc oppdrag ville jeg nok kjørt mer forskudd, delbetaling og sluttfaktura.

Ellers så er det vel bare å ønske deg lykke til :)
 

rthorvald

Medlem
jeg tenker på å starte et eget firma nå og jeg vil ha alt klart før jeg kaster meg ut i det.

Uansett store eller små oppdrag:

- Utarbeider alltid skriftlig oppdragsbeskrivelse med et helt konkret pristilbud, og lar kunden godkjenne den før jeg setter i gang noe som helst. Den inneholder både eksakt spesifikasjon over hva som skal leveres (i detalj) og tidspunkt for levering (i antall dager/uker fra aksept). Samt et avsnitt over hva som skal skje dersom oppdraget flyter ut over de spesifiserte rammene.

Små oppdrag: faktureres etter levering

Store oppdrag: faktureres ved milepæler, og disse er spesifisert i oppdragsbeskrivelsen.

Hva som er små og store oppdrag varierer litt og er selvsagt tildels avhengig av hvem kunden er, men under 25-30 000 eller deromkring er gjerne et "lite" oppdrag i denne sammenhengen.

- rthorvald
 

MortenV

Medlem
Takk for alle svar, det vil nok hjelpe meg på veien!

Men en ting som enda er litt uklart og som jeg kanskje ikke presiserte godt nok, betalingsformer. Bruker dere faktura? PayPal?

En annen ting jeg også lurer på er hvordan dere løser hostingen hvis der er snakk om en helt ny klient?
 

Ole Avranden

utvandret
Faktura!

Hosting: Jeg sendte dem videre til en utbyder, men vurderte å lage abonnementspakker. Hvis jeg skulle starte opp igjen i dag ville jeg nok fremdeles sendt dem videre til en utbyder. Det er noe med å drive med det man er god til, og hva man tjener best på.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Takk for alle svar, det vil nok hjelpe meg på veien!

Men en ting som enda er litt uklart og som jeg kanskje ikke presiserte godt nok, betalingsformer. Bruker dere faktura? PayPal?

En annen ting jeg også lurer på er hvordan dere løser hostingen hvis der er snakk om en helt ny klient?

1. Faktura

2. Selv har jeg egen server som som regel brukes, men det er opp til kunden hvor han vil ha hosting - selvfølgelig forutsatt at tekniske krav (PHP moduler, database etc.) er oppfylt.
 

MortenV

Medlem
Ser dere alle nevner faktura. Bruker dere egne fakturaprogram å sender det med posten? Eller er det e-post det går i? Vet det finnes mange nettsider som tilbyr fakturatjenester nå. Noen som har erfaring med disse?

Ser jo det er flere hosting selskap som tilbyr affiliate program, så dette kan jo være en måte å få inn litt ekstra penger på.
 

timepoint

Medlem
La kunden ordne webhotell og SendRegning.no

Hei.

Har brukt sendregning.no i alle år. Har funket bra for meg.

Er du ikke MVA pliktig, så er det greit å sende ut regninger uten mva også.

Jeg har alltid latt kunder ordne domene og webhotell selv, eller da ihvertfall guidet de til noe bra. Dette for å slippe mas om nettside nede, mail osv i fremtiden. Finn gjerne en reseller deal hos en leverandør av dette.

Og ta betalt etterpå, men er det snakk om store summer, kan du som nevnt her i tidligere poster, ta betalt eks. 30% når nettsiden er LIVE, og deretter full betaling når alt er klart.
Og avtal timepris for oppdateringer senere.

Lykke til!
 
Topp