Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte AS med gjenstander som kapital

Hei!

Jeg har en søknad inne hos innovasjon norge hvor jeg får en del midler men kun om jeg starter ett AS, jeg har i dag ett ENK hvor jeg har noen nettbutikker.

Kan jeg bruke nettbutikkene som kapital ved registrering som AS?
Tenker på selve butikken og merkenavnet, den ene omsetter for rundt 100 000,- i året.
 

Steve Cash

Medlem
I prinsippet kan en bruke immaterielle eiendeler som tingsinnskudd ved stiftelse av aksjeselskap. Det skal utarbeides en redegjørelse for hvordan de er verdsatt, og en trenger bekreftelse av revisor, noe en f.o.m. 1. juli 2013 slipper ved kontantinnskudd. Ettersom dette gjelder Innovasjon Norge kan denne artikkelen være nyttig: Verdivurdering - Innovasjon Norge

Forresten, overskriften lyder gjenstander som kapital, i teksten skriver du bl.a. merkenavn. Gjenstander, som fysiske driftsmidler og varelager, er nok lettere å verdsette.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Starte-AS.no tilbyr en komplett pakke for tinginnskudd, inkl. revisorbekreftelse. Fysiske gjenstander er uproblematisk i de fleste tilfeller, immaterielle eiendeler kan by på større utfordringer å få verdsatt, slik Steve Cash nevner. Det er ikke verre enn at du kjører igang mølla, og skulle det evt. vise seg at revisor ikke kan gå god for verdsettelsen, får du bare pengene tilbake. Artikkel om tinginnskudd: Tinginnskudd | Starte AS | Den enkle måten å starte aksjeselskap på
 
Topp