Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Svindlet på Facebook

jaswane

Member
Hei,
For en uke siden ble Facebook kontoen min plutselig stengt. Dette innebar også Instagram og Messenger. Jeg fikk noen mailer fra Meta og Facebook der det stod noen vage begrunnelser om at jeg ikke var gammel nok til å ha Facebook (selv om jeg er 42 år), at jeg hadde brutt noen retningslinjer (uten at de sier hva) og at de mistenkte at kontoen min er hacket.

Problemet med Facebook er jo at det ikke eksisterer noen form for kundeservice man kan kontakte. Akkurat nå står kontoene min helt i limbo, og alle hjelpemuligheter man googler seg til hos Meta og Face er avhengig av at man kommer inn på Facebook.. som jo ikke går. Instagram kontoen min er også forsvunnet.

Så plutselig får jeg et trekk på 200 euro på Ads fra Meta. Noe jeg ikke har bestilt. PayPal lå inne som betalingsmåte fra noen år tilbake da jeg forsøksvis kjøpte noen ads for noen sider jeg jobbet med, men har ikke rørt det siden.

Dette er også et stort problem da jeg ikke får logget inn på Facebook/Meta annonseringen for å se hva dette er. Betalingen gikk via PayPal, så jeg har åpnet en sak om at dette er feil med begrunnelse at dette er varer jeg ikke har fått. Telefonnummeret det står på Meta fakturaen leder ingen steder.

Jeg har kontaktet random norske Facebook ansatte via Linkedin som ikke kan gjøre stort, snakket med Forbrukerrådet og er i dialog med ForbrukerEuropa om hvordan i all verden man kan få stoppet dette og kontakte Face.

Tap av Instagram konto jeg har jobbet mye med på hobby basis og generell Facebook konto er jo kjipt i seg selv siden man bruker denne platformen for å ha kontakt med foreldregrupper i skolesammenheng med barna osv, men det skal jeg overleve. Problemene er at de trekker meg for penger uten at jeg vet hva det er.

Har noen opplevd det samme, og hvordan ble det løst? Hvis noen kjenner noe i Facebook/Meta jeg kan kontakte, så skrik ut.

mvh Andreas
 

Vedlegg

  • facebooksvindel.jpg
    facebooksvindel.jpg
    858,2 KB · Sett: 8
  • paypaltrekk.jpg
    paypaltrekk.jpg
    97,3 KB · Sett: 8

jaswane

Member
Meget kjedelige greier, har ikke noen råd å gi deg dessverre. Men har du noen ide om hvordan svindlere har greidd å ta kontroll på din FB-konto?
Aner ikke dessverre. Blir spennende å se om FB klarer å løse saken en vakker dag... Og at de godtar "klagen" min siden man ikke får klage på nytt om de opprettholder utestengelsen.
 

Marius_J

Social Engineer
Trist å høre at du har blitt svindlet.

Når folk blir "hacket" så er det 99% av alle ganger at du har blitt utsatt for phishing uten at du vet det selv. Du har trykket på noe som du ikke skulle ha trykket på.

Du kan politi anmelde dette og levere politi anmeldelsen til banken din. Så er sjansen stor for at du får tilbake pengene dine.
 

jaswane

Member
Nå er jeg tilbake igjen på Meta plattformene. Det viste seg ta noen har vært inne og postet masse IS relaterte innlegg som ble sperret. Sånn sett bra så folk slapp å se det der.

De 200Euroene som ble trukket som "Ads" via PayPal ser jeg ingen spor av i min annonseadministrasjon, så det er fortsatt et lite mysterium som ikke er løst.

Jeg mistenker at hackerne har vært inne og surret, kjøpt ads eller fått tak i de pengene på en eller annen måte, slettet spor... og så plantet terrorlignende bilder for at facebooks automatiske rutiner gjenkjenner det og sperrer kontoene så jeg ikke får gjort mer.

Det pågår fortsatt en klagesak på PayPal på transaksjonen og jeg har også prøve å kontakte Facebook via diverse hjelpesider for å få svar på den transaksjonen.

Så overskriften på tråden her burde kanskje endres til Svindlet PÅ Facebook i stedet
 
Jag tror det kan vara smart att strypa vilka som får se ens Facebook och Instagram, är din marknad Norge så finns det ingen anledning att någon utanför gränserna har åtkomst till dina sidor. Enkel inställning på Facebook vet jag.
 
Topp