Spørsmål vedr passord beskyttet hjemmeside..

Helene

New Member
Hei

Jeg lurer på om det er noen her inne som vet om en privat hjemmeside der jeg kan dele bilder og tekst til personer jeg selv velger. F.eks familie. Ønsker at man kan ha mulighet til å logge inn med passord. Jeg synes wordpress blir noe avansert når jeg ikke har blogget før. :D Blogger virket ikke helt trygt igjen. Håper på svar. Jeg er helt "blå" på sånne her ting :eek:

TorsteinO

Art Director & grunder
Hm, problemet med alle mulige eksterne tjenester er at de da gjerne krever at alle du skal dele med også skal være medlemmer, og det blir raskt klønete.

Med wordpress går det an å stenge av "helt", så man må være logget inn for å få se noe som helst. Så kan du lage en bruker som heter f.ex. "familie" og passord "navnet til bikkja", og denne infoen gir du så til de du vil at skal ha tilgang til å se bildene++. Eventuelt kan du selvsagt også lage flere brukere, så du evt kan kutte tilgangen til kjæresten som plutselig ble ex-kjæresten, uten at resten av familien mister tilgangen.

Hm, kanskje jeg skulle lage et "kjapt og gæli" theme for dette her.

picxx

WF 09
eller....du kan bare passordbeskytte hver enkelt post, noe som også er mulig i wordpress.

Helene

New Member
Hei, og takk for svar picxx og Torstein. :) Tar også gjerne imot tips om dere vet om noen eksterne tilbydere der man kan betale for et enkelt og trygt brukervennlig program? :)

TorsteinO

Art Director & grunder
joa, man kan passordbeskytte hver enkelt post, men det blir jo raskt lett å glemme.

Hmmm... eksterne tilbydere du kan betale for et enkelt trygt og brukervennlig program? Hvis det bare er bilder, så kan dere jo bruke dropbox. Det er veldig enkelt og greit sånn sett, da legger dere inn dropbox, som dere finner her: http://db.tt/DGBcssU - da får dere 2gb gratis, pluss at både dere og jeg får 250mb ekstra gratis hvis dere bruker den linken der til å melde dere på. Når du har lagt inn dropbox kan du så velge å dele en mappe med andre - da bare høyreklikker du på den mappa du vil dele, og velger å dele den derfra, så kan du skrive inn mailadressene til de du vil dele den med.

Lager dere da f.ex. en mappe som heter "ungeflokken", og velger å dele den, så vil alle du har delt den med få alle bilder du legger i den, automatisk lasta ned til sin maskin.

picxx

WF 09
Skal man bare dele filer er det vel straks like billig å bare leie en virtuell konto på en server og sette opp en ftp server/tilgang med passord.

TorsteinO

Art Director & grunder
ja, det er jo veldig greit så lenge ikke facebook plutselig forandrer noe som gjør at alle bildene man hadde lagt ut "kun for familien" plutselig ligger åpent for hele verden, men sånne ting gjør de jo aldri... :rolleyes:

nah, er det ting man virkelig vil ha kontroll på er det greit å blåse i facebook og heller bruke en løsning der man har mest mulig kontroll selv. Den wordpress-løsningen jeg snakket om over, der man må være innlogget for å kunne se noe som helst mente jeg at jeg kunne legge ut som en gratisgreie, det er tross alt egentlig utrolig enkelt.

Jeg lurer på om det er noen her inne som vet om en privat hjemmeside der jeg kan dele bilder og tekst til personer jeg selv velger. F.eks familie. Ønsker at man kan ha mulighet til å logge inn med passord.
Både Flickr og Picasa lar deg dele bilder og tilhørende tekst (inklusive kommentarer) med en lukket krets.

Begge tilbyr to adgangsmuligheter. 1. Du kan merke bilder/tekst slik at de bare er synlig for "familie". Da må de være medlem, pålogget med passord, og du må ha tagget dem som "familie" for at de skal ha tilgang. 2. Du får en "hemmelig" URL til et album som du kan beskytte med passord. Du sender URLen med passord som epost til de som skal ha tilgang til albumet. For å se bildene må folk kjenne på URL og passord. De trenger imidlertid ikke være medlem av tjenesten.

Metode 1 og 2 kan godt kombineres.

Metode 1 egner seg for deling med en fast krets av familiemedlemmer, metode 2 for ad-hoc deling med andre (f.eks. alle som var til stede når bildet ble tatt).

Google+ er Picasa på steroider. Her kan du opprette dine egne "sirkler" av mennesker du ønsker å dele tekst og bilder med, og avgrense innsyn til vilkårlige sirkeler.

Topp