Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tanker vedrørende utgående lenker og pagerank

zapotek

Medlem
Som tittelen sier så hadde det vært interessant med en liten debatt på dette temaet. Skader en moderat mengde utgående (dofollow) lenker pageranken på en side eller ikke?

Vi kan ta forsiden til et nettsted som eksempel. Den har 10 utgående lenker og 10 interne linker til undersider på det samme nettstedet. De 10 utgående lenkene sørger for mindre linkjuice til dine 10 egne undersider, men kan de skade pageranken på selve forsiden?

De fleste jeg har diskutert dette med svarer nei, men er dette tilfelle? Hva tenker dere?
 

Ståle

Medlem
Kommer ann på om Google ser på de utgående lenkene som kjøp og betalt, eller ikke. Min erfaring er at ved salg av linker eller tydlige linkbytter så straffes du i form av at PR synker eller forsvinner helt. (Som WF, og som flere sider jeg har)
 

Per80

Medlem
Som tittelen sier så hadde det vært interessant med en liten debatt på dette temaet. Skader en moderat mengde utgående (dofollow) lenker pageranken på en side eller ikke?

Vi kan ta forsiden til et nettsted som eksempel. Den har 10 utgående lenker og 10 interne linker til undersider på det samme nettstedet. De 10 utgående lenkene sørger for mindre linkjuice til dine 10 egne undersider, men kan de skade pageranken på selve forsiden?

De fleste jeg har diskutert dette med svarer nei, men er dette tilfelle? Hva tenker dere?

Svaret her er nei. Utgående linker skader heller ikke "juice" til egne undersider så fremt du ikke har veldig mange av dem.
 

testdriver

Ha det bra..
Jeg er 99% sikker på at jeg vellykket klarte å overføre PR fra ett domene til to andre vja dofollow-linker. På domene A satt jeg opp et par linker hver til domene B og C.

Domene A gikk fra PR3 til PR0, domenene B og C gikk begge fra PR1 og PR0 til PR2. Jeg har ikke drevet noe linkbygging.

Domene A var en enkel, men gammel side (4-5 år) med kun 30 ord totalt.

Mitt svar blir ja, det kan skade pagerank på forsiden.
 

picxx

Well-Known Member
Svaret er ganske enkelt at du vil skade PR på siden om du plutselig slenger opp en masse linker over et kort tidsrom. Om man linker ut må dette foregå i et "naturlig" tempo. En link, med noen dagers mellomrom er greit, og vil da heller ikke skade sidens PR.
 
Topp