Statsbudsjettet og heving av moms fra 14-15%

Atrium

Medlem
Hei
Største delen av salget mitt er i kategorien matmoms osv og da snakker vi 14% moms, nå kommer det vel 15% fra nyttår.
Men vi har endel ordrer som kommer inn i desember som vi gjerne vil vente til januar med å fakturere pågrunn av at vi vil holde omsetningen under en satt sum, men da kommer det på 1% ekstra moms , er det noen som har samme problemstilling og har funnet en løsning for dette med ?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det vi gjør - i noen tilfeller - er at vi tar forskjellen. Som regel i de tilfellene der vi annonserer pris inkl. mva, som er typisk 23,90 osv. Men uansett måtte vi ta en gjennomgang av alle prisene og der gikk noen timer tapt.

Det er faktureringstidspunkt som avgjør hvilken %-sats som må brukes, så 31.12.2011 kl. 23:59 er 14%, og 01.01.2012 kl. 00:00 er det 15%. Tror jeg.

Atrium

Medlem
Vi har drevet så lenge at vi ikke har noen problemer med selve momsøkningen rent logistikkmessig har vi gjort det flere ganger (11,12,14%) det er det å fakturere med 15 det som er kjøpt med 14% moms, det er vel kanskje en mulighet å gi en rabatt på 1% for å få kunden til å godta dette kanskje.

picxx

WF 09
Så lenge det er faktureringstidspunktet som legges til grunn er vel ikke dette en reell problemstilling?

Pong

B2B er det uansett ikke noe spørsmål - B'er "bryr" seg ikke så mye om mva (det er jo fellesskapet sitt, som gjennom staten skyver bort administrasjonsansvar på bedrifter).
B2C er det litt annerledes ja, men såvidt jeg vet kjøpes varene på faktureringstidspunkt, da fakturaen er salgsdokumentasjon.

Pong

OK, så man skulle kunne utstede salgsdokumentasjon (faktura, kassalapp) med en beskrivelse av leverte varer på d.d. xxxxx? Altså en annen fakturadato enn leveranse-dato?
Sånn helt teoretisk altså da..?

Topp