Teste hastighet og ytelse på hoster?

Santo

Active Member
Hei,

Jeg driver og leter etter en ny hostingpartner og har kjøpt meg Windows VPS pakker med Plesk hos en del ulike leverandører både i Norge/Sverige og UK (England).

Jeg ønsker å få testet ytelsene på de forskjellige hostene og i den forbindelse lurer jeg på om det finnes noe script (asp?, php?) eller ferdige test-webløsninger som kun er laget med tanke på å sette serveren litt på prøve?

Har også testet litt med tanke på nedlasting av store filer, og her er de UK-baserte hostene best (BlueSquare Datacenter, Maidenhead i UK) med en gjennomsnittlig nedlastningshastighet på ca. 1 MB/sek.

Men hastigheten man opplever å få med nedlasting av store filer har vel nødvendigvis ikke så mye å si for hvor raske vanlige websider oppleves, da det virker som om det varierer litt hvor raskt ting skjer etter at man f.eks. trykker på en intern link. Hos noen hoster begynner lastingen av ny side umiddelbart, mens andre bruker noen millisekunder på å "tenke seg om" først...

Noen ideer til hvordan jeg skal få testet "litt mer vitenskapelig"?

På forhånd takk for alle tips og innspill :)

Santo

Active Member
Takk for tilbakemeldinger, men hadde håpet å finne noe litt mer "automagisk" ... ;) Noe jeg muligens kunne legge inn http-området, og la rusle og gå for seg selv frem til det kom frem med en rapport... Trenger egentlig ikke noe superavanserte greier.

Men en liten oppfølger;

Jeg har som sagt allerede begynt å teste litt med en webløsning som jeg har lagt inn på hvert sitt domene på hver host, og merker meg blant annet følgende. Den ene norske hosten (som ikke er et VPS, men et ordinært IIS-basert webhotell) scorer lavest på nedlastingshastighet på store filer (omtrent halvparten av de andre i fart), men er raskest på labben med å vise sider, dvs. at når man f.eks. trykker på en intern link så starter lasting av ny side umiddelbart. Betyr det bare at serveren deres er mindre belastet og dermed kan reagere umiddelbart? Eller spiller mange forskjellige ting inn på dette?

De andre VPS'ene er til tider nesten like raske i responsen, men de varierer en del mer ... Merker meg også at de gjerne er litt ekstra trege ved klikk på en link etter at man har vært inaktiv en liten stund. Om man klikker seg rundt omkring uten å være inaktiv går det raskere ...

Belaster PLESK forøvrig servere mye?

Sist redigert:

vidarlo

Apache-junkie
Når det gjelder responstid tipper eg på at det har med at inaktive maskiner blir swappa ut til disk i størst mulig grad, og derfor må hentast fra disk før dei kan svare.

Ellers så er rådet å hive inn t.d drupal, og brenne av 10-15000 requests med 1000 samtidige forespørsler ved hjelp av apachebench. Bør gi deg et godt bilde av ting.

Santo

Active Member
Når det gjelder responstid tipper eg på at det har med at inaktive maskiner blir swappa ut til disk i størst mulig grad, og derfor må hentast fra disk før dei kan svare.

Er dette innstillinger man har mulighet til å endre og bestemme over selv når man har VPS? Eller er det noe som er satt opp til å være slik via den fysiske "hovedserveren"?

Deezire

Medlem
Hvis du går for høy ytelse ville jeg holdt meg langt unnav virtuelle servere. Generelt sett så sliter de med alt for lite I/O (diskytelse) og har ofte alt for lite minne til å kunne gi litt juice. Jeg ville personlig heller sett på tilbudet vidarlo har kommet med om et spleiselag på en server.

vidarlo: swapping av en virtuell server er som å begå virtuelt selvmord :p

Santo

Active Member
Hvis du går for høy ytelse ville jeg holdt meg langt unnav virtuelle servere. Generelt sett så sliter de med alt for lite I/O (diskytelse) og har ofte alt for lite minne til å kunne gi litt juice. Jeg ville personlig heller sett på tilbudet vidarlo har kommet med om et spleiselag på en server.

Jeg vet ikke hvor mange VPS'er det er vanlig å putte inn på en boks, men den ene av pakkene jeg bestilte var noe de kalte "semi dedicated server". Det er fortsatt en virtuell server, men det skulle visstnok ikke være mer enn maks 6 VPS pr. boks. Vet likevel ikke om det hjelper så mye.

Disk Space
60 GB

Bandwidth
800 GB

Server Specifications
Dual Quad Core Intel Xeon 2.5 GHz
2x6 MB Cache / 12 GB RAM

Operating System
Windows 2003 Enterprise

Accounts/Server
Only 6 Accounts Hosted Per Server

Price