Svensk æ, ø og å?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er faktisk en kar her på forumet, jeg faktisk sitter omtrent annenhverdag og takker for hjelp han gav meg for ett år siden. basicus, gav meg nemlig hjelp med hvordan jeg får æ, ø og å til og vises riktig i situasjoner der disse blir oppfattet som bare shitt. https://www.webforumet.no/forum/innholds-kontroll/879-2-wordpress-sp-rsm-l.html#post5482

Nå derimot, er jeg litt nysjerrig på svenske tegn. Svenskene klarer jo tydeligvis ikke skrive æ, ø og å på normale måter, så da lurer jeg på hvordan i all verden jeg skriver disse tre bokstavene på svensk.

Ikke bare hvordan jeg skriver dem i f.eks Word generelt, men hvordan jeg skriver dem når dette skal inn i en phpfil. altså, noe aka æ ...

Takker og bukker for hjelp.! Ryktepoeng kommer helt klart også! :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Herlig herlig, og slik at alt blir bra om noen skulle lure på det samme, kan jo jeg benytte anledningen til og samle alle sammen.:

Svensk Ø = ö
Svensk Æ = ä
Norsk Æ = æ
Norsk Ø = ø
Norsk Å = å

Hehe. Kanskje jeg sniker denne inn i favoritter, så har jeg den lett tilgjengelig når jeg trenger det selv. Takker og bukker. :D

Helge

Profesjonell Googlesøker
å skrive f.eks å er så feil som det kan bli. Så lenge du gjør det rett med tegnsetting så skal det ikke være noe problem. å etc er gammeldags og utdatert. FY FY rett og slett.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg sitter litt som ett ? når jeg leser det du skriver Caper. Hva mener du med og gjøre det rett med tegnsetting?

Helge

Profesjonell Googlesøker
jeg mener at de fleste nettlesere autotilpasser seg tegnsettingen. UTF-8 er f.eks en veldig fin standard, så lenge du lagrer koden din som UTF-8 så skal det gå veldig fint

Og om du bare skal holde deg til de nordiske landene så finnes det egen tegnsetting til det også (charset)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jaja. De tegnsettopplegget bryr meg egentlig ikke så veldig mye akkurat nå for og si det slik. Slik som hva jeg eventuelt skule gjort, dersom ett nettsted, finnes tilgjengelig på norsk og spansk, orker jeg ikke tenke på.

Det fungerer helt ok for meg og benytte meg av disse tegnene som er nevnt lenger oppe, og jeg må si meg fornøyd med resultatet jeg får fra dette. Om det derimot skulle komme til at nettlesere fremover ikke klarer disse, da får jeg heller vurdere og sette meg inn i dette charsetopplegget. :) Men ja, det er jo for all del også nyttig med dette du forteller Caper.!

Topp