Sprm rundt mva, toll ved oppstart av firma

sjoblommen

New Member
Si jeg har registrert meg som enkeltmannsforetak. Si jeg skal importere inn 50 kjoler fra min venninne til ca. 5000 kr inkl frakt. Vil jeg da som enkeltmannsforetak fortsatt betale 10 prosent i toll og mva på 25 prosent som vanlig? Eller er det egne regler for bedrifter? Vil det være noe lønnsomt for meg ettersom man må betale så mye toll, mva,skatt osv?? :)

Går å snuser på å starte opp bedrift. En venninne driver en butikk i Usa og vi vurderer å inngå et samarbeid om å starte nettbutikk i Norge. Vet dere hvordan det er med regler på inntak av visse klesmerker? Det ser ikke ut som de merkene selges i Norge fra før. Kan jeg kanskje få enerett på merkene? Hvordan gå fram?

Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
Vil jeg da som enkeltmannsforetak fortsatt betale 10 prosent i toll og mva på 25 prosent som vanlig? Eller er det egne regler for bedrifter?
- 10% er ikke nøyaktig - tror det er 11.7 (?). Det er ikke egne toll- og mvasatser for næringsdrivende. Dog får du momsen refundert - du kan altså se bort i fra denne i resultatregnskapet.

Vil det være noe lønnsomt for meg ettersom man må betale så mye toll, mva,skatt osv?? :)
- Lønnsomheten vil avhenge av utsalgsprisen på varen.

Vet dere hvordan det er med regler på inntak av visse klesmerker? Det ser ikke ut som de merkene selges i Norge fra før. Kan jeg kanskje få enerett på merkene? Hvordan gå fram?
- Det er ikke mulig å få "enerett" på et merke. Man kan få en avtale med produsenten om at de kun skal selge til deg - og få "enerett" blant produsentens kunder. Dog er markedet for parallellimport fritt frem.

Krelei

Medlem
Ring tollvesenet og spør. Jeg var like grønn som deg og ringte, fikk prate med en superkoselig mann som hjalp meg til å forstå mer. Reglene for toll er nesten umulig å forstå det kommer an på så mye hvordan det beregnes. Produkt, hvordan det er sydd, produsert osv. Tollvesenet har en egen side hvor du kan sjekke opp tollsatsene på det aktuelle. Men i første omgang, RING!

Atian

Medlem
Ring tollvesenet og spør. Jeg var like grønn som deg og ringte, fikk prate med en superkoselig mann som hjalp meg til å forstå mer. Reglene for toll er nesten umulig å forstå det kommer an på så mye hvordan det beregnes. Produkt, hvordan det er sydd, produsert osv. Tollvesenet har en egen side hvor du kan sjekke opp tollsatsene på det aktuelle. Men i første omgang, RING!

Støtter dette fullt ut! Tollvesenet er faktisk overraskende bra i de tilfeller jeg har snakket med de!!

Atian

Medlem
Si jeg har registrert meg som enkeltmannsforetak. Si jeg skal importere inn 50 kjoler fra min venninne til ca. 5000 kr inkl frakt. Vil jeg da som enkeltmannsforetak fortsatt betale 10 prosent i toll og mva på 25 prosent som vanlig? Eller er det egne regler for bedrifter? Vil det være noe lønnsomt for meg ettersom man må betale så mye toll, mva,skatt osv?? :)

Går å snuser på å starte opp bedrift. En venninne driver en butikk i Usa og vi vurderer å inngå et samarbeid om å starte nettbutikk i Norge. Vet dere hvordan det er med regler på inntak av visse klesmerker? Det ser ikke ut som de merkene selges i Norge fra før. Kan jeg kanskje få enerett på merkene? Hvordan gå fram?

Om du kjøper kjoler for 100 kroner pr. stykk og selger de for 300 kroner inkludert moms (60 kroner). Betaler toll ca. 12 kroner pr. stykk. Frakt kanskje ned mot 20 kroner/stykk (avhengig av hvordan du frakter). Så har du litt over hundrelappen igjen pr solgte kjole. Klarer du å selge samme kjole til 400 kroner, har du nesten 200 kroner.

Så kommer jo det egentlige spørsmålet ditt: Hvor mye koster det deg å selge en kjole. Nettside, omkostninger transaksjoner av penger, markedsføring, tid osv... Gitt at du kanskje klarer å selge 50 kjoler på en måned har du i alle fall litt penger :)

Topp