Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte opp nettbutikk.

Lidvei

New Member
Hei. Har lyst til og starte en nettbutikk innenfor jakt og friluft (hovedsaklig jakt). Dette er ganske langt opp og frem, men det er en drøm jeg har hatt en stund da dette er noe jeg brenner for.
Hvilken leverandør av nettbutikk mener folk er den beste og mest brukervennlige?
Når det gjelder betaling og fakturering så har jeg sett en god del på Klarna og det ser ut som en bra løsning eller hva tror folk?

Det jeg egentlig lurer mest på er hvordan jeg skal gå frem for og skaffe meg et varelager, jeg er i utgangspunktet ikke interessert i og kjøpe og selge «kinamerker» da jeg er jeger selv og setter kvalitet foran alt annet.
Så noen som har tips til hvordan jeg skal skaffe meg leverandører som har tilgang til kvalitetsmerker. Noen som har noen de vil dele kanskje?
Og hvordan burde jeg gjøre det i begyndelsen? Bestille litt av mange varer eller bestille mye av mindre varer?
Hvor mange prosent fortjeneste har dere som et minimum per vare?
Er veldig grønn på dette enda så håper dere kan gjøre meg litt klokere da det virker som det er mye og sette seg inn i.
På forhånd takk.
 

ronorio

Active Member
En nettbutikk kan du jo lage selv, og er særlig gunstig om du ønsker å kunne administrere og håndtere den tekniske biten selv.

Dersom du skal leie noen til denne oppgaven blir det en stor utgiftspost.

Du bør absolutt legge en plan for hva du ønsker å selge, og kontakte forhandlere for å høre om mulige avtaler.

Dropshipping er også en mulighet, kanskje gunstig i starten om budsjettet er lavt og du ønsker liten risiko mens du etablerer deg i markedet.

Med dropshipping selger du varer for en annen butikk (men fremstår som dine egne).

Fortjeneste vil nok variere etter hvilke produkt du selger, og hvilken prisklasse de er i. Det er vanskelig å si en prosent som er riktig, men det enkleste er å se hva varen evt koster deg og hvor mye du kan legge på for å gi konkurransedyktig pris. Du må også ta hensyn til at du trenger en viss inntekt for å få ting til å gå rundt, selvsagt..og dermed ikke selge for billig.
 

Dantello

New Member
Anbefaler å benytte deg av Shopify for nettbutikken, nybegynnervennlig og enkel å sette opp.

Grei guide som forklarer det meste:

Ronorio ovenfor anbefaler dropshipping, som helt klart har mange fordeler, men også signifikante ulemper. Med dropshipping vil frakttiden øke kraftig, og antall salg vil mest sannsynlig gå kraftig ned i forhold til å ha et eget lager.
 

xdex

Medlem
Jeg har vært med å starte flere nettbutikker i min karriere, og skal dele noen enkle tips med deg @Ledvei.

Når du skal starte en nettbutikk, skal du ikke høre på hva alle forteller deg angående løsning. Eksempelvis som @Dantello forteller. Her er man raskt ute og anbefaler en løsning, uten å vite hvilket behov du faktisk har. Hvorfor ikke velge en løsning som faktisk er helt åpen, hvor det finnes millioner av brukere som hver dag utvikler nye plugins/innstikk som kan forbedre nettbutikken?

De mest populære løsningene i dag er WooCommerce og Magento.

Her er noen enkle steg som å finne den beste nettbutikk løsningen.

1) Hvilken type funksjonalitet ønsker du deg i nettbutikken? Dette kan være varelager, kassesystem, poengsystem for kjøpere, kuponger, dynamiske rabattløsninger (kjøp 3, betal for 2 etc). Her må du bare være litt kreativ og sette krav til deg selv, og butikken din. Sjekk opp dine krav mot eksisterende løsninger, og hva som er mulig.

2) Hvilken type betalingsløsninger skal du ha? Vipps, klarna, stripe, paypal etc.

3) Hvordan skal varene fraktes? Posten? Postnord? Hvilken integrasjon har din løsning mot disse aktørene. Du vil vel ikke sitte og gjøre alt manuelt når du plutselig har 7-10 ordre hver dag inkl returvarer osv.

4) En nettbutikk som snakker med regnskapsystemet ditt. Hvilket regnskapssystem skal du ta i bruk? (hvis noen i det hele tatt)

5) Hvor enkelt skal det være for utviklere verden rundt og utvikle egne løsninger til ditt system?

En liten kommentar til dropshipping,

Ideen er god, og noen få lykkes, tusenvis misslykkes. Det er mye bedre og ha en lav beholdning av varer i starten. Da har du full kontroll på kvalitet, leveringstid, pakkemåte og alt annet. Du trenger ikke 10 like jaktkamera, du trenger bare 1 som en begynnelse. Innkjøpsprisen vil nok være høyere, men det er likevel et "tilbud" til en forbruker. Du må altså ta kontakt med ulike forhandlere (tyskland har svært mange gode segmenter for varer i din sjanger) men ikke forvent at disse selger små kvantum.

Mange blir utbrent bare av å sette opp hele nettbutikken selv, da dette kommer på "toppen" av alt annet som må løses. Varelager, økonomisystem, finne varer, reise rundt på messer osv osv. Det er mange som kan hjelpe deg med nettbutikken (meg inkludert) men vær forberedt på at å sette opp en nettbutikk ikke er gjort over natten. Bare det å legge inn varer, bilder, beksrivelse, SEO etc tar tid.

Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål eller bistand/hjelp. Det viktigste er at du selv tenker gjennom nøyaktig hva behovene dine er i dag, og litt frem i tid.

Lykke til!
 
Topp