Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte nytt AS (Holdingselskap)

NyBrukerTMS

New Member
Hei,

Håper å få hjelp til noen av mine spørsmål som jeg ikke har funnet svar på ved å søke her inne på forumet :)

Jeg skal opprette et AS (la oss kalle det Holding AS) da jeg har fått tilbud om å kjøpe aksjer i selskapet der jeg er arbeidstaker (for enkelthetens skyld - Arbeidsgiver AS). Arbeidsgiver AS er et oppstartssselskap som jeg har stor tro på i fremtiden. Tilbudet er at jeg for hvert år fremover kan kjøpe aksjer for 10% av min brutto årsinntekt (for enkelthetens skyld, la oss si jeg kan bruke 100.000 i året).

Holding AS er staten med kr. 30.000 i aksjekapital. Jeg kommer til å benytte meg av dette for å dekke registreringsgebyret på kr 5.750. Gjenværende aksjekapital vil således være kr. 24.250.

Da jeg nå år 1 skal kjøpe aksjer i Arbeidsgiver AS, kan jeg da fullt ut benytte meg av de resterende kr. 24.250 av aksjekapitalen? Jeg er kjent med reglene om at selskapet må forsvarlig egenkapital ut i fra type virksomhet osv. Jeg antar at om aksjekapitalen eksisterer i form av penger (på konto) eller formue (som i aksjer) så vil ikke dette ha noen betydning for reglene om forsvarlig egenkapital, i motsetning til om jeg hadde brukt aksjekapitalen til å betalte regninger - er dette korrekt?. Aksjekapitalen er fortsatt intakt, men i form av aksjer. Samtidig skal Holding AS kun skal eie aksjer og det vil ikke ha noen kreditorer. Synes dette er noe forvirrende, så håper på en god forklaring her.

Så er neste spørsmål, som først vil dukke opp i år 2. Holding AS har nå ingen penger på konto (men formue i form av aksjer hos Arbeidsgiver AS). Dersom jeg vil benytte meg av retten til å kjøpe aksjer hos Arbeidsgiver AS i år 2 så har ikke Holding AS midler til dette. Jeg kan fint spare penger personlig som kan brukes til dette, men hvordan kan jeg få overført dette til Holding AS slik at det omfattes av fri egenkapital (og derav kan brukes til å kjøpe flere aksjer hos Arbeidsgiver AS)? Jeg antar at det er Holding AS som må kjøpe disse aksjene for at det skal stå som eier (fremfor at jeg personlig betaler Arbeidsgiver AS og Holding AS får eierskapet?). Fondsemisjon, nyemisjon, overkurs er stikkord jeg har kommet frem til her, men er interessert i den enkleste metoden (praktisk og regnskapsmessig) for å kunne gjøre det samme i år 2, 3, 4 osv...

Ser frem til positivt svar og forhåpentligvis god hjelp :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tar du regnskapet selv, dropper revisjonen, bruker gratis banktjenester og ikke inngår noen avtaler ellers, så har ASet ikke noen forpliktelser. Da ville en 1000 lapp på kontoen være forsvarlig, i mine øyne.
Aksjeloven spesifiserer at egenkapitalen ikke kan falle under halvparten av aksjeverdien (er vel 15k da), og etter hva jeg forstår er aksjer å regne som eiendeler, og egenkapital = eiendeler - gjeld.

Angående år nr 2 vet jeg ikke hva som er smart.
Jeg tenker en av disse:
A. Holding AS øker sin egenkapital (https://www.brreg.no/aksjeselskap/aksjekapital/forhoyelse-av-aksjekapital/)
B. Du låner penger til Holding AS, som ASet kan bruke for å kjøpe aksjer i Arbeidsgiver AS: Da må du finne en måte hvordan ASet skal ha penger til renter.
 
Topp