Ta ryggen opp

Nutz

Med lem
Man kan gi seg F. på at den gangen man ikke tar ryggopp, så skjer DET som aldri skjer ellers.
Nesten det samme hvis man tar backup før en liten oppdatering, aldri noe krøll slik man får brukt den! :)

Husk, koster null i tid og penger å ta en kjapp kopi av filer på server av filene, et par klikk så er den der. Verre kan det være med backup av MySql, ofte så legger den seg i kø.

webpiken

Medlem
Husk, koster null i tid og penger å ta en kjapp kopi av filer på server av filene, et par klikk så er den der. Verre kan det være med backup av MySql, ofte så legger den seg i kø.

Backup av databaser er det veldig greit å automatisere. Det kan enkelt gjøres via et innstikk som for eksempel WordPress › WP-DB-Backup « WordPress Plugins.

Med dette kan man ta backup der og da, og få det på e-post, laste ned til maskinen eller legge på serveren. Man kan også velge at det tas regelmessige backup, som sendes på e-post.

TorsteinO

Art Director & grunder
en ting er at man ekstremt sjeldent har bruk for backup Tonny, men det er så hemningsløst irriterende - for ikke å snakke om potensielt VELDIG dyrt - hvis man en gang skulle få bruk for det, og man IKKE har det, at det uten tvil er verdt det å ha en eller annen backupløsning for alt så lenge det gjelder business.

Ta f.ex. det du forteller om der den serveren din krasja, hadde du ingen backups der heller? I såfall MÅ jo det ha kosta deg ganske mye i tid og tapte inntekter før du fikk ordna alt igjen?

En litt annen ting - er du sikker på det med at WP går kjappere *generelt* jo færre themes man har lagt inn? WP sjekker da ikke alle themes hver gang noen laster en side, det er vel bare i adminområdet?

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har backup på alt hos Solidhost og Hostgator ja. Men jeg vil egentlig bry dem bare hvis en oppdatering går feil. Da er det greit å ha filer i bakhånd på egen maskin.

Ja, den historien om serveren som kræsja er et kapittel for seg. Det er to disker på den serveren, den ene speiler den andre, så der har men en sikkerhet. Men begge kræsja visstnok samtidig. Det var ca. 25 nettsteder som gikk tapt der. Det meste hadde jeg på egen backup på utviklingspc`en, men ikke de siste forandringer. Jeg hadde nemlig tatt backup hjemme på en ekstern harddisk av hele VPS`en det gjalt, men tro det eller ei, den disken kræsja samme dagen!!! OMG. Ja, det var tøffe tak.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tar backups i ny og ne, men aldri for ofte, så her får jeg sparke meg bak før jeg realiserer at det var for sent..
Men 3 disker som crasher mer eller mindre samtidig --- skulle tro det var noe på sidene som noen ikke likte :$

Topp