Telenor "superbredbånd" 40mbit.

Dag Frogner

Supermedlem
Er det flere enn meg som humrer litt i skjegget når Telenor nå kjører masse reklame på deres "superbredbånd" på 40mbit (som forøvrig er 40/10, altså 10mbit opp)?

Jeg har internett via Skagerak Fibernett og har nå 10/10mbit, som er minste linjen de har. Nå utover våren blir alle kunder som har denne hastigheten flyttet over til 25/25mbit, som da blir deres minste linje. Den raskeste linjes deres er pr i dag 400/400mbit.

40/10mbit var superbredbånd for 10 år siden, men i dag er ikke dette mye å skryte av akkurat...

zapotek

Medlem
Det er jo supert i den forstand at du får det gjennom den gamle kabelen, og slipper å ødelegge plena for å legge fiber. Mer enn raskt nok er det også.

picxx

WF 09
Hva er det man kjører som trenger over 10mbit i opphastighet da?
Skal vel ikke akkurat drive egen serverpark hjemmefra vel?

Dag Frogner

Supermedlem
Det er ihvertfall langt i fra noen dyr/stor sak å få lagt inn. Vi la det inn for to år siden. Det kostet ca 2000,- i etablering når man graver selv, noe som tok meg 30min.

Poenget er at når det finnes 400mbit linjer på markedet, blir det litt feil å kalle 40/10 for "superbredbånd", og ja, jeg vet at bredbånd og fiber er to forskjellige ting.

sta

Medlem
Det er ihvertfall langt i fra noen dyr/stor sak å få lagt inn. Vi la det inn for to år siden. Det kostet ca 2000,- i etablering når man graver selv, noe som tok meg 30min.

Dette avhenger jo ekstremt av hvor du bor. For å si det slik; Det hadde kostet flerfoldige millioner å få gravd fiber frem til der jeg bor (og nei, bor ikke så veldig usentralt til).

Telefonlinjen inn til huset vår går va en overføringskabel til en sentral 20km. borte, noe som setter en effektiv stopper for alle former for bredbånd via kabel. Eneste alternativ for oss er 3G, så for min del vil jeg kalle 40/10mbit for "super bredbånd" :)

Dag Frogner

Supermedlem
Skagerak gravde kun ned fiber om det var 40% eller mer av innbyggerne i nærområdet som takket ja. Så vi måtte skrive under på kontrakten lenge før de satte spaden i jorda, dette gjør de jo for å være sikre på at de vil tjene på dette og unngå å måtte grave 20km for kun en kunde.

clinton4

Medlem
Det er jo supert i den forstand at du får det gjennom den gamle kabelen, og slipper å ødelegge plena for å legge fiber. Mer enn raskt nok er det også.

Telenor legger fiber linjen i de gamle telefonstolpene, så ingen behov for å grave noe.

Topp