Ta ut lønn hver måned for å få sykepenger?

Stoppet

Banned
Tror ikke du trenger å ta ut hver måned.
sykepenger.com/sykepengegrunnlaget.html

Sist redigert av en moderator:

Tonny Kluften

Administrator
Mulig det er rett, men det der ikke en siden jeg ville stolt på, bare ei søppelside for å kapre besøk fra Googlesøk. Oppdateres neppe jevnlig, for å si det slik.

Det er denne jeg har sett: http://firmanytt.no/mistet-rett-til-sykepenger/, stemmer dette som står her? F.eks. at "NAV viste til at hun ikke hadde fått utbetalt lønn de siste fire ukene før sykemeldingen, og at hun derfor ikke hadde rett på sykepenger."

Stoppet

Banned
Uavhengig av om det er en søppelside så er lovparagrafen det du skal foeholde deg til. Problemet som du tar opp er nok desverre NAV systemet som har forskjellige tolkninger etter hvilken saksbehandler du har. Se uthevet tekst nedenfor (tredje ledd bokstav e):

§ 8-28. Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden
Sykepengegrunnlaget
som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29.

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:
a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.
b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.
c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.
d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.
e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.

Stoppet

Banned
Systemet kan til tider være ganske uforståelig for forlk flest. For noen år siden drev jeg en Rimibutikk på franchise. Da måtte jeg handle det meste av husholdningens matvarer i min egen butikk kreditt og betale hver måned etter faktura. Hvis ikke ville jeg bli skattlagt for et antatt privat forbruk.

Med andre ord antar det offentlige at man stjeler varer når man driver for seg selv og har dermed en fordel. Man kan bli helt matt av og til. Driver man for seg selv eller er eier av sitt eget AS virker det nesten som om staten ser på deg som en fiende og ikke en resurs for samfunnet.

Britta

stoffdronning
Av egen og andre sin erfaring er NAV veldig firkantet når det gjelder sykepenger og har du ikke utbetalt lønn, får du ikke sykepenger uten videre. Er du sykemeldt og ikke kan jobbe er det helt håpløs å måtte bruke masse energi på krangling med NAV, tida du heller kunne bruke for å bli frisk igjen. Veldig slitsomt.

Jeg jobber med å få utbetalt så mye i lønn at jeg får dekket mine faste utgifter. Blir jeg da syk får jeg i hvert fall litt igjen.
Og her tenker jeg ikke 'litt syk', men 'verste-fall-syk', altså type kreft, bilulykke med langvarig sykehusopphold osv. Ting som gjør at du ikke er i stand til å jobbe og som evtl. fører til at bedriften går konkurs.

Hilsen, Britta

PS.
Hvis du ser på nav.no s kapittel over hvem som kan få sykepenger så er følgende en av reglene:
-----------------------
Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst 50 prosent av grunnbeløpet i folketrygden(1/2 G).
-----------------
Og -->
Når NAV skal betale sykepenger fra 17. dag, fastsetter NAV et eget sykepengegrunnlag. Dette grunnlaget fastsettes ved at din ukeinntekt omregnes til årsinntekt. Hvis denne årsinntekten avviker fra den inntekt du har hatt tidligere år, kan NAV fastsette sykepengegrunnlaget ved skjønn.
------------------

Stoppet

Banned
NAV etterforsker daglig trygdesvindel. Enkelt for dem å finne ut om du har fått utbetalt lønn. Hvis du gjør som du tenker @spikre og blir oppdaget blir du nok anmeldt for dokumentfalsk og trygdesvindel. Og da er løpet kjørt for da vil du nok bli fradømt retten til trygdeytelser for en periode.

Jeg tror ikke det er vedt forsøket, dessverre.

spikre

peterhamre.no
NAV etterforsker daglig trygdesvindel. Enkelt for dem å finne ut om du har fått utbetalt lønn. Hvis du gjør som du tenker @spikre og blir oppdaget blir du nok anmeldt for dokumentfalsk og trygdesvindel. Og da er løpet kjørt for da vil du nok bli fradømt retten til trygdeytelser for en periode.
Jeg er aldri syk selv - men har blitt fortalt at det er slik det fungerer. Det er samme prinsipp som en faktura - kan sendes til avtalt tid, og betales når det passer...

Stoppet

Banned
Jeg er aldri syk selv - men har blitt fortalt at det er slik det fungerer. Det er samme prinsipp som en faktura - kan sendes til avtalt tid, og betales når det passer...

He he, ja man kunne jo alltids prøvd. Men jeg hadde hvert fall ikke turt å gjøre det slik. Det er strenge regler for utbetaling av lønn. Og la oss si at selskapet gikk konkurs. Hva da? Tror neppe garantifondet hadde dekket noe slik. Dermed tror jeg heller ikke NAV ville godtatt det. Og da har de hvertfall bevis på at du har lønnslipper som viser noe annet enn hva som er utbetalt.

Og strengt tatt, hvis du har klart deg uten lønn i 5 måneder, hvorfor skulle NAV godta at du trengte det den neste måneden?

Men man må jo selvfølgelig veie dette opp mot muligheten for å miste trygderetten.

Topp