Starte nettbutikk, men trenger litt hjelp :)

smufen81

Medlem
Jeg har utrolig lysst å starte egen nettbutikk hvor jeg skal drive salg (vil ikke avsløre hva) innenfor mor og baby.
Men jeg har ingen erfaring fra akkurat dette fra før så jeg kunne trengt litt veiledning fra dere erfarne her inne :)

-Hvor er best å få nettbutikk fra? mystore? og lager de alt for deg, inkl logo?
-Må man betale forskuddsskatt? (skal være selvstendig næringsdrivende, enkeltmannsforetak)
-Jeg er trygdet pr. dags dato, mister jeg alt i det jeg starter opp da?

Takker på forhånd for alle svar ;)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du driver dette som hobby så er det en hobby. Høres ut som en hobby for meg, men så må du passe deg å ikke omsette for mer enn 50000 i året, slik at det ikke blir mer enn en hobby. De første årene kan du godt drive det som hobby, fordi da har du mye å lære.

Generelt betaler du ikke forskuddskatt det første året du driver forretning - muligens det andre året også, hvis du snakker med skattekontoret og hvis du kan redegjøre for at du virkelig ikke kan forutse en stabil inntekt.
Dette er altså når bedriften står for en rimelig del av din inntekt (noe som ikke er så sannsynlig det første året).

Mystore har mye bra, og det allerbeste for deg er å slippe å tenke på tekniske detaljer, tror jeg :)

smufen81

Medlem
takk for svar :)

har ikke tenkt tanken på å ha dette som hobby, siden jeg har sett for meg at dette kommer til å selge ganske mye :p
men som du sier så går jo dette sikkert fint ann å ha som hobby i begynnelsen :D
men kan jeg da, visst inntekten går over 50 tusen, gjøre det om til firma i stedenfor hobby??
og kan jeg ha enkeltmannsforetak når det bare gjelder en hobby??:confused:

Nutz

Med lem
Er dessverre ikke kjent med trygderegler, men får da med meg fra media at de er ganske strikse på det med trygdemisbruk, og mer enn gjerne går hardt ut der det er mistanke.
Mulig det ikke hadde vært så dumt å luftet dette med en saksbehandler?
Mest for egen del, slik at du ikke går rundt med en klump i magen og føler du driver i en slags gråsone.

Uansett, ønsker deg lykke til med prosjektet, og det jeg har sett av løsningen til Mystore, så er det helt klart et kjempebra tilbud de tilbyr. -Selv om det er basert på "freeware", og mange helt sikkert klarer å sette opp dette selv med prøving og feiling.
Den oppstartskostnaden er vel verd pengene,-da den frigir deg for mye hodebry som nybegynner.

smufen81

Medlem
fant ut at skal jeg drive dette som hobby, så er ikke det nok til å få registrert et enkeltpersons foretak, dermed ingen org.nummer, og har jeg ikke det så kan jeg heller ikke åpne butikk eller bestille varer :mad:
så den teorien gikk i vasken :p

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jo, du kan ha et ENK uten noe omsetning, ikke noe problem!
I tillegg gjelder også det Nutz skriver: hør med en saksbehandler (mest for din egen del).

Som aksjonær i den Norske Stat AS er jeg tjent med at du etterhvert klarer å tjene til livets opphold, så jeg håper at du lykkes med dette, etterhvert.
Ser at mange går i fellen at de oppretter AS og ender opp med å jobbe for sin revisor.

picxx

WF 09
Som trygdet kan du i tillegg tjene opp til 1G uten å miste noe av trygden din.
Men, som selvstendig kan du vel igjen ikke tjene over 50K i løpet av en 12 mnd. periode uten å måtte registrere deg som næringsdrivende.
Jeg ville nok tatt meg en tur til NAV (hvis det hjelper da??) og hørt om de kunne vært behjelpelig med hvordan du skal gjøre dette (man kan jo håpe....).

Topp