Starte opp business.

OldHP

Medlem
Jeg og en kamerat skal starte opp en business og for å få det til trenger vi startkapital noe et firma som heter noe som næringsvirkosmhet i vårt område kan tilby oss, gratis, uten nedbetaling, om konseptet vårt er bra nok. Har dere hørt om noe lignende? Før gav jo aetat denne muligheten men ikke nå lenger, dessverre husker jeg ikke hele navnet på disse som gir ut startkapitalen men lurte på om dere vet og hvis ja om dere hadde noen tips på hvordan man kan gå godkjent ideen sin enklere.

sta

Medlem
Det finnes (desverre) ingenting som heter gratis penger. Kan det være Innovasjon Norge du tenker på? De har en ordning som kalles etablererstipend som er ment å dekke etablerings og oppstartskostnader for nye bedrifter. Det er idlertid ikke bare å ringe dem og forvente å få penger på bok. Det stilles en rekke krav, både til prosjektet ditt og deg som person. Jeg har skrevet litt om det her: FÃ¥ offentlig støtte gjennom Innovasjon Norge | Gründertanker.no. Ellers anbefaler jeg å ta en telefon til ditt nærmeste Innovasjon Norge-kontor for en prat. De kan sikkert hjelpe deg vidre i prosessen.

Meg bekjent har NAV fremdeles en ordning der du kan beholde arbeidsledighetstrygden din i en kortere periode, mens du starter egen bedrift. Dette krever jo naturligvis at du har opparbeidet deg rettigheter hos NAV for at du kan få glede av det.

oddbjoro

Medlem
Meg bekjent har NAV fremdeles en ordning der du kan beholde arbeidsledighetstrygden din i en kortere periode, mens du starter egen bedrift. Dette krever jo naturligvis at du har opparbeidet deg rettigheter hos NAV for at du kan få glede av det.

Stemmer det. En må først komme inn under dagpengeordningen da.
Deretter kan man søke om å beholde dagpengene i 6 mnd'er(oppstartfase) + 3 mnd(etablererfase). Oppstartfasen skal brukes til f.eks skaffe seg nettverk, kontor osv osv. Skal "helst" ikke tjene så mye da, da kan denne perioden bli kortet ned. De siste 3 mnd'ene, så er man igang, og denne tiden er dagpengene bare som en støtte til inntjeningen.

Dog dette gjelder kun om man ønsker å starte ENK, starter man AS eller NUF så faller man utenfor igjen. Største minuset med dette, er jo at med ENK, så har man ikke krav på dagpenger, om det skulle vise seg at ditt nystartede ENK, plutselig ikke funker om 1 års tid...

I tillegg, så må som oftest forretningsideen din inn til en ekstern aktør, for godkjenning(at de mener dette kan være liv laga). Får man denne godkjenningen, så sier NAV også ja i 99,9% av tilfellene.

K

Kontoristen

Guest
Jeg vet med sikkerhet at det tidligere var mulig å komme inn under denne ordningen fra NAV, uansett selskapsform. Om reglene har blitt endret innenfor det siste året skal jeg ikke kunne si.

Må være endret i august i tilfelle, noe jeg tviler sterkt på nå som det snart er valg.

oddbjoro

Medlem
Dette stemmer ikke.
Hvor har du disse opplysningene i fra?

Fra NAV selv. Jeg holder på å starte opp selv, og fikk beskjed om at starter jeg AS eller NUF, så kan jeg ikke få den støtteordningen det er å beholde dagpengene.
Siden man er "ansatt" i AS/NUF...

peterandrej

pensjonert moderator
Fra NAV selv. Jeg holder på å starte opp selv, og fikk beskjed om at starter jeg AS eller NUF, så kan jeg ikke få den støtteordningen det er å beholde dagpengene.
Siden man er "ansatt" i AS/NUF...

Da må NAV-kontorene ha ulik praksis - noe som jo ikke overrasker. I Alta fikk iallfall en grunder en slik støtteordning. Og hun startet faktisk et AS.

Men at de har ulik praksis fra kontor til kontor er jo ikke noe nytt..

Topp